شناسه خبر:77071
1402/9/22 10:29:11

طولانی شدن روند عملیات اجرایی توسعه باند و در مقابل کاهش متوالی پروازهای فرودگاه بین‌المللی کرمانشاه این آشیانه مهم غرب کشور را در سکوت بیشتری فرو برده است؛ گویی دیگر بالی برای پریدن وجود ندارد.

فرودگاه بین‌المللی کرمانشاه همواره به عنوان مهمترین فرودگاه غرب کشور مطرح بوده به گونه‌ای که حتی به مسافران استان‌های همجوار نیز خدمات می‌دهد اما این فرودگاه مهم و راهبردی چند سال اخیر درگیر پیچ و خم اداری برای بهسازی است به گونه‌ای که از 178 پرواز هفتگی داخلی و خارجی قبل از شیوع ویروس کرونا امروز حدود 20 پرواز آن هم فقط به مقصد تهران و عسلویه دارد.

این فرودگاه در سال 1350 و به اعتقاد کارشناسان ذی‌ربط با جانمایی هوشمندانه در بهترین نقطه شهر کرمانشاه بهره برداری شد و تا سالها انتخاب اول ترانزیت هوایی غرب کشور محسوب می‌شد اما رفته رفته با فرسوده شدن باند اصلی و عدم توجه لازم، امروز تعداد پروازهای هفتگی آن کاهش قابل توجهی یافته است.

بر اساس مبانی توسعه ای که در اسناد چشم انداز کشور اعم از ملی و استانی نیز به آن اشاره شده است اگر انتظار ورود سرمایه گذار یا گردشگر به کرمانشاه و به تبع آن رشد درآمد سرانه، تولید و کاهش بیکاری برای منطقه مورد انتظار باشد به طور قطع داشتن فرودگاه بین‌المللی فعال یکی از پیش نیازهای اصلی است، در حالی که کرمانشاه نه تنها وضعیت فرودگاهی مناسبی ندارد بلکه حتی از داشتن ترانزیت ریلی مناسب که به نقاط مختلف کشور و کشورهای همسایه متصل باشد، بی‌بهره است.

با در نظر گرفتن عقب ماندن تاریخی توسعه کرمانشاه خصوصا در سال‌های جنگ دیگر نباید توقع داشت گردشگر و سرمایه گذار فقط با خودرو به منطقه بیاید در حالی که امروز در تمام دنیا مسیر هوایی و ریلی با کیفیت انتخاب اول افراد است ضمن اینکه در گذشته به مدت محدودی شاهد فعالیت خطوط هوایی ترکیش ایرلاین در فرودگاه کرمانشاه بودیم اما به جای توسعه پروازهای بین‌المللی به دلایل نامعلوم آن را هم از کرمانشاه گرفتند.

خبرها حاکیست یکی از نکات مبهم در طرح بهسازی فرودگاه کرمانشاه تعلل گروهی استانداری در دولت قبل بوده است به گونه‌ای که طرحی که قرار بود در سال 1396 با 80 میلیارد تومان در مدت 10 ماه اجرا شود تا امروز فقط 29 درصد پیشرفت کرده است.

برای بررسی وضعیت فرودگاه کرمانشاه با مجتبی بیاتی مدیر این فرودگاه در محوطه باند به گفت و گو پرداخت که وی توضیح داد باند اصلی فرودگاه کرمانشاه در سال 1350 به طول سه هزار و 200 متر در عرض 60 متر مربع به بهره برداری رسید و این باند یک (تاکسی وی) با 23 متر عرض دارد که محل خزش هواپیما برای رسیدن به باند اصلی است.

وی افزود: اولین عملیات ترمیم باند اصلی فرودگاه در 1375 با یک لایه روکش انجام شد تا اینکه در سال 1386 لایه‌های باند ترک برداشت و از آن موقع مدام آن را درزگیری می‌کردند تا اینکه سرانجام از سال 1392 وضعیت بد باند صدای اعتراض خلبان‌ها را درآورد.

وی با اشاره به آغاز مسوولیت خود به عنوان مدیرکل فرودگاه کرمانشاه در سال 1395 بیان کرد: همان زمان برای بهسازی باند اصلی به دنبال تامین اعتبار رفتیم در ابتدا قرار بود 50 درصد اعتبار را شرکت فرودگاه‌های کشور بدهد و 50 درصد مابقی را استانداری کرمانشاه پرداخت کند اما در نهایت با رایزنی انجام شده توافق شد تا کل اعتبارات را شرکت فرودگاه‌های کشور تقبل کند.

بیاتی برآورد اعتبار مورد نیاز در آن زمان را 80 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: سرانجام در آذر ماه سال 1396 پیمانکار انتخاب شد و شروع به کار هم کرد اما چالش بزرگ این بود که باید فرودگاه حداقل به مدت 18 ماه تعطیل می‌شد و چون کرمانشاه تنها فرودگاه مرکزی منطقه است تصمیم گرفتیم تا تاکسی وی را به باند تبدیل کنیم و با کندن 85 سانتیمتر از تاکسی وی آن را تا سال 1398 به باند تبدیل کردیم.

وی اما شرط اصلی استفاده از تاکسی وی به عنوان باند را رفع معارض و عقب نشینی هوانیروز اعلام کرد و افزود: برای این کار باید هوانیروز موانع سیم خاردار، تپه ماهور و میدان مین را به طول سه هزار متر و عرض 100 متر بر می‌داشت.

به گفته مدیرکل فرودگاه کرمانشاه طی قراردادی که استانداری با هوانیروز در دی ماه 1396 بست قرار بود در ازای پرداخت چهار میلیارد تومان رفع معارض انجام شود اما استانداری تا آذر ماه 1400 این پول را پرداخت نکرد.

بیاتی توضیح داد که با تاخیر پیش آمده در پرداخت با لحاظ شدن تورم، طلب هوانیروز از چهار به هفت میلیارد تومان تبدیل شد و سرانجام نیز این تیم استانداری در دولت جدید بود که از سال 1401 آن را در 2 مرحله پرداخت کرد.

طبق گفته وی در زمان دولت قبل مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها پنج نامه به استانداری زد و حتی در تاریخ اسفند ماه 1399 نیز معاون وقت عمرانی استانداری نامه ای مبنی بر لزوم تسویه بدهی رفع معارض به شخص استاندار نوشت اما هیچ کدام از این نامه‌ها ترتیب اثر داده نشد.

بیاتی افزود: استاندار وقت در اول فروردین ماه 1400 نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی نوشت و خواستار تعویق طرح به ابتدای تیر ماه به دلیل برگزاری انتخابات شده بود و با وجود اصرار ما به انجام طرح، مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک استانداری در نامه ای تاکید کرد که از مکاتبات متعدد خودداری کنیم.

قرارداد جدید یکساله با 460 میلیارد تومان اعتبار

مدیرکل در ادامه این گفت و گو با اشاره دست به محوطه باند فرودگاه مجموع کارهای انجام شده از سال 1396 تا 1401 را تکمیل باند تاکسی وی برای جایگزنی با باند اصلی و نیز انجام یک سوم عملیات بهسازی پارکینگ هواپیماها اعلام کرد و افزود: همچنین در این مدت عملیات بهسازی 700 متر مربع از باند اصلی تا 2 لایه آسفالت انجام شد.

بیاتی در ادامه بیان کرد: پس از کش و قوس فراوان در مرداد ماه 1401 جلسه ای برای برگزاری مناقصه جدید تشکیل شد و در نهایت در اردیبهشت امسال طرح بهسازی باند اصلی و پارکینگ هواپیماها را به پیمانکار جدید تحویل دادیم.

آنچنان که وی توضیح داد پروژه بهسازی فرودگاه کرمانشاه شامل چهار مرحله تبدیل تاکسی وی به باند، بهسازی 36 هزار متر مربع پارکینگ موجود، توسعه پارکینگ هواپیماها و در نهایت بهسازی باند اصلی می‌شود.

بیاتی افزود: قبلا امکان پارک چهار هواپیما را داشتیم اما با طرح جدید امکان پارک هشت هواپیما فراهم می‌شود.

وی گفت: قرارداد جدید یکساله و شامل بهسازی باند اصلی به طول سه هزار و 400 متر و عرض 700 متر مربع می‌شود ضمن اینکه بهسازی پارکینگ قدیم به مساحت 24 هزار متر و نیز ساخت 20 هزار متر مربع پارکینگ جدید در این طرح گنجانده شده است.

بیاتی اعتبار مورد نیاز طرح را 460 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: برای تامین اعتبار آن مشکلی نداریم و مجموع پیشرفت طرح نیز تاکنون 29 درصد است.

محدودیت پرواز در شب و هواپیماهای پهن پیکر

مدیرکل فرودگاه کرمانشاه در ادامه گفت: هم اکنون 2 محدودیت پرواز در شب و نیز پرواز هواپیماهای پهن پیکر در فرودگاه کرمانشاه وجود دارد که اصلی ترین دلیل به وجود آمدن این محدودیت‌ها قرار داشتن برج مراقبت فرودگاه در نزدیکی باند تاکسی وی است.

آنچنان که وی بیان کرد: هم اکنون هواپیماهایی با ظرفیت 60 تا 130 مسافر امکان پرواز در فرودگاه کرمانشاه را دارد و با اتمام بهسازی آن ایرباس‌های پهن پیکر 600-300 نیزامکان نشست و برخاست پیدا خواهند کرد.

بیاتی در خصوص آمار پرواز فرودگاه کرمانشاه نیز گفت: قبل از کرونا 178 پرواز هفتگی رفت و برگشت در مسیرهای تهران، مشهد، کیش، شیراز، بندرعباس، قشم، دبی، استانبول و عسلویه داشتیم اما اکنون تنها حدود 20 پرواز رفت و برگشت در مسیرهای تهران و عسلویه داریم که البته قرار است به زودی مسیر مشهد نیز برقرار شود.

وی با بیان اینکه باند تاکسی وی برای فرود هواپیماها هیچ مشکلی ندارد گفت: تمام پروازها به راحتی می‌توانند در فرودگاه کرمانشاه فعال باشند اما مشکل اصلی کمبود هواپیما در کشور است به عبارت دیگر ما در فرودگاه کرمانشاه باند داریم اما هواپیما نداریم ضمن اینکه یکی دیگر از دلایل استقبال نکردن شرکت‌های هواپیمایی برای مسیر کرمانشاه پایین بودن قیمت بلیط هواپیما در این مسیر است.

بیاتی تاکید کرد: فرودگاه کرمانشاه می‌تواند هاب منطقه برای استان‌های اطراف باشد چرا که هیچ کدام از فرودگاه‌های استان‌های اطراف به اندازه کرمانشاه مسافر ندارد.

وی تاکید کرد: ما برای شرکت‌های هواپیمایی داشتن مسافر در مسیرهای دبی، استانبول، قشم، بندرعباس و سلیمانیه یا اربیل عراق به صورت 4 پرواز رفت و برگشت در هفته را تضمین می‌کنیم.

بیاتی در پایان رتبه کنونی فرودگاه کرمانشاه از لحاظ تعداد پرواز و مسافر را 16 کشوری اعلام کرد و افزود: وضعیت ما در شهریور ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ تعداد پرواز 35 درصد منفی و از لحاظ مسافر 31 درصد منفی است.

مدیرکل فرودگاه کرمانشاه در خصوص وعده‌های داده شده برای برقراری پرواز خط تبریز و ساری نیز گفت: در سال 1400 حدود 2 ماه پرواز تبریز داشتیم اما ادامه پیدا نکرد و قرار بود که در مسیر ساری هم پرواز داشته باشیم که انجام نشد.

وی در خصوص وضعیت فرودگاه استان‌های اطراف نیز بیان کرد: فرودگاه همدان با اینکه برایش زیاد هزینه شده اصلا پرواز ندارد، سنندج و سقز هر کدام هفته ای یک پرواز، ایلام هفته ای 30 پرواز و لرستان نیز هفته ای 10 پرواز دارد.

 

 

شناسه خبر 77071