شناسه خبر:77086
1402/9/22 11:12:27

سپهرغرب-گروه سیاسی :سخنرانی سخنگوی دولت گفت: دولت سیزدهم علی‌رغم اینکه تمرکز خود را به حل بحران‌ها گذاشت سایر حوزه‌ها را هم مغفول نگذاشت.

علی بهادری جهرمی در سخنانی گفت: به یاد داریم در ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم و در ایام کرونا بیش از 700 نفر در روز از دنیا می‌رفتند. تورم کشور 60 درصد بود و فضای سنگین سیاسی به خاطر شکست خوردن برخی سیاست‌ها و راهبرهای در آن زمان را شاهد بودیم و در فضای داخلی نیز شاهد نارضایتی داخلی از سوی مردم بودیم لذا اینها دولت را مجبور کرد به حل این بحران‌ها تمرکز جدی داشته باشد.

وی افزود: دولت سیزدهم علیرغم اینکه تمرکز خود را به حل بحران‌ها گذاشت سایر حوزه‌ها را هم مغفول نگذاشت. خصوصاً در حوزه بهداشت توانستیم از قعر جدول واکسیناسیون به صدر جدول جهانی در این زمینه برسیم.

سخنگوی دولت تاکید کرد: در حوزه بهداشتی طرح‌های زیادی را اجرا کردیم. در حدود 15 هزار تخت بیمارستانی اضافه کردیم که حدود 10 درصد کل تخت‌های ایجاد شده در کشور است که در این دو سال صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در بخش تخت‌های آی سی یو حدود 500 تخت از کل 1000 تخت کشور در این دو سال به وجود آمده است. در عین حال پروژه بهداشتی که حدود 100 پروژه از 500 پروژه مورد نظر بهداشتی در مناطق کمتر توسعه یافته تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است.

بهادری جهرمی گفت: در بیمه‌های تخت پوشش، حوزه ناباروری، مادران باردار و نیز کودکان تا 5 سالگی تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. همچنین از 400 قلم دارو به 1000 قلم دارو تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

بهادری جهرمی در پاسخ به سوالات دانشجویان گفت: از مهر سال گذشته تاکنون به حدود 70 دانشگاه را رفتم و آقای رییس جمهور هم به 12 دانشگاه رفته است. سایر اعضای کابینه هم بعضاً تا سه و چهار برنامه دانشگاهی در این ایام روز دانشجو حضور داشتند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: البته مسئولین باید در دانشگاه‌ها حاضر شوند ولی باید زمینه این حضور فراهم باشد و گفتگو با نیش و کنایه مانع استمرار رفت و آمدها مسئولین به دانشگاه‌ها می‌شود.

وی با اشاره به حوزه خودرو ادامه داد: پنج خودرو از جمله خودرو پراید در دو سال گذشته به دلیل کیفیت پایین از خط تولید کنار گذاشته شدند. در حالی که در چهار سال گذشته متوسط زیر 800 هزار خودرو تولید شده است در حالی که نیاز واقعی ما حدود 1٫5 خودرو در سال است و امسال هدف گذاری کردیم به این عدد 1٫5 میلیونی برسیم و ثبات فعلی بازار خودرو به همین دلیل است. در عین حال باید گفت در سال گذشته حدود 1.34 میلیون خودرو تولید کردیم.

وی ادامه داد: در تولید خودرو برقی که جز اولویت‌های ماست، 100 ایستگاه شارژ برقی را افتتاح کردیم و در کنار تحویل 40 اتوبوس برقی و 80 تاکسی برقی، 200 تاکسی برقی دیگر هم در این هفته تحویل خواهیم داد.

بهادری جهرمی گفت: در ابتدای دولت حجم تجارت خارجی کشور با تراز منفی، حدود 80 میلیارد دلار بود. در این دولت با توسعه سیاست همسایگی حجم این تجارت به 112 میلیارد دلار رسیده است.فروش نفت افزایش یافته و توزیع ارز را کنترل کرده و با نرخ‌های متعادل حدود 28500 به مدیریت ارز شناور پرداختیم. به مدیریت عرضه و تقاضا پرداختیم و بر خلاف گذشته به خلق پول و تامین ارز از بازار نپرداختیم.

سخنگوی دولت در خصوص بخش مسکن اظهار داشت: از وعده 4 میلیون مسکن در 4 سال نه به عنوان یک شعار بلکه به عنوان یک نیاز واقعی در کشور که در گذشته ساخته نشده بود و آثار کمبودش را در جامعه می‌دیدیم، در حال حاضر بیش از یک میلیون و 571 هزار مسکن با عبور از مرحله برنامه ریزی در حال تکمیل است. در عین حال حدود یک و نیم میلیون زمین برای ساخت در حال برنامه‌ریزی برای واگذاری است.

وی‌ادامه داد: هر هفته شاهد افتتاح تدریجی مسکن خواهیم بود در عین حالی که در بخش نوسازی بافت‌های فرسوده حدود 159 هزار مسکن در حال بازسازی است و اعطای زمین در روستاها و شهرها حدود 400 هزار زمین بوده است که به صورت خود مالکی در حال ساخت است و قرار است یک میلیون زمین دیگر نیز واگذار شود.

سخنگوی دولت در برنامه پاسخگودر برابر جمهور اظهار داشت: دولت در گشت ارشاد مدیران و تاکنون بیش از 60 مدیر دولتی جابه جا یا برکنار کرده است، هر چند برخی از آنها تخلف داشتند و جرمی مرتکب نشده بودند لذا اگر با فسادی که ممکن است در هر جای دنیا به وجود بیاید برخورد نشود آنگاه باید بگوییم که گشت ارشاد مدیران وجود ندارد و به وظیفه خود عمل نمی‌کند.

بهادری جهرمی ادامه داد: دولت در حال مبارزه با فساد است و استحضار دارید در گذشته به گفته مقامات قوه قضاییه به دلیل برخی انتصاب‌ها، مقاومت‌هایی در برابر مبارزه با فساد صورت می‌گرفت.

وی در بخش تولید گندم اظهار داشت: تولید گندم از ابتدای این دولت از چهار و نیم میلیون تن به ده و نیم میلیون تن رسیده است. سوال اینجاست که آیا این افزایش تولید گندم و دولت انجام داده است یا مردم آن را انجام دادند. قطعاً مردم و کشاورزان این افزایش تولید گندم و برداشت آن را انجام دادند اما دولت با زمینه سازی و حمایت و نرخ گذاری و حذف دست رانتخواران اقدام به افزایش تولید توسط مردم کرده است و در واقع میداندار اصلی خود کشاورزان و بخش خصوصی بوده است.

بهادری جهرمی با اشاره به دستاورد دولت در بخش تجارت خارجی گفت: رسیدن به رکورد 112 میلیارد دلار تجارت خارجی که در کل کشور بی سابقه است، این عدد به جز بخش صادرات نفت و مربوط به آمارهای گمرک است زیرا بخش نفت و آمارهای آن جز آمارهای گمرک به حساب نمی‌آید و باید گفت این حجم تجارت توسط بخش خصوصی و تاجران صورت گرفته و دولت با بسترسازی و حمایت آنها را برای رسیدن به این نقطه کمک کرده است.

وی با اشاره به آمار کنترل رشد نقدینگی کشور گفت: رشد نقدینگی کشور از 40.3 درصد که با خلق پول و ناترازی بانک‌ها صورت می‌گرفت به 26 درصد رسیده است و دولت با برنامه جلوی ناترازی بانک‌ها را گرفته است و اجازه نمی‌دهد خلق پولی که به سمت غیر از بخش تولید می‌رود را می‌گیرد و این در حالیست که رشد اقتصادی کشور از میانگین 4 دهم درصد در دهه گذشته به حدود 6 تا 7 درصد در 6 ماهه ابتدای امسال رسیده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره رسیدگی به مشکلات معیشتی کادر درمان به جای سلفی‌گرفتن گفت: وقتی که بعد از 15 سال تعرفه‌گذاری پرستاری اجرا می‌شود و تامین منابع به‌تدریج برای آن تامین می‌شود یعنی با پیگیری همین وزیر بهداشتی که شما نام وی را برده‌اید، جبران بخشی از هزینه‌های معیشتی کادر درمان و حوزه‌های پزشکی در اولویت قرار گرفته است.

بهادری جهرمی اظهار داشت: آقای عینی‌اللهی در جلسات دولت پیگیری فوق‌العاده‌ای داشت تا بتواند سقف کارانه را برای پزشکان بردارند و در نتیجه نخبگان مهاجرت نکنند زیرا دولت برای عادلانه سازی پرداخت‌ها موافق حذف سقف پرداخت حقوق نبود.

سخنگوی دولت ادامه داد: هم در شورای حقوق و دستمزد و هم در هیئت وزیران استدلال، بحث و چالش انجام داد و جنگید تا بتواند این مصوبه را برای نظام پزشکی بگیرد که کارانه‌ها از سقف برخوردار نباشند به ویژه با اولویت‌دهی به مناطق محروم.

وی با اشاره به حوزه تعرفه‌گذاری نظام پرستاری و تخصیص منابع آن اظهار داشت: هر دستگاهی به منابع و اولویت‌هایی نیاز دارد. اینکه وزیر بهداشت بتواند این منابع را تامین کند، هم در حوزه طرح دارویار و منابعی که برای بیمه نیاز بود و هم برای اجرای تعرفه‌گذاری پرستاری کارهای قابل ستودنی انجام گرفته که البته کافی نیست.

وی ادامه داد: در حوزه‌های مختلف و از جمله در این حوزه با توجه به تورم‌های بالایی که در سال‌های گذشته تجربه کردیم نیازمند حمایت‌های موثرتر هستیم.

مجوزهای استخدامی وزارت بهداشت در حوزه پرستاری و پزشکی با اولویت دهی مناطق محروم افزایش یافته است.

بهادری جهرمی با بیان اینکه در همه سفرهای استان طرح‌های بهداشت و درمانی به بهره برداری می‌رسد و منابع به این حوزه تخصیص پیدا می‌کند، گفت: پا به پای تکلیفی که شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای افزایش ظرفیت به دولت داده، به حوزه زیر ساخت نیز توجه شده است. مجوزهای استخدامی وزارت بهداشت در حوزه پرستاری و پزشکی با اولویت دهی مناطق محروم در این دولت افزایش یافته است.

بهادری جهرمی در پاسخ به اینکه رزیدنت حق الزحمه متناسب ندارد، اذعان داشت: وقتی سال‌ها تورمی است معمولاً درآمدها کفاف هزینه را نمی‌دهد و این فقط محدود به رزیدنت نیست. دولت سعی کرده به تدریج سرعت جبران را افزایش دهد و این نشان از توجه دولت دارد. در طول دو سال بیش از 2.5 برابر حق الزحمه رزیدنت افزایش یافته است. حق الزحمه رزیدنت پیش از این دولت 2.5 تا 4میلیون بوده ولی در این دولت حدود 2.5 برابر افرایش یافته است و به 10 میلیون رسیده است.

بهادری جهرمی بیان کرد: مقصر تورم 60 درصدی و عدم تراز دریافتی و هزینه‌ها دولت نیست ولی مسئول آن دولت است.

سخنگوی‌دولت درخصوص مردمی سازی در دولت گفت: رویه دولت این است که موضوعات را به دست‌مردم‌بسپارد و مردمی‌کار کند. یکی از مصادیق مردمی بودن دولت آن است که در کمبود دارو رئیس جمهور به داروخانه 13 آبان رفت و گلایه مردم از نزدیک شنید نه صرفاً از پشت میز.

بهادری جهرمی با بیان اینکه بانک‌ها غلط می‌کنند بنگاه‌داری بکنند، نگاه دولت بوده و هست، اذعان داشت: نگاه دولت این بوده که بانک‌ها را در جهت صحیحی که باید می‌رفتند ساماندهی کند.موسسه مالی و اعتباری نور که ناتراز بود، ساماندهی شد.دولت برای سایر موسسات مالی و بانک‌های ناتراز برنامه دارد و آنها را رصد و تراز می‌کند.امروز فقط یک بانک دولتی زیان‌ده داریم.

بهادری‌جهرمی با بیان‌اینکه جراحی اقتصادی عبارت دولت نبوده است، گفت: دولت از این عبارت استفاده نکرده است اما در رسانه‌ها از این عبارت استفاده شد.

سخنگوی دولت در ادامه تاکید کرد: وقتی دولت بین خود ومردم دیوار بکشد معلوم است که مردم‌هم‌بین خود دیوار می‌کشند وقتی دولت دیوارهای بین خود و مردم را برمی‌دارد، مردم هم دیوارهای بین خود را می‌دارد. جامعه ایرانی یک جامعه یکپارچه است.

 

شناسه خبر 77086