شناسه خبر:77103
1402/9/23 10:31:54
رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان:

جهاد دانشگاهی، علمی‌تر به حوزه فرهنگی و اجتماعی ورود کند

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه یکی از رویکردهای مدیریت شهری و سیاست‌های شورای اسلامی شهر توجه بیشتر به حوزه فرهنگی و اجتماعی است، گفت: درخواست استفاده از ظرفیت جهاد دانشگاهی به‌صورت علمی‌تر و پژوهش‌محور در این حوزه‌ها را داریم.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، علی رضایی در نشست هم‌اندیشی اعضای شورا با رئیس و معاونین جهاد دانشگاهی استان و با تبریک فرا رسیدن هفته پژوهش، اظهار کرد: همایشی با عنوان مدیریت شهری و دانشگاه اثرگذار در دانشگاه بوعلی و جلسه هم‌اندیشی با دانشگاه صنعتی برگزار شد و این سومین جلسه هم‌اندیشی در جهاد دانشگاهی است.

وی هدف از برگزاری این نشست‌ها را آشنایی با ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز علمی دانست و گفت: به دنبال برقراری تعامل هدف‌دار و معنادار بیشتر بین مدیریت شهری و دانشگاه‌ها و مراکز علمی هستیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان بیان کرد: دانشگاه‌ها و مراکز علمی باید در زمینه تحقیقات و پژوهش به‌ویژه در حوزه مدیریت شهری ورود کنند.

رضایی به پایه‌گذاری ایجاد مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر در دوره چهارم اشاره کرد و افزود: یکی از اهداف راه‌اندازی این مرکز، تقویت تعامل و ارتباطات مؤثر با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی است.

وی با بیان اینکه امید است برگزاری این جلسه زمینه برقراری تعامل بیشتر با جهاد دانشگاهی را فراهم کند، تصریح کرد: درصورت وجود ظرفیت در حوزه مطالعات اجتماعی، آسیب‌های اجتماعی و پیوست‌نگاری فرهنگی در جهاد دانشگاهی، از این امکان استقبال می‌کنیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان ادامه داد: یکی از رویکردهای مدیریت شهری و سیاست‌های شورای اسلامی شهر، توجه بیشتر به حوزه فرهنگی و اجتماعی بوده و درخواست استفاده از ظرفیت جهاد دانشگاهی به‌صورت علمی‌تر و پژوهش‌محور در این حوزه‌ها را داریم.

رضایی خاطرنشان کرد: اگرچه در حوزه آسیب‌های اجتماعی شهرداری متولی اصلی نیست، اما با توجه به سیاست‌های کلی نظام و دغدغه رهبر معظم انقلاب در این خصوص، به این حوزه ورود شده است.

وی یادآور شد: امید است با نگاه و تحقیقات علمی در حوزه آسیب‌های اجتماعی، منابع تخصیص‌یافته مدیریت شهری با چارچوب و اهداف مشخص در این حوزه استفاده شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان اظهار کرد: در بحث ناحیه‌محوری در مناطق مختلف شهرداری و آسیب‌های اجتماعی نیاز به کار مطالعاتی و علمی است که انتظار ورود جهاد دانشگاهی به این عرصه را داریم.

* نظری: جهاد دانشگاهی راهکارهای علمی در بُعد اجتماعی به مدیریت شهری ارائه دهد

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه یکی از شاخص‌های توسعه در هر کشوری تولید علم است، گفت: اگر هر کشوری بتواند تولید علم کند، قطعاً ثروتمند است.

علی‌اکبر نظری با تأکید بر اینکه توسعه علمی باید متوازن باشد، بیان کرد: جهاد دانشگاهی کارهای بسیار عالی در حوزه‌های مختلف انجام داده است، اما توسعه متوازنی به‌لحاظ علمی نداریم و این موضوع چالش‌هایی را به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های علمی و پژوهشی جهاد دانشگاهی در ابعاد اجتماعی بروز و ظهور نیافته است، افزود: این یکی از بزرگ‌ترین مسائل در بحث تولید علم است و رفع آن نیازمند ورود جهاد دانشگاهی در موضوعات اجتماعی به‌ویژه در بُعد علوم انسانی است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان تصریح کرد: پایه‌های کشور و انقلاب جز فرهنگ و علوم انسانی نیست و بدون توجه به این موارد آسیب‌هایی را شاهد هستیم.

نظری خواستار ارائه راهکارهای علمی در بُعد اجتماعی به مدیریت شهری از سوی جهاد دانشگاهی شد و ادامه داد: شهرداری دولت کوچک محلی بوده و اگر خوب کار نکند، بحران‌های سنگینی ایجاد می‌شود.

وی همچنین خواستار ارائه تعاریف دقیقی از شاخص‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به جامعه شد و خاطرنشان کرد: در این صورت انبساط عقلی بر جامعه حاکم شده و شاهد تولید علم و ثروت خواهیم بود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان یادآور شد: متأسفانه در مقطع کنونی مدیریت شهری فشل بوده و علمی نیست و شاهد تصمیمات مقطعی و بدون پشتوانه علمی هستیم و به این دلیل در برنامه‌ریزی‌ها با چالش مواجه می‌شویم.

* شهابی‌نیا: جهاد دانشگاهی می‌تواند تعامل بیشتری با شهرداری داشته باشد

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر همدان نیز با اشاره به رتبه علمی کشور، اظهار کرد: اگر در جامعه کنونی علم به کار نیاید، دچار مشکل می‌شویم.

سعید شهابی‌نیا با بیان اینکه در مباحث علوم پایه موفق عمل کرده‌ایم اما در علوم انسانی این‌گونه نبوده است، گفت: این امر شاید به‌دلیل سیاست‌‌گذاری‌های اشتباه است.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه دانشگاه‌ها نمی‌توانند با صنعت ارتباط برقرار کنند، بیان کرد: استفاده دانشگاه‌ها از بودجه دولتی، یکی از دلایل این امر است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر همدان افزود: دانشگاه‌ها علم دارند، اما نمی‌توانند از آن درآمد حاصل کنند.

شهابی‌نیا با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در مباحث علمی و پژوهشی وضعیت مطلوبی دارد، تصریح کرد: درصورت ادامه مسیر بر همین منوال، این مرکز دانشگاهی می‌تواند تعامل بیشتری با شهرداری داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه علوم انسانی کارها روبنایی است، ادامه داد: در این بخش باید به سمت پژوهش‌های بنیادی که نخستین گام آن نقد علم است، حرکت کنیم.

* سرپرست جهاد دانشگاهی همدان: در حوزه آموزش با شهرداری‌های سراسر استان تعامل داریم

سرپرست جهاد دانشگاهی استان همدان نیز با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در سه حوزه فعالیت دارد، خاطرنشان کرد: حوزه آموزش، فرهنگی و پژوهش سه حوزه مهم فعالیت جهاد دانشگاهی در استان همدان است.

مهدی میرزاپور با تأکید بر اینکه در حوزه آموزش با شهرداری‌های سراسر استان تعامل داریم، یادآور شد: جهاد دانشگاهی دوره‌های مرتبط با مدیریت شهری را اجرا می‌کند.

وی اظهار کرد: در حوزه فرهنگی نیز فعالیت‌هایی همچون بزرگداشت خانم دباغ و اجرای دیوارنگاره آبروی محله با مشارکت جهاد دانشگاهی و شهرداری انجام شد.

میرزاپور با بیان اینکه آماده ارائه خدمت به شهرداری هستیم، گفت: مجموعه جهاد دانشگاهی ظرفیت مشخصی دارد و می‌توانیم پُلی برای ارائه ظرفیت‌های سایر استان‌ها به شهرداری و شورا در این بخش باشیم.

 

 

شناسه خبر 77103