شناسه خبر:77132
1402/9/23 11:23:50

سپهرغرب-گروه انتظار:حجت‌الاسلام رضایی با بیان اینکه نباید به آنچه این روزها در غزه در حال وقوع است با دیده خرد و جزئی نگاه کرد، گفت: این جنایات سبب انزجار جهانی نسبت به تمدن غربی شده؛ در پی چنین ریزشی، رویش‌هایی در جبهه تمدنی رقیب یعنی مهدی باوران رخ می‌دهد.

جنایاتی که در حدود این دو ماه در غزه رخ داده است، در کنار همه تحلیل‌ها، با نگاه مهدوی هم قابل بازخوانی و بررسی است، رویکردی که در گفتگو با حجت الاسلام مصطفی رضایی، پژوهشگر حوزه مهدویت و صاحب آثاری همچون «رسالت‌های انتظار تمدن ساز در مواجهه مدرنیسم و مهدویت» و «نقش جمهوری اسلامی در شکل گیری مدینه ظهور» بررسی کرده ایم و در ادامه مرور می‌شود:

حجت الاسلام رضایی در بازخوانی پیوست‌های مهدوی آنچه در غزه در حال وقوع است، اظهار کرد: از حیث فلسفه تاریخ ما با دو تقابل کلان در عرصه تاریخی مواجهیم؛ دو جریان حق و باطل از زمان هبوط حضرت آدم تا پایان تاریخ با هم در تقابل و رابطه ای چالشی خواهند بود، آیات متعدد قرآن در این باره تصریح کرده اند مثل آیه 36 سوره بقره که می‌فرماید: «وَقُلْنَا اهْبِطُوا بَعْضُکُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ وَلَکُمْ فِی الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ إِلَی حِینٍ؛ گفتیم که (از بهشت) فرود آیید که برخی از شما برخی را دشمنید، و شما را در زمین تا روز مرگ قرارگاه و بهره خواهد بود» که خداوند دستور به هبوط به حضرت آدم و حوا و نیز ابلیس داد و بیان می‌کند تقابل شما تا پایان تاریخ پیوسته و مستمر خواهد بود.

***بالاترین سطح درگیری حق و باطل

این پژوهشگر مهدوی ادامه داد: نکته دوم آنکه جریان حق و باطل با نزدیک شدن به پایان تاریخ که در ادبیات مهدویت از آن به آخرالزمان تعبیر می‌شود، به بالاترین سطح درگیری می‌رسند! در یک جریان شناسی کلان دنیا به دو محور قابل تقسیم است و بنابر منطق قرآن کریم، و برخلاف برخی نظرات روشنفکرانه اینجا نقطه و حد وسطی وجود ندارد که بتوان نه جانب حق را گرفت و نه جانب باطل.

مولف «رسالت‌های انتظار تمدن ساز در مواجهه مدرنیسم و مهدویت» ادامه داد: متأسفانه، این دیدگاه در برخی نخبگان جامعه در موضوع غزه دیده می‌شود که می‌گویند اینها می‌کشند و آنها هم می‌کشند، پس ما سکوت کنیم! در حالی که از نگاه قرآن کریم هر کس با هر طرز فکری یا در جبهه حق قرار می‌گیرد یا در جبهه باطل.

وی تصریح کرد: با شکل‌گیری عصر رنسانس جریان باطل و مادیت وارد پیچیده ترین سطوح خود در طول تاریخ شد. آنها مکانیزمی تمدنی را از زمان تولد تا مرگ طراحی کردند و بر اساس آن فلسفه چیدند و مدل عینی ارائه نمودند! یعنی همانطور که ما مدعی جامعیت دین هستیم و در این باره حق داریم، غرب هم این ادعا را دارد و توانست در عرصه مادی زندگی بشر تا حدی زیادی از صفر تا صد برنامه ریزی و راهکار پیشنهاد کند.

***از قافله تمدنی عقب ماندیم

وی افزود: اما متاسفانه، ما در چند قرن اخیر به دلایل متعدد نتوانسته ایم خودمان را به این غافله تمدنی غرب برسانیم و در نقطه ای برابر، تقابل را پیگیری کنیم، در حالی که غرب با سرعت سرسام آور رشد ماشینی، ابعاد مختلف زندگی بشر را احاطه کرده و ما در بهترین حالت در این تقابل تمدنی، نقش منفعلانه داشتیم و مقابل تزریقات تمدنی غرب مثل تجدد و روشنفکری، صرفاً به ابراز نگرانی بسنده کرده بودیم!

مولف «نقش جمهوری اسلامی در شکل گیری مدینه ظهور» تأکید کرد: این پدیده تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بوضوح دیده می‌شود اما... با شروع انقلاب اسلامی معادلات تمدنی غرب برای اهل دنیا دچار دگرگونی شد و آنها با مدعی جدید تمدنی با ظرفیت‌های فرهنگی اجتماعی سیاسی مواجه شدند چنان که هانتینگتون در کتاب برخورد تمدن‌ها اوج تقابل و درگیری را اینطور بیان می‌کند: جنگ‌های آینده نه بین کشورها بلکه بین فرهنگ‌ها خواهد بود.

وی ادامه داد: این یعنی آنها هم بعد از انقلاب اسلامی به درستی درک کردند حرکت جمهوری اسلامی تمدن غربی را بعد از مدت‌ها حکومت تئوریک و عملی بر جهان، با رقیب تمدنی مواجه کرده است؛ رقیبی که با تکیه بر اسلام، داعیه زمینه سازی آرمانشهر ظهور را دارد. غرب با تجمیع اراده‌ها و امکانات دولت‌ها سعی کرد مانع تراشی کند؛ چه با جنگ سخت مثل جنگ تحمیلی و پس از شکست در این عرصه، سراغ جنگ نرم و ترکیبی و شناختی رفتند.

حجت الاسلام رضایی ابراز کرد: نمی توان گفت آنها موفقیت نداشته اند اما میزان این موفقیت نسبت به مسیری که انقلاب طی کرده، جزئی و خرد بوده و نتوانستند خلل کلان در مسیر تمدن نوین اسلامی ایجاد کنند! در این راستا در آیات تعابیر لطیفی داریم که نشان می‌دهد اراده خدا بر آن است که حرکت تمدنی اسلام در طول تاریخ بسط کمّی و کیفی بیابد مثل آیه «یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ»(صف، 61) یعنی دشمنان این تمدن درصدد خاموش کردن نور خدا با دهان‌های خود هستند اما خدا اراده کرده این نور باقی بماند! تعبیر به خاموش کردن این نور با عظمت با ابزار کوچکی چون دهان ها، کنایه از این واقعیت است که آنان هرگز نمی توانند چنین کاری را انجام دهند.

***اراده خدا بر آرمانشهر ظهور است

وی در ادامه گفت: بنابر تصریح آیات شریفه، مخالفان این تمدن الهی، هر زمان که آتشی جدید بیفروزند تا این مسیر تمدنی را از بین ببرند خدا آن آتش را خاموش می‌کند؛ «کُلَّما أَوْقَدُوا ناراً لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ(مائده، 64)؛ هر بار که برای جنگ، آتش افروزی کردند، خداوند آن را خاموش ساخت. لذا اراده خدا بر آن است که ما به آرمانشهر ظهور در پایان تاریخ دست بیابیم.

حجت الاسلام رضایی ابراز کرد: تمدنی که بعد از رنسانس در جوامع بسط یافته بود، متوجه تهدیدات و خلأهای جدی شد، لذا به سمت پُست‌مدرنیسم و فراتجددگرایی رفت اما زمان زیادی طول نکشید که دریافتند نسخه‌های بدل جایگزین نیز راه درمان نیست. می‌توان گفت غرب با مشاهده ناکارآمدی در زندگی خود و حفره‌های زندگی بشر و رشد موج نارضایتی، دریافت جوامع غربی در حال گرایش به اسلام هستند، چنان که بر اساس آمارهای خودشان، سالانه بیش از پنج هزار نفر در برخی کشورهای مطرح اروپایی به اسلاک می‌گروند، برای همین هم جنگ شناختی و پروژه اسلام هراسی را علیه ما به راه انداختند.

وی تأکید کرد: در جنگ غزه برنامه ریزی‌ها و هزینه‌های کلان آنها شکست خورد و مردم جهان دریافتند که تمدن غربی صرفاً معجمی از ایسم‌ها است که در تعارض منافع، منطق تجاوزگری را جایگزین می‌کند در حالی که به تعبیر رهبری آنها قبل از این خود را جنتلمن‌ها کراواتی پشت میز مذاکره نشان می‌دادند و مسلمانان را دارای روح وحشی گری و زامبی‌های برخاسته از گور و تروریسم تعبیر می‌کردند!!

این پژوهشگر مهدوی ابراز کرد: حال در غزه از یکسو نوع رفتار رزمندگان فلسطین با اسرای زن و کودک اسرائیل و نوع بدرقه و نیز صحبت‌های این اسراء در اجتماعات و رسانه‌ها را داریم که در دنیا سبک عملی رفتاری را نشان داده و ثابت کرده این تمدن در مظلومانه ترین و سخت ترین شرایط به اخلاق و سبک زندگی دینی پشت نکرده است!

***رویش‌های مهدوی در مقابل ریزش‌های تمدنی غرب

وی در ادامه تصریح کرد: اگر ما اعتقاد داریم بین این دو تمدن نقطه وسطی نیست؛ یا جبهه ظلمات است یا نورانیت، وقتی انزجار جهانی نسبت به تمدن غربی ایجاد شود، در پی چنین ریزشی، رویش‌هایی در جبهه تمدنی رقیب یعنی مهدویت رخ می‌دهد جبهه ای که غرب بارها کوشیده آن را عقب افتاده و غیربشری معرفی کند.

این پژوهشگر مهدوی ادامه داد: اتفاقات کنونی غزه و جبهه مقاومت نشان می‌دهد از مهمترین موانع پیش روی مهدویت و ظهور یعنی تمدن مادی گرای غربی هر روز خود را تهی تر می‌یابد و مردم دنیا به گفتمان و وعده‌های آنها اعتماد نمی کنند چنان که سال‌ها ادعای ایجاد مدینه فاضله داشتند و چنین نشد!

به گفته حجت الاسلام رضایی مخالفان این تمدن اسلامی به تعبیر خداوند، با دستان خود و مومنان دستاوردهای خود را تخریب می‌کنند؛ «یُخْرِبُونَ بُیُوتَهُمْ بِأَیْدِیهِمْ وَ أَیْدِی الْمُؤْمِنِینَ»(حشر، 2)؛ خانه‌های خود را با دست خویش و با دست مؤمنان خراب می‌کردند. در وضعیت کنونی، حمایت جبهه استعمار از وحشی گری‌های صهیونیست ها، مصداق آیه شریفه و به دست خود زوال یافتن را بیشتر نشان دهد.

مولف «نقش جمهوری اسلامی در شکل گیری مدینه ظهور» در ادامه بیان کرد: اتفاقات کنونی غزه به تقویت جبهه حق و تمدن نوین و مقدمه سازی ظهور منجر می‌شود و جبهه رقیب را روز به روز ضعیف تر می‌کند.

وی با بیان اینکه نباید به حوادث و اتفاقات غزه داشت نگاه خرد و جزئی داشت، گفت: همه اتفاقات عالم در راستای دو اراده است اراده خدا و مردم؛ خدا آرمانشهر ظهور را اراده کرده است: «وَ نُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ» اما اراده مردم مانده تا دوران ظهور محقق شود.

حجت الاسلام رضایی ادامه داد: خدا گام به گام هستی را به آن مقصد پیش می‌برد و این حوادث، نظریات تمدن رقیب و راهبردهای آن را با چالش مواجه می‌کند، چالشی که عیان و در کف میدان است و در عرصه عمومی قابل رویت است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از ابتدای تاریخ تا امروز یکی از پیچیده ترین موانع ظهور تمدن لایه به لایه و قبل از انقلاب بی رقیبِ غرب بود اما به برکت انقلاب و ایجاد جبهه مقاومت، این تمدن در حال زوال و انحطاط است و مردم جهان دریافته اند آنچه را خدا اراده کرده باید با دست خود رقم بزنند و اراده و عملکرد آنهاست که مسیر فرج و نجات را تسهیل و تسریع می‌کند.

 

 

شناسه خبر 77132