شناسه خبر:77137
1402/9/23 11:33:57

سپهرغرب-گروه انتظار:حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدباقر علوی تهرانی با اشاره به اینکه ایام فاطمیه زمان تقویت قلوب است گفت: ما به عنوان وارثان فرهنگ علوی باید مراقب باشیم که ایام فاطمیه کم رنگ نشده و دچار انحراف نشود.

وی افزود: ما به عنوان وارثان فرهنگ علوی باید مراقب باشیم که ایام فاطمیه کم رنگ نشده و دچار انحراف نشود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه غیر از ایام فاطمیه باید در خصوص این ایام مطالعه و کسب آگاهی داشته باشیم، اظهار کرد: در جریان ثقیفه هدف تنها غصب خلافت نیست بلکه هدف اصلی حذف امامت است. شما برای پاسخگویی به شبهات در خصوص شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) باید بدانید که شهادت حضرت برای دفاع از امامت امیرمومنان بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه مناسبت‌ها در یک جامعه تقسیمات جهانی، ملی، مذهبی و... دارد، عنوان کرد: برخی مناسبت‌های مذهبی علاوه بر اینکه جنبه ایمانی دارند نشانه مودت و محبت نسبت به اهل بیت(ع) هستند که با توجه به متن قرآن واجب است. خداوند در آیه 23 سوره مبارکه شوری، می‌فرماید ای پیامبر به این مردم بگو من در مقابل رسالتم پاداشی از شما نمی‌خواهم مگرمودت ذوی القربی را داشته باشید. طبق فرمایش حضرت رسول(ص) ذی القربی شامل امیر مومنان امام علی(ع)، حضرت زهرا(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) است.

وی بیان کرد: هر کس بین صفا و مروه خدا را عبادت کند هزاران هزار سال خدا را عبادت کند تا جایی که همچون مشک خشکیده شود اگر محبت خاندان اهل بیت(ع) را نداشته باشد خداوند او را با صورت به جهنم می‌فرستد. با صورت به جهنم فرستادن یک نحوه تحقیر است. مجلسی از آوردن این روایت در کنار این آیه استنباط وجوب کرده است چرا که در مقابل ترک واجب است که جهنم بر شخص لازم می‌شود.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه برخی از مناسبت‌های مذهبی افزون بر جنبه ایمان و محبت به اهل بیت(ع) در اعتقادات و باورهای ما ریشه دارد. ابراز کرد: اصل اعتقادات شیعه امامت است، برای رسیدن به توحید راهی جز پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) او وجود ندارد، غدیر، فاطمیه، عاشورا و جشن میلاد حضرت امام عصر(عج) چهار مناسبت اعتقادی برای ما است. به همین دلیل دشمنان داخلی و خارجی همه بر علیه این چهار مورد برخواستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه حضرت زهرا (س) در ایام فاطمیه برای دفاع از امامت با دشمن مواجهه پیدا می‌کند، تصریح کرد: ما باید موضع، رفتار و گفتار حضرت در مقابل جریان حاکم را بشناسیم. دشمنان ما با بسیاری از مراسم‌های مذهبی ما مشکلی ندارند اما با غدیر و فاطمیه مقابله می‌کنند زیرا با این دو آنها رسوا می‌شوند. حقیقت غدیر و ایام فاطمیه اصل امامت است.

وی با تاکید بر اینکه ایام فاطمیه جنبه اعتقادی دارد. گفت: امروز عده ای وهابی شیعه نما در رابطه با ایام فاطمیه چیزهایی می‌گویند که خدا و پیامبر(ص) بر آن راضی نیست، جایی که مردان از امام دفاع نکردند حضرت زهرا(س) به تنهایی برای دفاع از امام خود قیام کرده و بر آن استقامت کرد.

این استاد حوزه با بیان اینکه داستان‌های تاریخی قرآن را برای آنها بیان کنید شاید در خصوص حق اندیشه کنند. عنوان کرد: در تاریخ ثمرات و برکاتی وجود دارد، ثمره تاریخ عبرت پذیری است. امیرمومنان امام علی(ع) می‌فرمایند مومن وقتی به مسأله ای نگاه می‌کند عبرت می‌گیرد اما منافق سطحی نگر است و عبرت نمی گیرد؛ عبرت پذیری ایام فاطمیه در این است که همانگونه که حضرت در دفاع از امامت قیام کردند ما هم ایشان را الگوی خود قرار دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از ثمرات تاریخ تقویت قلب است، ایام فاطمیه زمان تقویت قلوب است. خداوند در قرآن می‌فرمایند در رسول خدا برای شما الگو و اسوه وجود دارد، ما که حضرت زهرا(س) را الگوی خود می‌دانیم چقدر از حریم ولایت دفاع کرده‌ایم.

 

شناسه خبر 77137