شناسه خبر:77172
1402/9/25 12:21:13

فرماندار شهرستان بانه با اشاره به برخورداری مرزنشینان از مزایای بازگشایی مرز موقت هنگه‌ژال، گفت: دست‌های پشت پرده و فرصت‌طلبانی می‌خواهند بازارچه موقت مرزی هنگه‌ژال را تعطیل کنند.

کمال خدری در جشنواره علمی- ترویجی و تکریمی زکات شهرستان بانه اظهار کرد: کسانی که در واردات کالا تخلف کنند شناسایی و از لیست‌های مرز حذف می‌شوند.

وی افزود: بعد از پایش و استعلام‌های مربوطه 150 نفر در لیست صاحب بار تعریف و تاکنون 80 نفر معرفی شده که هر روز 20 نفر کالا وارد می‌کنند.

فرماندار بانه با بیان اینکه همکاران در فرمانداری به‌صورت شبانه‌روزی تلاش می‌کنند مشکلات و نواقص مربوط به بازارچه موقت هنگه‌ژال را حل کنند افزود: دست‌های پشت پرده و فرصت‌طلبان می‌خواهند بازارچه موقت مرزی هنگه‌ژال را تعطیل کنند که حفظ این معابر موقت مرزی نیاز به همراهی و همکاری ماموستایان دینی دارد.

خدری اظهار کرد: برای ساماندهی مرز موقت هنگه‌ژال دستورالعملی به ما ابلاغ شده که براساس آن، کسانی که واقعاً نیاز دارند و در مرزهای تعریف شده ساکن هستند از این مزایا برخوردار می‌شوند.

وی مرزنشین واقعی را کسانی عنوان کرد که سکونت دائمی در مرز داشته باشند و اضافه کرد: کسانی هستند به بنا به دلایلی به‌صورت فصلی و غیردائم در روستا ساکن هستند این افراد هم در آمار به صورت فصلی گنجانده شده و علاوه بر این 25 روستای شهرستان تاکنون از مزایای مرزی برخوردار نشده‌اند که برای برخورداری آن‌ها هم اقداماتی انجام شده است.

فرماندار شهرستان بانه با اشاره به ابلاغیه مربوط به ساماندهی مرز موقت هنگه ژال گفت: هیچکدام از کارمندان مؤسسات و شرکت‌های دولتی اعم از کشوری و لشکری، اصناف، نهادها و مؤسسات، بازنشستگان کشوری و لشکری نمی‌توانند از مزایای این مرز برخوردار شوند.

خدری در بخش دیگری از سخنانش به ضرورت نهادینه کردن فرهنگ زکات در جامعه اشاره کرد، گفت: اگر به‌درستی فرهنگ زکات را در جامعه نهادینه کنیم فقر در جامعه به طور کامل ریشه‌کن می‌شود که باید ماموستایان آیینی تلاش کنند فرهنگ زکات در خطبه‌های نماز و مجالس دینی تبلیغ کنند تا این فرهنگ حسنه دینی در جامعه بیشتر نهادینه شود.

وی ادامه داد: ماموستایان دینی و اصحاب رسانه بیشترین نقش را در نهادینه کردن فرهنگ زکات دارند.

وی دربخش دیگری از سخنانش به انتخابات پیش‌رو و نقش ماموستایان دینی در حضور پرشور مردم در پای صندوق‌های رای اشاره و خاطرنشان کرد: ما مجریان انتخابات وظیفه داریم انتخابات سالم و به دور از سوگیری‌های شخصی برگزار کنیم و ماموستایان دینی هم مردم را به حضور در انتخابات تشویق و ترغیب کنند.

مرز موقت هنگه‌ژال ماه گذشته پس از چند سال تعطیلی با دستور رئیس دولت سیزدهم و با حضور استاندار کردستان بازگشایی شد که در ساماندهی بخش زیادی از کولبران و فعالیت‌های مرزی مرزنشینان تأثیر بسزایی داشته و رضایتمندی ویژه‌ای حاصل کرده است.

 

شناسه خبر 77172