شناسه خبر:772
1397/7/2 23:07:00
مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در آستانه آغاز سال تحصیلی تأکید کرد

ضرورت توجه جدی به تغذیه صحیح دانش‌آموزان در مدارس

سپهرغرب، گروه استان‌ها: مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در آستانه آغاز سال تحصیلی بر ضرورت توجه جدی به تغذیه صحیح دانش‌آموزان در مدارس تأکید کرد.
به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان، محمد کاظم‌زاده با بیان اینکه سال‌‌هایی که کودک در مدرسه‌ ابتدایی می‌‌گذراند ازنظر تغذیه دوره مهمی است، گفت: اگرچه سرعت رشد کودک در این سنین کمتر از سال‌‌های اول زندگی است اما ادامه دارد، پس باید توجه داشت که هر مرحله از رشد، وابسته به مرحله قبل بوده و مرحله بعد را تحت تأثیر قرار می‌‌دهد.
وی با اشاره به مهم بودن تعادل و تنوع غذایی در این سنین، عنوان کرد: اصولاً دانش‌آموزان به سه وعده غذایی اصلی و دو میان‌ وعده در طول روز نیاز دارند و باید از همه گروه‌‌های غذایی شامل شیر، لبنیات، گوشت، حبوبات، سبزی‌ها، میوه‌‌ها و گروه نان و غلات مصرف کنند.
کاظم‌زاده با تأکید بر نقش مؤثر وعده‌ صبحانه در سلامت جسمی و فکری دانش‌آموزان، اظهار کرد: به دنبال نخوردن غذا طی خواب شب، اگر دانش‌آموز صبحانه نخورد به دلیل پایین افتادن قند خون، توانایی و شرایط لازم را برای یادگیری مطالب در مدرسه نخواهد داشت.
مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: دانش‌آموزانی که صبحانه نمی‌خورند، کم‌دقت، خسته و بی‌حوصله هستند و نمی‌توانند کمبود انرژی، ویتامین‌ها و املاح معدنی را با خوردن وعده‌های غذایی دیگر جبران کنند؛ بنابراین مادران باید هرروز صبح، صبحانه کودک خود را قبل از اینکه به مدرسه برود آماده کنند.
وی با اشاره به اهمیت تهیه میان ‌وعده‌‌های مناسب و مغذی، عنوان کرد: در ساعات نزدیک ظهر، کودک ممکن است گرسنه شود و این گرسنگی، نشستن سر کلاس را برای او غیرقابل‌تحمل‌ می‌‌کند.
     بوفه مدرسه مهم است
کاظم‌زاده در ادامه به بوفه مدارس اشاره کرد و گفت: بهداشت بوفه مدارس، سلامت فروشندگان و مواد غذایی موجود در آن موضوعی است که در سلامت دانش‌آموزان که درواقع مشتریان بوفه‌ها هستند، تأثیر زیادی دارد و توجه به آن، درواقع توجه به سلامت نسل جوان و آینده‌ کشور است.
وی با بیان اینکه متأسفانه والدین از خصوصیات بوفه استاندارد، ویژگی‌‌های خوراکی‌‌هایی که در آن عرضه می‌شود و یا اینکه بوفه‌ها چه باید داشته باشند اطلاعی ندارند، خاطرنشان کرد: بوفه قسمتی از تشکیلات یک مدرسه است، پس نظارت مدیر مدرسه روی این بخش ضروری است. 
مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در پایان گفت: وزارت بهداشت با فرستادن مأموران بهداشت به مدارس می‌‌تواند از بسیاری از بیماری‌هایی که ممکن است از طریق مواد غذایی ناسالم به دانش‌آموزان سرایت کند، جلوگیری به عمل آورد.

شناسه خبر 772