شناسه خبر:77248
1402/9/28 11:21:50

سپهرغرب-گروه خانواده:دختر و پسری که می‌خواهند با هم ازدواج کنند برای اینکه شناخت بهتری از هم پیدا کنند می‌توانند با یک مشاور خانواده مشورت کنند. اما زمان مراجعه به مشاوره چه زمانی باید باشد تا بتواند بهترین کمک را به زوجین داشته باشد؟ آیا این مراجعه باید بعد از بله‌بران باشد یا بعد از آشنایی اولیه دو طرف؟ یا حتی بعد از عقد؟مشاور خانواده به این سؤال پاسخ می‌دهد.

درمانگر تخصصی مشکلات زوجین معتقد است؛ اینکه مشاوره ازدواج چه زمانی باید انجام شود بستگی به افرادی دارد که برای مشاوره مراجعه می‌کنند. فرآیند ازدواج را ما اینطوری تعریف می‌کنیم که دوره آشنایی، دوره نامزدی، دوره عقد و بعد عروسی است.

فاطمه فروزش‌یکتا؛ گفت: گاهی دختر و پسر اصلاً شناختی از هم ندارند و توسط یک معرف به هم دیگر معرفی شده‌اند یا بعضی‌ها هستند که باهم آشنایی دارند که ممکن است در محیط کار یا محیط تحصیل مدتی همدیگر را شناخته باشند یا مثلاً بعضی‌ها ازدواج دومشان است؛ بنابراین تعریف کلی برای اینکه مشاوره ازدواج کی انجام شود نداریم.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر بخواهیم یک معیار کلی برای زمان انجام مشاوره در نظر بگیریم چه باید باشد گفت: بهتر است مشاوره بعد از اینکه یک آشنایی مختصری اتفاق افتاده صورت بگیرد، یعنی اینکه دو طرف حداقل باهم 10، 12 ساعت گفت‌و‌گو کرده باشند و راجع به اهداف‌شان از ازدواج، برنامه‌های آینده، انتظارات، خانواده‌ها و کلاً یک شناخت نسبی پیدا کرده باشند که در واقع وقتی که به مشاوره مراجعه می‌کنند سؤالاتی داشته باشند که بتوانند مطرح کنند.

این روان‌شناس عنوان کرد: گاهی دختر و پسری ممکن است همدیگر را جایی دیده باشند یا کسی به هم معرفی‌شان کرده باشد و خانواده‌هایشان هنوز اطلاع ندارند و مشخص نیست خواستگاری اتفاق بیفتد یا نه. بعضی‌ها هم در این مرحله به مشاور مراجعه می‌کنند‌.

فروزش یکتا درباره نتیجه مشاوره در این مرحله از آشنایی دختران و پسران جوان گفت: بعضی‌ها فکر می‌کنند زمانی که به مشاور مراجعه می‌کنند مشاور به آن‌ها باید بگوید که ما به درد هم می‌خوریم یا نه؟ در حالی که مشاور قرار نیست برای کسی تصمیم‌گیری کند. مشاور پیش از ازدواج به افراد کمک می‌کند که شناخت‌شان از هم بیشتر شود و خودشان قرار است که تصمیم‌گیری کنند و اگر ازدواج مشکل داری باشد مشاوران فقط مشکلات را به آن‌ها می‌گویند و تصمیم با خود افراد است.

 

 

شناسه خبر 77248