شناسه خبر:77352
1402/9/30 11:44:35

سپهرغرب-گروه کشاورزی:یک سال پس از ابلاغ الگوی کشت، گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که کشاورزان پایبند به این طرح ملی، ضمن افزایش عملکرد و سود پایدار خود، گامی مؤثرتر از پیش در مسیر تأمین امنیت غذایی جامعه برداشته‌اند.

فاصله یک هفته مانده به زمستان 1402 قیمت برخی از محصولات کشاورزی مانند پیاز و گوجه فرنگی، طبق معمول هر سال، آهنگی رو به رشد گرفته و مسئولان دولتی و اصناف ذی‌ربط نیز، با تکرار همان دلایل سال‌های گذشته و اشاره به مواردی مانند کاهش کشت به‌دلیل ارزان بودن این محصولات در سال گذشته، دپو در انبارها، احتکار دلالان و واسطه‌ها، صادرات و... از تلاش برای تعادل بازار و ارزان شدن این اقلام در آینده نزدیک سخن می‌گویند.

روند رو به رشد قیمت محصولات جالیزی در شرایطی رخ می‌دهد که هنوز تصاویر بی‌مشتری ماندن صیفی‌جات و گلایه‌های کشاورزان از نرخ‌های بسیار پایین آن‌ها، در رسانه‌ها منتشر می‌شود و این تنها یکی از مشکلاتی است که قرار است به گفته نامزد‌های وزارت جهاد کشاورزی در جلسه کسب رای اعتماد، با اجرای الگوی کشت، یک بار برای همیشه حل شود.

الگوی کشت به‌عنوان جامع‌ترین راهکار مقابله با مسائلی مانند کم‌آبی، تغییرات اقلیمی، ضرر و زیان کشاورزان، ساماندهی به صادرات، تعادل بازار و... مهرماه 1401 پس از 50 سال مطرح شدن در ایران و بیست سال تاکید مدیران و کارشناسان، رونمایی و برای اجرا به استان‌ها ابلاغ شد.

گزارش‌های میدانی نشان می‌هد که پس از گذشت 14 سال از تصویب الگوی کشت و یک سال بعد از ابلاغ رسمی آن به مدیران استانی و کشاورزان تولیدکننده، اگرچه فواید اجرای آن برای کشاورزان مشارکت کننده مشهود بوده، اما هنوز در بسیاری از مناطق به شکل مطلوب صورت اجرایی نگرفته و لازم است فعالیت‌ها برای آگاهی بخشی و اقناع کشاورزان مضاعف شود.

تردیدی نیست که با توجه به تأخیر 13 ساله در اجرای الگوی کشت، فرصتی برای از دست دادن و طفره رفتن از اجرای قانون وجود ندارد.

**با اجرای الگوی کشت چه اتفاقی خواهد افتاد؟

ساده‌ترین تعریف الگوی کشت؛ کاشت محصول مناسب در مکان و زمان مناسب است و با وجود اینکه این موضوع از دهه‌های گذشته مورد توجه و تأکید مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی بوده و در همه برنامه‌ها و اسناد بالادستی، دولت‌ها مکلف به اجرای آن شده‌اند، اما به‌دلایل مختلفی بطور جدی اجرا نشده بود.

الگوی کشت در سال 1388 با تصویب در مجلس شورای اسلامی تبدیل به قانون شد.

طبق برنامه‌ریزی‌های وزارت جهاد کشاورزی، با اجرای موفقیت‌آمیز الگوی کشت، تا سال زراعی 1404-1405 سطح تولید محصولات کشاورزی ایران 21 درصد افزایش یافته و از 125 میلیون تن فعلی به 152 میلیون تن خواهد رسید.

مصرف آب شیرین در بخش کشاورزی 17 درصد کمتر شده و از 72 میلیارد متر مکعب فعلی به 60 میلیارد متر مکعب کاهش می‌یابد.

با اجرای الگوی کشت تا اواسط سال 1405 سطح خود اتکایی در تامین انرژی و کالری با 30 درصد افزایش، از 67 به 87 درصد ارتقاء خواهد یافت.همچنین پیش بینی شده که ضریب نفوذ دانش و فناوری در مزارع و سایر بخش‌های کشاورزی دو برابر شده و از 6 درصد به 12 درصد افزایش یابد.

نسبت ارزش افزوده صنعت غذا به کل بخش کشاورزی با 900 درصد افزایش، از 15 به 150 درصد می‌رسد.

طبق برنامه‌ریزی‌ها با اجرای الگوی کشت تا سال زراعی 1404-1405 ضریب بهره‌وری آب کشاورزی 47 درصد افزایش یابد.

پس از گذشت 13 سال از تصویب قانون، الگوی کشت فصل زراعی 1402_1401 روز سه‌شنبه 18 مهرماه 1401 در مراسمی در وزارت جهاد کشاورزی رونمایی و به استان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شد.

 

 

شناسه خبر 77352