شناسه خبر:77380
1402/10/2 10:44:58

سپهرغرب-گروه کارو دانش:مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان کیازیست پیشرو بارمان با بیان اینکه محصولی که ما با آن دانش‌بنیان شدیم کیت فعالیت یک آنزیم به نام سوپراکسید دیسموتاز است که پیش از این از کشور آلمان و با چندین برابر قیمت محصول تولیدشده در داخل و با سبک و سیاق قدیمی به ایران وارد می‌شد گفت: ما در تولید این کیت یک روش جدید ابداع کردیم که حساسیت تشخیص را تا 60 برابر افزایش می‌دهد.

شرکت‌های دانش‌بنیان که این روزها زیاد از آن‌ها می‌شنویم، شرکت‌هایی هستند که با توسل به نیروی انسانی ماهر و دانش‌آموخته دانشگاهی و با استفاده از فناوری سطح بالا به محصول و در نتیجه ثروت می‌رسند.

حال آنکه شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های گوناگون فناوری ازجمله فناوری زیستی، کشاورزی، صنایع غذایی، دارو، فرآورده‌های پیشرفته تشخیص و درمان، مواد پیشرفته، محصولات مبتنی بر فناوری‌های شیمیایی، ماشین‌آلات پیشرفته، تجهیزات پزشکی، برق، الکترونیک، فوتونیک، مخابرات، فناوری اطلاعات و ارتباطات، نرم‌افزارهای رایآن‌های و خدمات تجاری‌سازی بیش‌ترین حجم از تولید محصولات و خدمات دانش‌بنیان را ارائه می‌دهند.

حال آنکه در این بین یکی از موضوعات مهم در حوزه پزشکی و تشخیص زودهنگام بیماری‌ها استفاده از تجهیزات به‌روز و علمی است.

امروزه در دنیا نقش استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی دقیق از اهمیت بالایی برخوردار بوده و از این رو نقش تولید این تجهیزات در داخل کشور اهمیتی مضاعف دارد. کیت‌های مختلف تشخیصی در آزمایشگاه‌ها برای آزمایش نمونه‌های به‌دست آمده از بدن انسان (خون، ادرار و بافت) استفاده می‌شوند تا اطلاعاتی را برای اهداف مختلف پزشکی ارائه دهند که در این بین شرکت دانش‌بنیان «کیازیست پیشرو بارمان» توانسته طی سال‌های اخیر موفقیت‌های چشمگیری را در عرصه تولید کیت‌های آزمایشگاهی و تجهیزات پزشکی به‌دست آورد.

بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا با مدیرعامل این شرکت گفت‌وگویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

فرجام گودرزی با بیان اینکه فعالیت خود را از سال 95 با رویکرد تحقیقاتی آغاز کرده و در سال 98 دانش‌بنیان شدیم، گفت: تاکنون در عرصه تولید محصولات تحقیقاتی حیطه پزشکی فعال بوده و 60 محصول تولید می‌کردیم اما طی سال جاری در عرصه تولید تجهیزات پزشکی نیز ورود کردیم.

وی با اشاره به اینکه آنچه در تولید تجهیزات بیشتر در دستور کار شرکت ما قرار دارد مرتبط با پوست است، اظهار کرد: محصولی که ما با آن دانش‌بنیان شدیم کیت فعالیت یک آنزیم به نام سوپراکسید دیسموتاز است.

وی با اشاره به فرایند طی‌شده در این شرکت در تولید این محصول از بدو تأسیس، اذعان کرد: به دلیل اینکه دانش‌آموخته دکترای تخصصی (Ph.D) بیوشیمی بالینی هستم طی این سال‌ها بازارسنجی کرده و محصول مورد نیاز حوزه پزشکی را در دستور کار این شرکت قرار دادم.

این فناور عنوان کرد: این کیت پیش از تولید توسط شرکت ما، با چندین برابر قیمت تولید داخل و با سبک و سیاق قدیمی از آلمان به کشور وارد می‌شد.

گودرزی با اشاره به اینکه ما در شرکت یک روش جدید را ابداع کرده که حساسیت تشخیص را تا 60 برابر افزایش می‌دهد اظهار کرد: درواقع ساختار کیت تولیدی ما جدید است و مشابهی برای آن وجود ندارد.

* ذکر نام این محصول دانش‌بنیان در 800 مقاله معتبر بین‌المللی

وی با بیان اینکه خوشبختانه این محصول به تولید صنعتی رسیده و فروش آن در داخل و خارج از کشور در حال حاضر انجام است، گفت: اقلیم کردستان عراق تاکنون چندین بار نسبت به خرید محصولات ما اقدام کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان کیازیست پیشرو بارمان در پاسخ به این سؤال که در عرصه بازاریابی خارجی چگونه ورود کرده‌اید؟ افزود: به‌دلیل اینکه محصول تولیدی ما در عرصه بین‌المللی بی‌نظیر بوده و با قیمت مناسب تولید و عرضه می‌شود و در 800 مقاله بین‌المللی به ثبت رسیده، شرکت‌های خارجی با جستجو در فضای اینترنت به‌راحتی می‌توانند با شرکت ما ارتباط گرفته و از مزیت‌های این محصول برخوردار شوند.

گودرزی با اشاره به محدود بودن حیطه تولیدات محصول برای تحقیقات پزشکی، ابراز کرد: تنها دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت علوم خریداران این محصولات هستند بنابراین میزان تولید و فروش ما در همه محصولات شاید به دو هزار کیت برسد.

وی با بیان اینکه تاکنون میزان اشتغال‌زایی ما در شرکت با توجه به فعالیتمان تنها در حیطه تحقیقات 6 تا هفت نفر به‌صورت نیمه‌وقت بوده، ابراز کرد: با ورودمان به حیطه تجهیزات پزشکی و استقرار یک خط تولید در کرمانشاه، و به‌دلیل گستردگی بازار این حوزه به‌ویژه محصولات مرتبط با پوست، امکان اینکه بدانیم در آینده این شرکت تا چه اندازه می‌تواند اشتغال‌زایی داشته باشد آنقدرها هم آسان نیست.

* تولید ژل درمانی رفع‌کننده جای زخم

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان کیازیست پیشرو بارمان با بیان اینکه در حال حاضر خط تحقیقاتی این شرکت در همدان قرار داشته اما خط تولیدی تجهیزات ما در کرمانشاه مستقر است، تشریح کرد: در عرصه تجهیزات پزشکی نخستین محصول تولیدی ما ژل مخصوص رفع‌کننده جای انواع زخم است.

گودرزی با تأکید بر اینکه این محصول بر پایه یک فناوری مرتبط با سیلکون است که تنها توسط یک شرکت سوئیسی در دنیا تولید می‌شود، اظهار کرد: خوشبختانه ما توانستیم در حال حاضر خط تولید این محصول را تجهیز و تولید آن را آغاز کنیم.

وی با بیان اینکه این خط تولید در داخل و خارج از کشور مشابهی ندارد، گفت: نمونه خارجی این محصول بیشتر کرم آرایشی و زیبایی هستند حال آنکه محصول تولیدی ما خاصیت درمانی داشته و جزو تجهیزات پزشکی است.

*در صورت فراهم بودن سرمایه توان تولید زخم‌پوش کلوپلاست را داریم

وی با تأکید بر اینکه اصلی‌ترین مانع پیش روی شرکت در مسیر توسعه، فعالیت نقدینگی و اخذ سرمایه‌گذار است، عنوان کرد: این مهم از آنجا نشأت می‌گیرد که ما در حال حاضر توان تولید زخم‌پوش‌هایی را داریم که در بازار با تقاضای بسیاری داشته و ازآن‌ها به‌عنوان کلوپلاست یاد می‌شود حال آنکه این یک محصول وارداتی از دانمارک بوده و از طریق تخصیص ارز نیمایی وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه ما می‌توانیم این محصول را تولید کنیم حال آنکه این محصول نیازمند تجهیزات خاصی در حیطه پزشکی است که به آن کلین‌روم کلاس C گفته می‌شود، گفت: برای ساختن این اتاق نیازمند هزینه بالایی هستیم که از توان ما خارج است، بنابراین در صورت جذب سرمایه مورد نیاز امکان استقرار خط تولید این محصول نیز در این شرکت فراهم است.

مع‌الوصف در گذشته افراد زیادی به‌دلیل نبود یا کمبود وسایل و تجهیزات پزشکی جان خود را از دست می‌دادند اما امروزه با پیشرفت علم و فناوری تجهیزات پزشکی از ساده‌ترین نوع آن گرفته تا پیشرفته‌ترین و تخصصی‌ترین آن‌ها به همت و تلاش جوانان نخبه در کشور تولید و در دسترس مردم قرار گرفته است.

از طرفی با توجه به اهمیتی که این تجهیزات پزشکی داخلی برای صنعت آزمایشگاهی و تغییرات بزرگی که می‌تواند در حوزه سلامت کشور ایجاد کند حمایت از این نوع از فعالیت‌هاست پس باید در دستور کار قرار گیرد به طوری که این محصولات تولیدشده به لحاظ توان رقابتی نیز چنان که در نمونه‌های عنوان‌شده در گزارش گفته شد چند سر و گردن از نمونه‌های خارجی بالاتر هستند بنابراین انتظار می‌رود با توجه به تلاش جوانان، حمایت‌های لازم در راستای پیشرفت و توسعه فعالیت آن‌ها ازسوی دستگاه‌های متولی در دستور کار قرار گیرد تا در آینده‌ای نه‌چندان دور نه‌تنها ایرانی آباد بلکه یک کشور پیشرفته در عرصه پزشکی داشته باشیم.

 

 

 

شناسه خبر 77380