شناسه خبر:77431
1402/10/3 11:43:10
رییس سازمان فضای سبز شهرداری کرمانشاه عنوان کرد:

توقف کاشت درخت "کاج" در کرمانشاه

سپهرغرب- گروه خبر:رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمانشاه با اشاره به سختی‌های کاشت و نگهداری درختان میوه در سطح شهر گفت: فعلا برای کاشت این درختان برنامه ای نداریم و ترجیح ما استفاده از درختان مقاوم و کم آب‌بر است.

 
کامجو غلامی، با بیان اینکه هرساله در هفته درختکاری توزیع نهال میوه "رایگان" در شهر کرمانشاه انجام می‌شود، گفت: سال گذشته هشت هزار نهال میوه بصورت رایگان در اختیار مردم قرار داده شد تا در حیاط منازل کاشته و از ثمرات آن بهره مند شوند.

وی در خصوص برنامه کاشت درختان میوه در سطح شهر گفت: برنامه‌هایی در گذشته در این زمینه مطرح شد، اما حقیقت این است که کاشت و نگهداری این درختان با سختی‌هایی همراه است و نمی توان به راحتی آنها را در فضای سبز شهر مورد استفاده قرار دارد.

غلامی گفت: این درختان سالانه به چند بار سم پاشی نیاز دارند و از طرفی مقاومت کمتری دربرابر سرما دارند. علاوه بر اینها این درختان عمدتا آب بر هستند و مصرف آب بالایی دارند و کاشت آنها در شرایط کم آبی کشور به صرفه نیست.

غلامی گفت: همچنین این درختان عمر کوتاهتری داشته و زود از بین می‌روند و ما نیاز به درختانی داریم که ماندگاری طولانی در فضای سبز شهر داشته و از طرفی در مقابل بی آبی و سرما مقاوم باشند.

وی افزود: یکی از چالش‌های دیگر هم بحث سرقت نهال درختان میوه است که موجب شده کاشت این درختان با محدودیت مواجه شود.

رییس سازمان سیما، منظر فضای سبز شهرداری کرمانشاه گفت: با توجه به این مشکلات در حال حاضر برنامه ای برای کاشت درختان میوه نداریم.

وی با اشاره به توقف کاشت نهال درخت کاج گفت: کاج درخت بومی ایران نیست و کاشت آن با آسیب‌های بسیاری برای محیط زیست و سایر درختان همراه است، بنابراین کاشت این درخت متوقف شده و امسال نهالی از این درخت خریداری نکرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: این درخت به سفره‌های آب زیرزمینی آسیب وارد کرده و از طرفی مانع رشد درختان دیگر در اطراف خود می‌شود.

غلامی گفت: درختانی که پیگیر کاشت آنها در سطح شهر هستیم درختانی مانند زبان گنجشک، صنوبر، چنار، زیتون تلخ و... است که هم مقاوم بوده و هم کم آب بر هستند.

 

شناسه خبر 77431