شناسه خبر:7749
1398/2/12 10:32:47

سپهرغرب، گروه خبر: با حضور رئیس‌جمهور در کرمانشاه قطعه یک طرح آب‌های گرمسیری با 4000 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری افتتاح شد.

به گزارش سپهرغرب رئیس‌جمهور روز گذشته برای افتتاح چندین طرح عمرانی، صنعتی و توسعه‌ای با استقبال بازوند، استاندار کرمانشاه، آیت‌الله علما، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه کرمانشاه، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، معاونان استاندار، فرماندار کرمانشاه، اعضای شورای تأمین، مدیران کل ستادی استانداری و مدیران کل استان، وارد استان کرمانشاه شد.

حجت‌الاسلام حسن روحانی در بدو ورود به کرمانشاه برای بازدید از سد ازگله و افتتاح قطعه یک طرح آب‌های گرمسیری راهی ازگله شد؛ برای این طرح بزرگ چهار هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

رئیس‌جمهور در ازگله طرح‌های توسعه منابع آب‌وخاک 12 استان مرزی کشور را به‌طور هم‌زمان از طریق ویدئوکنفرانس افتتاح کرد.

این پروژه‌ها در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، رضوی و شمالی، گلستان، اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان با هدف تأمین آب مورد نیاز شرب، کشاورزی و صنعت و همچنین در راستای ارتقای رفاه، توسعه وضعیت اقتصادی- اجتماعی، ایجاد اشتغال با هدف رفع تبعیض در توسعه، توزیع مناسب درآمد، ارتقای معیشت، بهبود استانداردهای زندگی مردم، کاهش فقر، تقویت هویت ملی و تعلق سرزمینی در استان‌های مرزی به بهره‌برداری رسید.

اجرای طرح‌های توسعه منابع آب‌وخاک از سال 93 در 12 استان مرزی کشور در قالب 61 طرح و 120 پروژه با هزینه‌کردی بالغ‌بر 270 هزار میلیارد، سرعت یافت که روز گذشته این طرح در کرمانشاه توسط رئیس‌جمهور افتتاح شد.

سیستم آبیاری نوین مزارع کشاورزی استان کرمانشاه در سطح یک‌هزار و 800 هکتار است که آن نیز به‌صورت ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری رسید.

رئیس‌جمهور طی مراسم بهره‌برداری از طرح گرمسیری در استان کرمانشاه گفت: با هیچ‌کس دشمنی نداریم، اما هیچ توطئه‌ای را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم؛ نفت را همچنان به فروش می‌رسانیم، چراکه قدرت آمریکا به حد زبانش نیست.

روحانی اظهار کرد: افتتاح هم‌زمان سد هیروی، سد شهدای ازگله، تونل نوسود و سامانه گرمسیری در استان کرمانشاه، این منطقه را کاملاً متحول خواهد کرد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مجموعه طرح‌ها توسعه بزرگی را برای منطقه غرب کشور ایجاد خواهد کرد، افزود: این‌ها شاید بزرگ‌ترین طرح‌های افتتاحی توسعه منابع آب‌وخاک در تاریخ کشور است که امنیت غذایی مردم، توسعه و تحول این منطقه را به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: این طرح امید در منطقه را بالا می‌برد و رضایت مردم را در راستای تأمین آب شرب، صنعت و کشاورزی جلب می‌کند؛ خوشحالی ملت ایران برای ما کافی است.

روحانی خاطرنشان کرد: اینجا سرزمین شرف و دفاع است، می‌توان گفت عملیات سال 66 همگی در غرب کشور اتفاق افتاد و اکنون ملت این منطقه‌ایثار را تبدیل به مکان خدمت کرده که سبب توسعه غرب کشور شده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه پروژه مذکور از سالیان پیش مطرح شده، افزود: در زمان مرحوم هاشمی این طرح را بیان، زمان دولت خاتمی در شورای عالی امنیت ملی تصویب و در سال 93 با موافقت مقام معظم رهبری هشت میلیارد دلار از صندوق برای تکمیل آن به‌صورت تسهیلات دریافت کردیم؛ از سال 82 بهره‌برداری از این طرح را آرزو داشتم.

وی با اشاره به افتتاح بخش عظیمی از این طرح با هزینه‌ای حدود 6 هزار و 800 میلیارد تومان، افزود: تاکنون در دولت یازدهم و دوازدهم 37 سد و بند تکمیل شده که پنج مورد دیگر باید تکمیل شود.

روحانی ادامه داد: سامانه گرمسیری از کردستان شروع و بعد از کرمانشاه به ایلام می‌رسد؛ مسئولان گردشگری کشور به این طرح‌های آبی در راستای توسعه صنعت گردشگری توجه کنند.

وی با بیان اینکه 80 درصد مجموع مخازن کشور از ابتدای سال تا 10 اردیبهشت‌ماه پُر شده است، افزود: ظرف 40 روز 32 میلیارد مترمکعب آب به پشت سدها وارد شده است، باید از این فرصت در راستای تحول گردشگری استفاده کرد.

روحانی گفت: در این روزهایی که عربده‌کشی دشمنان بیشتر شده، مردم شاهد ایستادگی، مقاومت و تلاش هستند؛ هر افتتاح طرحی عظیم، یک ضربه بزرگ بر دشمنان است.

رئیس‌جمهور به فروش نفت اشاره و بیان کرد: نفت را همچنان می‌فروشیم، قدرت آمریکا در حد زبان درازشان نیست؛ کاملاً منطقه و قدرت ایران را می‌شناسیم. اراده ملت بسیار بالا است، دشمن را به‌جای خود می‌نشانیم و به نقطه عقلانیتش می‌رسانیم.

وی ادامه داد: با کسی دشمن نیستیم، ولی هیچ توطئه‌ای را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم؛ در بسیاری از زمینه‌ها پیروز بودیم و پیروز می‌شویم.

روحانی خاطرنشان کرد: ادامه طرح به مردم این استان، کشاورزان و فعالان اقتصادی بستگی دارد؛ دست همه را می‌بوسیم، سرمایه‌داران می‌توانند در اینجا سرمایه‌گذاری کنند تا شاهد آبادانی منطقه شویم.

روحانی امتیاز این منطقه را در همسایگی عراق دانست و به رابطه خوب کشور با همسایگان شمال، جنوب (به جزء چند کشور)، شرق و غرب اشاره کرد و افزود: اینجا از لحاظ استراتژیکی منطقه بسیار مهمی است.

وی در پایان با اشاره به سفر یک سال پیش خود به استان کرمانشاه، اظهار کرد: خیلی خوشحال هستم که به گفته استاندار کرمانشاه خانه‌های زلزله‌زده تکمیل و تعمیر شده، وضعیت رو به بهتر شدن پیش می‌رود.

شناسه خبر 7749