شناسه خبر:77506
1402/10/4 11:13:43

سپهرغرب-گروه کاردانش:یکی از محققان سازمان انرژی اتمی گفت: از کاربرد‌های پلاسما در حوزه‌های پایین‌دست صنعت نفت در حوزه گوگردزدایی و تبدیل گاز به مایع است. همکاران ما در سازمان انرژی اتمی موفق شدند در زمینه گوگردزدایی مبتنی بر پلاسما دستاورد‌های قابل توجهی را ارائه دهند.

 

 

 
یکی از محققان پژوهشکده پلاسما و گداخت هسته‌ای سازمان انرژی اتمی با اشاره به اهمیت توسعه فناوری پلاسما گفت: از جمله کاربرد‌های پلاسما در حوزه‌های پایین‌دست صنعت نفت در حوزه گوگردزدایی و تبدیل گاز به مایع است. همکاران ما در سازمان انرژی اتمی موفق شدند در زمینه گوگردزدایی مبتنی بر پلاسما دستاورد‌های قابل توجهی را ارائه دهند.

وی تصریح کرد: در زمینه بالادستی صنعت نفت نیز باید اشاره کنیم که در حوزه ازدیاد برداشت نفت پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه تولید دریل پلاسمایی و امواج شاک ویو (Shockwave) داشته‌ایم. یکی دیگر از کاربرد‌های پلاسما، حفاری چاه‌های نفت است. این روش در دنیا کاربردی شده اما در ایران، این فناوری برای ازدیاد برداشت هنوز کاربردی نشده است.

به گفته وی در دنیا تنها یک شرکت توانسته دریل پلاسمایی را به تولید برساند.

گفتنی است؛ فعالیت گداخت هسته‌ای در ایران از سال1354 در سازمان انرژی اتمی ایران آغاز شد. از دهه پنجاه با خرید و راه‌اندازی دستگاه‌های مختلف نظیر تتاپینج، توکامک الوند، توکامک دماوند، پلاسمای کانونی دنا و... پژوهشگران این رشته تحقیق و توسعه را آغاز کردند.

این پژوهشکده از دهه هشتاد با تعریف پروژه‌های گداخت لیزری، ساخت لیزر100 ژول و میکروکره‌های هدف، ساخت دستگاه IECF، ساخت سه دستگاه پلاسمای کانونی در انرژی‌های مختلف با نام پژوهشکده پلاسما و گداخت هسته‌ای به فعالیت‌های تخصصی خود ادامه می‌دهد. طرح ملی "طراحی و ساخت راکتور آزمایشی گداخت هسته‌ای" در فاز امکان‌سنجی از فعالیت‌های مهم پژوهشکده در دهه 90 است.

 

 

شناسه خبر 77506