شناسه خبر:77585
1402/10/6 10:34:36

مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه با بیان اینکه سالانه 21 هزار قطعه صنایع دستی توسط عشایر این دیار تولید می‌شود، گفت: 30 درصد صنایع دستی کرمانشاه توسط جامعه عشایر استان تولید می‌شود.

علی‌جعفر رضایی، اظهار کرد: جمعیت عشایری استان کرمانشاه 13 هزار و 800 خانوار است که بیش از 76 هزار نفر جمعیت دارند که با در اختیار داشتن یک‌میلیون و 400 هزار رأس دام سبک، 30 درصد نیاز پروتئین استان را تأمین می‌کنند.

وی ادامه داد: عشایر کرمانشاه با کمترین هزینه، سالانه با تولید 12 هزار تن گوشت قرمز، 24 هزار تن شیر و فرآورده‌های آن، یک‌هزار و 700 تن الیاف دامی(پشم، کرک و مو) و 900 تن روغن حیوانی؛ بیشترین خدمات را به اقتصاد استان دارند.

مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه تصریح کرد: 30 درصد صنایع دستی کرمانشاه هم توسط جامعه عشایر استان تولید می‌شود؛ سالانه 21 هزار قطعه صنایع دستی همچون چیغ، چادر، خورجین، توبره، گلیم، گیوه، قالی، قالیچه، نمد، موج، جاجیم و... توسط عشایر این دیار تولید می‌شود.

وی اضافه کرد: عشایر کرمانشاه علاوه بر تأمین امنیت غذایی نقش مهمی در تأمین امنیت مرزها دارند؛ عشایر این استان 6 ماه از سال را در منطقه ییلاقی در سطح استان کرمانشاه پراکنده هستند و 6 ماه دیگر را در مناطق قشلاق به صورت درون‌کوچ در مناطق گرمسیری استان کرمانشاه و بیش از 3 هزار خانوار هم به صورت برون‌کوچ در استان‌های خوزستان، ایلام و لرستان مستقر می‌شوند.

وی در پایان در رابطه به خدمات‌رسانی امور عشایری استان، گفت: الان خدمات امور عشایر از صفر تا 100 به مناطق گرمسیری استان (قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب) و استان‌های خوزستان، ایلام و لرستان اختصاص یافته است.

 

شناسه خبر 77585