شناسه خبر:77648
1402/10/7 11:07:16
امام‌جمعه همدان در همایش تکریم مادران و همسران شهدای شهرستان همدان:

ایستادگی ما مقابل قدرت‌های دنیا به برکت خون شهدا است

سپهرغرب-گروه خبر: نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه همدان گفت: اگر نظام جمهوری اسلامی امروزه با اقتدار تمام در دنیا حرفی برای گفتن دارد و در مقابل قدرت‌های دنیا می‌ایستد، به برکت استقامت و خون‌ مطهر شهدا است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی روز چهارشنبه در همایش تکریم مادران و همسران شهدای شهرستان همدان که هم‌زمان در 10 شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: خون پاک شهدا نظام جمهوری اسلامی ایران را در مقابل تمامی توطئه‌ها و دسیسه‌های دشمنان حفظ کرده است و تکریم مادران و همسران آنان کمترین کاری است که می‌توانیم برای شهدا انجام دهیم.

امام‌جمعه همدان افزود: امروز جمهوری اسلامی ایران اگر عزتی دارد، مرهون زحمات شما مادران شهدا و استقامت همسر شهیدی بوده که 40 سال است تنها زندگی می‌کند.

وی خطاب به مادران شهید، گفت: شما دفاع مقدس را پیش بردید و امروز اگر جریان حماس مقابل رژیم جنایتکار صهیونیستی شجاعانه مقاومت می‌کند، مدیون الگوسازی شما مادران شهید است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان ابراز کرد: بزرگی شخصیت شما ستودنی است و ما در برابر این عظمت احساس کوچکی می‌کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی افزود: مادران بزرگوار، شما در دامن پاک خود فرزندی تربیت کردید که باید ما را شفاعت کند؛ احسنت بر شما، تاریخ باید با افتخار از عظمت کار شما یاد کند.

وی ادامه داد: در استان همدان هشت هزار مادر فرزندانی را تربیت کردند که امام خمینی (ره) فرمودند آرزویم آن است که با این بسیجیان محشور شوم؛ این شهیدان نوجوان کجا رشد کردند که امام آرزو دارد وی را شفاعت کنند؟

امام‌جمعه همدان گفت: برپایی این مجالس برای قدردانی مسئولان از شما، صوری است و طرف حسابتان درحقیقت، خدا است که می‌فرماید فرزندان شما زنده‌اند و امروز حیات جامعه محصول زحمات شما است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی اظهار کرد: مسیر شما، ادامه راه ام‌البنین است که چهار فرزندش را در کربلا برای زنده نگه داشتن نام امام حسین (ع)، فدا کرد.

استاندار همدان نیز در این مراسم گفت: مادران و همسران شهدا الگوی صبر و استقامت در جامعه بوده و عمری را برای اعتلای فرهنگ شهادت و ایثار سپری کرده‌اند که همواره باید مورد توجه و تکریم قرار گیرند.

علیرضا قاسمی‌فرزاد افزود: امروز اگر نظام اسلامی توانمندی‌هایی را به‌دست آورده، به سبب خون شهدا و فداکاری‌های شما مادران و همسران شهدا است.

وی با اشاره به اینکه حماسه دفاع مقدس تکرارنشدنی است، اظهار کرد: افتخار می‌کنیم به وجود این نسل و شهدایی که انقلاب و تمامیت ارضی کشور را بیمه کردند.

استاندار همدان ادامه داد: عظمتی که فرزندان و همسران شما آفریدند، همیشه در تاریخ جاودانه خواهد ماند و این بزرگی را ارج می‌نهیم و به آن تعظیم می‌کنیم.

قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه خدا بزرگ‌ترین مسئولیت یعنی نقش تربیت انسان را برعهده مادر گذاشته است، افزود: در طول تاریخ بشر و در غالب فرهنگ‌ها جایگاه زن و مادر مورد بی‌توجهی قرار گرفته، به‌جز در مکتب تعالی‌بخش اسلام که پیامبر (ص) نسبت به حضرت زهرا (س) و همسرشان توجه ویژه داشتند و آنان را تکریم می‌کردند.

وی ادامه داد: در زمانی که عرب جاهلیت دختران را زنده به گور می‌کرد، پیامبر (ص) به فرزند خود لقب ام‌ابیها می‌دهند که به‌عنوان یک نماد از جایگاه زن در اسلام است.

استاندار همدان گفت: خداوند در قرآن دو سوره را به‌نام نسا و مریم بر پیامبر نازل کرده که حاکی از اعتبار و اهمیت جایگاه زن در مکتب آسمانی ما است.

* بانوان نقش کلیدی در پیروزی انقلاب داشتند

قاسمی‌فرزاد افزود: در ادامه مسیر مبانی قرآنی، نقش زن را در انقلاب ایران نیز برجسته می‌بینیم و امام نگاه ویژه‌ای به بانوان داشتند.

وی با اشاره به نقش کلیدی بانوان در پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: نمونه این بانوان انقلابی خانم مرضیه دباغ (حدیدچی) است که قبل از انقلاب اسلامی در مبارزه با رژیم ستمشاهی شکنجه‌هایی را متحمل شد و در دوران تبعید حضرت امام خمینی (ره) در کنار مبارزان بود و با حضور در مجموعه‌های مختلف ازجمله سپاه، نقش کلیدی در پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کرد.

استاندار همدان گفت: مهم‌ترین نقش بانوان، در دوران هشت سال دفاع مقدس تجلی یافته است که مادران شهدا با ایمان خود این‌چنین فرزندانی را تربیت کردند تا از دین دفاع کنند.

قاسمی‌فرزاد افزود: شهدای والامقام کشور کم از امامزادگان نیستند؛ بسیاری ملجأ بی‌پناهان هستند و گرفتاران برای گره‌گشایی به شهدای شما متوسل و حاجت روا می‌شوند که این عظمت را ارج می‌نهیم و باید قدر بدانیم و شاکر خدا باشیم.

وی همسران و مادران شهدا را گنجینه‌هایی از خاطرات ارزشمند دانست و اظهار کرد: نسلی که در دوران دفاع مقدس حماسه آفرید، بی‌نظیر بود که انقلاب را از خطرات بزرگ نجات داد و حاصل تلاش مادران و نان حلال و دسترنج پدران شهدا بود.

استاندار همدان افزود: شهدا اغلب در سنین جوانی به میدان نبرد رفتند، اما هیچ مانعی موجب نشد که به جبهه نروند و امید است که بتوانیم مشمول شفاعت شهدا باشیم.

در پایان این همایش از مادران شهیدان سلیمانی، نادری، مختاران، مرادی و ملکی که فرزند و همسر آن‌ها از شهدای والامقام استان همدان هستند، تجلیل شد.

استان همدان هشت هزار شهید، 18 هزار جانباز و یک‌هزار آزاده را تقدیم آرمان‌های انقلاب اسلامی کرده است.

 

 

شناسه خبر 77648