شناسه خبر:77707
1402/10/9 11:11:55

سپهرغرب، گروه خبر: تفاهم‌نامه مسیر گردشگری تاریخ و تمدن ایران بین همدان، سنندج و کرمانشاه منعقد شد.

دومین روز نشست مدیران گردشگری شهرداری‌های کلان‌شهرهای ایران با حضور شهرداران همدان، کرمانشاه و سنندج و رؤسای شورای اسلامی شهر کرمانشاه و سنندج برگزار شد و تفاهم‌نامه مسیر گردشگری تاریخ و تمدن ایران در راستای شکوفایی گردشگری غرب کشور، امضا شد.

در ابتدای این جلسه شهردار همدان با اشاره به دستاوردهای مثبت در بحث گردشگری غرب کشور، عنوان کرد: ظرفیت‌های خوبی در غرب کشور وجود دارد که باید این ظرفیت‌ها به‌عنوان مسیر گردشگری مورد توجه قرار گیرد و استان‌های غرب کشور از مواهب آن بهره‌مند شوند.

سیدمسعود حسینی با اشاره به تجربه خوب ثبت جهانی هگمتانه و حضور ارزیابان یونسکو در همدان، افزود: همدان دارای مواهب طبیعی، الهی و تاریخی و فرهنگی ارزشمندی نظیر کوه الوند، هگمتانه، عباس‌آباد، غار علیصدر و شخصیت‌های برجسته نظیر عین‌القضات، بوعلی، میرسیدعلی همدانی و سایر شخصیت‌ها است که باید در عرصه داخلی و خارجی معرفی شوند.

وی با تأکید بر اینکه باید سیاست‌گذاری خوبی در حوزه گردشگری رقم بخورد، گفت: هرچند میراث فرهنگی متولی اصلی حوزه گردشگری است، اما در بُعد اجرا این شهردارها هستند که باید وارد حوزه گردشگری شوند و در این راستا 300 میلیارد تومان به بحث گردشگری اختصاص یافته است.

شهردار همدان افزود: اقدامات خوبی در حوزه جداره‌سازی خیابان‌ها و میدان امام (ره) توسط شرکت عمارت خورشید، مرمت کاروان‌سراها و مساجد در بافت‌های فرسوده و احیای خانه‌های واجد ارزش تاریخی به‌عنوان ثروت شهر صورت گرفته شده است.

وی با بیان اینکه شهرداری همدان در حوزه گردشگری پا پیش گذاشته، ابراز کرد: در این راستا خانه پوستی‌زاده قرار است به‌عنوان هتل‌بوتیک مورد استفاده گردشگران و شهروندان قرار گیرد و خوشبختانه کمتر شاهد تخریب خانه‌های تاریخی هستیم و بودجه مناسبی برای این موضوع اختصاص یافته است.

حسینی با بیان اینکه باید ظرفیت‌های استان‌های همدان، کرمانشاه و کردستان تلفیق شوند، گفت: اگر همکاری این سه استان ارتقا یابد، سهممان از گردشگری افزایش خواهد یافت و راهی جز سرمایه‌گذاری برای ایجاد درآمدهای پایدار و ارزآوری نداریم.

رئیس کمیسیون مالی، گردشگری و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر همدان نیز با اشاره به تاریخچه انعقاد تفاهم‌نامه گردشگری غرب کشور، اظهار کرد: مردادماه سال 99 یک اقدام بزرگ انجام شد که اقتصاد و گردشگری سه استان را تحت تأثیر قرار داد و این موضوع در کمیسیون ملی یونسکو و شورای عالی استان‌ها پیگیری و منجر به انعقاد تفاهم‌نامه در کرمانشاه شد.

حمید بادامی‌نجات انعقاد تفاهم‌نامه را بارقه امیدی در محور جدید گردشگری دانست و تصریح کرد: این سه استان با توجه به مواهبی که دارند، می‌توانند به محور جدید گردشگری در حوزه گردشگری داخلی و خارجی تبدیل شوند.

وی با اشاره به عظمت بیستون، اورامانات و هگمتانه در سه استان، افزود: باید تکلیف دبیرخانه دائمی گردشگری برای تحقق اهداف گردشگری تعیین شود و درصورت پیش‌بینی بودجه مناسب، تأثیر خوب این موضوع را خواهیم دید.

این عضو شورای اسلامی شهر همدان اظهار کرد: استان‌های غرب کشور به‌لحاظ جمعیتی جزء استان‌های پُرتراکم‌ هستند که به‌عنوان یک ظرفیت می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و‌ گردشگری نیز در حاشیه نشست با بیان اینکه برای نوروز بهره‌مندی از شهرهای مکمل در ستادهای سفر در دستور کار قرار گرفته است، گفت: مقاصدی که در نوروز سال‌های گذشته مقصد سفر نبودند، معرفی می‌شوند تا سال 1403 بتوانند گردشگر جذب کنند.

سیدمصطفی فاطمی اظهار کرد: در این نشست محورهای منطقه‌ای و مباحث گردشگری شهری در ایستگاه تخصصی گردشگری شهری مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه اقدامات خوبی در حوزه گردشگری در شهرداری‌ها آغاز شده است، گفت: می‌توان با هم‌افزایی و ارتباط شهرداری‌ها با سازمان میراث فرهنگی محورها و مسیرهای جدید گردشگری را در مقاصد گردشگری کشور داشت.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی با بیان اینکه دستورالعمل ستاد هماهنگی خدمات سفر نوروز 1403 ابلاغ و نخستین نشست‌های ستادهای هماهنگی خدمات سفر در اکثر مراکز استان‌های کشور برگزار شده است، عنوان کرد: ایام نوروز بهره‌مندی از شهرهای مکمل در ستادهای سفر در دستور کار قرار گرفته است.

وی بیان کرد: به دنبال این هستیم شهرهایی که می‌توانند در مسیرهای گردشگری به‌عنوان شهرهای مکمل در اسکان و استفاده از جاذبه‌های گردشگری مطرح باشند را معرفی کنیم؛ به‌گونه‌ای که هم‌وطنان ما برای حضور در شهرهای مکمل سفر برنامه‌ریزی کنند.

فاطمی با تأکید بر اینکه دستورالعمل اجرایی به تمام دستگاه‌ها ابلاغ شده و تقریباً تمام دستگاه‌ها آمادگی را برای ورود به نوروز 1403 پیدا کرده‌اند، افزود: تغییرات آب‌وهوایی امسال شاید محورها و مسیرهای گردشگری ما را تغییر دهد.

وی با بیان اینکه مقاصدی که در نوروز سال‌های گذشته مقصد سفر نبودند امسال معرفی می‌شوند تا بتوانند جذب گردشگر داشته باشند، خاطرنشان کرد: نوروز امسال نیز قرار است مانند سال گذشته با ماه مبارک رمضان پیش رود که آیین افطار هم به‌عنوان میراث جهانی در فهرست آثار ناملموس یونسکو قرار گرفت.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و‌ گردشگری با بیان اینکه برنامه‌های ویژه‌ای را هم برای آیین‌های افطار در کشور و در شهرهای مختلف خواهیم داشت که جزء برنامه‌های خاص امسال است، گفت: یکی از موضوعات جدی ما محورهای منطقه‌ای در حوزه گردشگری است.

وی با اشاره به اینکه محورهای غرب، شرق، خلیج فارس و کاسپین از محورهای اصلی گردشگری محسوب می‌شوند، افزود: محور غرب در سال‌های اخیر توانسته است در بین فعالان گردشگری جای خود را باز کند و برخی از تورهایی که در این محور بسته شده، بین شهری است و شهرهای مختلفی در این مسیر قرار گرفتند.

فاطمی با بیان اینکه سعی می‌کنیم گردشگرانی که به ایران می‌آیند با واقعیت‌های کشور آشنا شوند، گفت: ما هر آنچه گردشگران می‌توانند ببینند و بازگو کنند را به آن‌ها نشان می‌دهیم.

شناسه خبر 77707