شناسه خبر:77727
1402/10/9 12:53:33

صندوق کودکان سازمان ملل متحد(یونیسف) سال 2023 را مرگبارترین سال برای کودکان در کرانه باختری توصیف کرد.

در بحبوحه تشدید تنش‌ها و حملات رژیم صهیونیستی به کرانه باختری در پی جنگ جاری در نوار غزه، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) سال 2023 را مرگبارترین سال برای کودکان در کرانه باختری خواند.

 

یونیسف در بیانیه‌ای «خشونت‌های جنگی در کرانه باختری در سال 2023 را همراه با افزایش ناگهانی توصیف کرد» و یادآور شد که در 12 هفته اخیر 83 کودک در این منطقه جان خود را از دست داده‌اند (به شهادت رسیده‌اند) که در مقایسه با طول سال 2022، افزایش بیش از دوبرابری را نشان می‌دهد.

 

این آژانس ادامه داد: کودکانی که در کرانه باختری از جمله بیت‌المقدس شرقی زندگی می‌کنند، سال‌هاست که خشونتی طاقت‌فرسا را متحمل شده‌اند و این در حالی است که شدت این خشونت از هفتم اکتبر، به شکل چشمگیری افزایش یافته است.

 

یونیسف در ادامه «خشونت‌های ناگوار علیه کودکان به ویژه کشتار و نقص عضو را به شدت محکوم کرد و از تمام طرفین خواست تا از بنیادی‌رتین حق کودکان که به زبان ساده حق زندگی است، صیانت کنند.»

 

به نوشته راشاتودی، تابدین‌جای سال، در مجموع دست کم 124 کودک فلسطینی در کرانه باختری به شهادت رسیده‌اند. همچنین بیش از 576 کودک نیز در این منطقه مجروح شده‌اند.

 

دفتر حقوق بشر سازمان ملل اوایل هفته از نیروهای ارتش اسراییل که از سال 1967 کرانه باختری را تحت اشغال نظامی درآورده‌اند، خواست تا به «کشتار غیرقانونی» در کرانه باختری پایان دهند. این دفتر با اشاره به «افزایش شدید» حملات هوایی در اردوگاه‌های پرجمعیت که در آنها کودکان نیز جزو قربانیان هستند، اعلام کرد که نیروهای اسراییلی به تهییج شهرک‌نشینان، خشونت علیه فلسطینیان را شدت بخشیده‌اند.

 

دفتر حقوق بشر سازمان ملل همچنین درباره «وخامت سریع شرایط حقوق بشری در کرانه باختری» هشدار داد و خواستار «پایان فوری استفاده از ادوات نظامی و سلاح در جریان عملیات‌ها و همچنین پایان بی‌درنگ بازداشت خودسرانه و بدرفتاری با فلسطینیان شد.»

 

پس از عملیات مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) علیه رژیم صهیونیستی در هفتم اکتبر (15 مهر)، اشغالگران در اقدامی تلافی‌جویانه نوار غزه و اراضی اشغالی را هدف بمباران و حملات وحشیانه قرار داده‌اند. براساس آمار وزارت بهداشت غره، در پی این حملات تاکنون بیش از 21 هزار تن از فلسطینیان شهید و بالغ بر 55 هزار نفر نیز مجروح شده‌اند.


منبع: خبرگزاری مهر

شناسه خبر 77727