شناسه خبر:77741
1402/10/10 11:50:28

سپهرغرب-گروه جوانی:سخنران حرم مطهر حضرت معصومه (س) کنارگذاشتن منیت در زندگی مشترک، تقویت گفت‌وگوهای درون خانوادگی، تکیه بر نقاط مثبت طرف مقابل، حفظ حرمت خانواده‌های یکدیگر و محبت و عشق‌ورزی زن و شوهر را از مهم‌ترین شاخصه‌های زندگی موفق ترسیم کرد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین تراشیون اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین آرزوهای هر زن و مرد، ترسیم خانواده مالامال از آرامش مبتنی بر دوستی و محبت است و انسان برای رسیدن به یک هدف باید برنامه‌ای داشته باشد؛ اگر شاخص‌های سیره اهل‌بیت(ع) را در دستور کار زندگی مشترک‌مان قرار دهیم و بدان عمل کنیم، خانواده ما خانواده ترازی خواهد شد

وی با بیان این که انسان باید در زندگی مشترک منیت را کنار بگذارد، ادامه داد: انسان باید خودش را کمتر در زندگی ببیند، هر جایی که زن و شوهر به دنبال اثبات خود باشند، با آسیب‌ها و چالش‌هایی مواجه خواهند شد. سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن اشاره به روایت نبوی «مَن کانَ عِندَهُ صَبِیٌّ فَلیَتَصابَّ لَهُ» ابراز کرد: پیامبر اعظم(ص) با آن جایگاه والا وقتی با حسنین بازی می‌کردند، کودکی می‌کردند، خانواده خوشبخت و موفق خانواده‌ای است که فردفرد آن خودش را محور نداند و بر نیازهای طرف مقابل توجه داشته باشد.

***بزرگ‌ترین مانع درک لذت‌های شیرین زندگی مشترک

وی با تأکید بر این که پافشاری بر روی غرور و منیت طرف مقابل را از درک لذت‌های شیرین زندگی دور می‌سازد، تصریح کرد: گفتگو به‌عنوان برجسته‌ترین ابزار تبادل ارتباطی انسان یکی از مهم‌ترین نکاتی است که می‌تواند زندگی زن و مرد را به سمت موفقیت سوق دهد؛ اگر در خانه‌ای زن و شوهر میل به گفتگو نداشته باشند، یعنی خانه و خانواده گرفتار آسیب شده است. زن و شوهر باید فرصت‌هایی را برای صحبت و گفت‌وگو قرار دهند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر ضمن با اشاره به اینکه انسان‌ها با حرف‌زدن سبک می‌شوند، تصریح کرد: در گفت‌وگو و کلام باید فرصت دهیم تا طرف مقابل با بیان عیب‌ها از آن‌ها عبور کند؛ در ارتباط کلامی ممکن است چالش‌هایی میان زن و شوهر وجود داشته باشد، صبر و حوصله مهم‌ترین پایه‌ای است که به انسان کمک می‌کند تا متوجه واقعیت زندگی شود.

تراشیون با بیان این که انسان‌های خدایی نگاهشان به دیگران لزوماً منفی نیست، بیان کرد: متأسفانه گاهی اوقات حاضریم زندگی مشکل‌دار داشته باشیم، ولی پیش مشاور نرویم؛ از سویی دیگر انتظار می‌رود بخش‌های درمانی و بهداشتی کشور، مشاورین را بر اساس زیست‌بوم فرهنگی، دینی و مذهبی میهن‌مان تربیت کنند، نه بر اساس مدل‌های غربی.

***لزوم تربیت مشاوران امین مبتنی بر زیست بوم دینی و فرهنگی

وی ضمن تأکید بر لزوم کاهش قیمت خدمات درمانی در حوزه مشاوره، اظهار کرد: اگر یک نفر شش ماه رفتار پرخاشگرانه و یا حتی میل و انگیزه کار در محیط خانه را نداشته باشد، باید در مسیر درمان قرار گیرد و به مشاور امین، متدین که راه درمان را به انسان نشان می‌دهد، مراجعه کند. وقتی همسر و فرزندمان از دست ما در عذاب باشند در دنیا و آخرت خیر نخواهیم دید.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت حق‌پذیری را یکی از بهترین ویژگی‌های انسان‌ها توصیف کرد و گفت: نباید مانع بیان نظرات و افکار طرف مقابل شویم؛ شکل‌گیری گفت‌وگوی یک‌ساعته فارغ از بحث و دعوا یکی از مهم‌ترین معیارهای سنجش خانواده موفق است.

وی با تأکید بر حفظ احترام متقابل زوجین به خانواده‌های یکدیگر، بیان کرد: محبت زن و شوهر بر مبنای رفتارهای خوبی است که در حق یکدیگر و خانواده هم می‌کنند و هر اندازه خوبی‌ها بیشتر شود، محبت در محیط خانه و خانواده اوج خواهد گرفت.

تراشیون محبت و عشق‌ورزی را از دیگر شاخصه‌های زندگی موفق در بین زن و شوهر دانست و گفت: محبت زن و شوهر نسبت به یکدیگر یکی از پرتکرارترین موضوعات در روایات اسلامی است.

 

 

شناسه خبر 77741