شناسه خبر:77752
1402/10/10 13:06:43
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان مطرح کرد:

اختصاص 186 قطعه زمین به هنرمندان صنایع دستی همدانی در ورودی شهر

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان بیان کرد: 186 قطعه زمین با مساحت هرکدام 50 متر در کنار شهرک صنفی بوعلی دو ضمن همکاری شرکت شهرک‌ها با قیمت مناسب، در اختیار هنرمندان قرار خواهد گرفت.

محسن معصوم‌علیزاده روز گذشته در نشست خبری دومین جشنواره صنایع دستی بسیج در همدان که با حضور حمیدرضا آقابیگی مسئول سازمان بسیج هنرمندان سپاه انصارالحسین (ع) همدان و اصحاب رسانه در محل باغ نظری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان برگزار شد، ضمن گرامی‌داشت حماسه 9 دی، گفت: صنایع دستی برگرفته از روح است و یک هنرمند با نوآوری و تفکر خود محصولش را تولید و به‌ همین ترتیب مصرف‌کننده نسبت به آن تعلق خاطر پیدا می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه صنایع دستی ما ریشه در تمدن و هویت دارد، اظهار کرد: هرچه بتوان در دوران جدید هنر صنایع دستی را در کنار موضوع اقتصادی آن گسترش داد، می‌توان اشتغال را هم در خانه‌ها و با کمترین هزینه، شاهد بود؛ چراکه صنایع دستی محصول خود را از داشته‌های پیرامونش تأمین می‌کند و نیازی به سرمایه‌گذاری کلان و کارگاه‌های بزرگ ندارد.

   33 هزار کارگاه و 45 هزار هنرمند

این مقام مسئول افزود: درحال حاضر 33 هزار کارگاه در استان همدان فعال بوده و 45 هزار نفر در این حوزه مشغول به کار هستند.

وی در ادامه ابراز کرد: دو شهر لالجین در سفال و سرامیک و ملایر در مبل و منبت در صنایع دستی دارای شهرت جهانی هستند؛ همچنین ما شهر ملی مبل و منبت گلریز تویسرکان و روستاهای اشترمل و داویجان را در حوزه صنایع دستی شاهدیم که نشان از ظرفیت مطلوب آن‌ها در صنایع دستی است.

این مقام مسئول با عنوان اینکه در سال 1402 دو هزار و 850 مورد صدور و تمدید پروانه تولید انفرادی داشته‌ایم، اظهار کرد: 680 مورد صدور مجوز کارگاهی و 250 مورد تمدید کارت‌های شناسایی برای هنرمندان را نیز داشته‌ایم.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان با بیان اینکه پاشنه آشیل صنایع دستی آموزش است، افزود: آموزش در مرحله تولید و فروش که شامل بازاریابی، برندسازی و معرفی محصول است؛ چراکه هم‌اکنون بازاریابی یک علم بوده و باید صنایع دستی به‌گونه‌ای باشد که اول نیاز را بشناسد و سپس محصولات خود را تولید کند.

معصوم‌علیزاده با اشاره به اینکه امسال یک‌هزار و 250 نفر در حوزه صنایع دستی آموزش دیده‌اند، اظهار کرد: برای شاغلان صنایع دستی سه دوره مدیریت تولید، برندسازی و بازاریابی اینترنتی را در هفت شهرستان برگزار کرده‌ایم.

وی با عنوان اینکه مهم‌ترین کار هنرمندان حضور در نمایشگاه‌ها است، افزود: هنرمندان کار خود را در نمایشگاه‌ها معرفی می‌کنند و ایده نو می‌یابند که در همین راستا هفتمین نمایشگاه ملی صنایع دستی سفال و اقوام با 258 غرفه در استان همدان برگزار شد؛ همدان جزء یکی از 10 استان برگزیده در برگزاری نمایشگاه صنایع دستی شد.

این مقام مسئول از حضور 63 هنرمند همدانی در 14 نمایشگاه خبر داد و اظهار کرد: هنرمندان ما همچنین در پنج نمایشگاه خارجی در کشورهایی همچون ایتالیا، ترکیه و عمان حضور داشتند و آثار خود را به نمایش گذاشتند؛ البته نیاز است تا شرکت در نمایشگاه خارجی را به‌عنوان یک اولویت برای هنرمندان خود بدانیم و حداقل در منطقه خاورمیانه این موضوع تقویت شود.

معصوم‌علیزاده گفت: درحال برنامه‌ریزی برای برگزاری نمایشگاه دستی در بهمن‌ماه و در کشور ارمنستان هستیم تا هم ارتباط با اقوام و هم نمایشگاه صنایع دستی را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه بازارچه‌های دائمی و موقت صنایع دستی جزء اولویت‌های ما هستند، اظهار کرد: این مهم در دستور کار ریاست محترم جمهور قرار دارد و بر این اساس استاندار همدان نیز دستور ویژه‌ای برای برگزاری این بازارچه‌ها دارند؛ برای بازارچه‌های دائمی سه بازارچه دائمی در سه شهرستان همدان، ملایر و نهاوند در دستور کار است.

وی افزود: در شهر همدان کاروان‌سرای جلدی به بهترین شکل براساس تاریخ معماری خود مرمت شد و تلاش ما در راستای استقرار بانوان هنرمند همدانی در این محل است تا بتوانیم در کنار هگمتانه، آثار هنری را به شکل پویا شاهد باشیم.

معصوم‌علیزاده درخصوص بازارچه‌های موقت توضیح داد: 19 بازارچه تابستانه یا نوروزی و 12 بازارچه دائمی در سطح استان برگزار شده است که 956 غرفه و یک‌هزارو 974 هنرمند و صنعت‌گر در این نمایشگاه‌ها حضور داشتند.

وی از کسب 11 مورد نشان بین‌المللی مهر اصالت خبر داد و گفت: هفتمین دوره نشان ملی مهر اصالت در استان همدان به نمایندگی از غرب کشور برگزار شد که آثار شهرهای کرمانشاه، ایلام، کردستان و لرستان حضور یافتند و مورد ارزیابی هنرمندان و اساتید صنایع دستی استان همدان قرار گرفتند؛ رویداد سه گام در شهر لالجین دیگر موضوعی است که به‌زودی برگزار خواهد شد.

معصوم‌علیزاده با اشاره به جشنواره مبل و منبت ملایر که ساختار پیدا کرده و به معرفی همدان در حوزه مبل و منبت می‌پردازد پرداخت و افزود: خواهرخواندگی کوکند ازبکستان با ملایر همدان از دیگر موضوعات برای حوزه مبل و منبت ملایر است.

وی عنوان کرد: در حوزه صادرات نیز تاکنون 29 میلیون دلار از مبادی گمرکات سایر استان‌ها صادرات صنایع دستی به کشورهای دیگر داشته‌ایم.

معصوم‌علیزاده با اشاره به اینکه با همکاری‌های بین بخشی تفاهم‌نامه بین میراث فرهنگی و بسیج هنرمندان در سطح وزارتخانه منعقد شده و قرار است جشنواره‌ای برای هنرمندان بسیجی برگزار شود، گفت: هرجا نام بسیج عنوان می‌شود، به معنای مردم است و هرجا نام بسیجی بیاید، یعنی کار جهادی، تلاش با کمترین امکانات و رسیدن به نتیجه مطلوب. همان‌طور که این موضوع را در دوران جنگ و کرونا شاهد بودیم. درصورت محقق شدن این مهم در بسیج هنرمندان، کمک می‌شود تا پیشرفت بهتری را شاهد باشیم.

این مقام مسئول ابراز کرد: دومین جشنواره صنایع دستی بسیج تا 15 دی‌ماه با همکاری صنعتگران و هنرمندان بسیجی برای حمایت از هنر ماندگار و در جهت احیای هنرهای منسوخ‌شده این عرصه و تلاش جهت اتصال شبکه تولید به شبکه توزیع در نهاوند برگزار شد و مورد استقبال قرار گرفت.

وی توضیح داد: محل این نمایشگاه در مجتمع فرهنگی شهیدآوینی بوده و از ساعت 15 تا 19 میزبان بازدیدکنندگان است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه 23 نفر از هنرمندان ما در این جشنواره شرکت کرده‌اند، گفت: این هنرمندان در 11 رشته تراش سنگ‌های قیمتی، عروسک‌بافی، کاشی هفت‌رنگ، نقاشی روی سفال، پته‌دوزی، قلاب‌بافی، نقاشی روی شیشه، معرق چوب و سراجی سنتی، صنایع چوبی و زیورآلات سنتی فعالیت دارند.

معصوم‌علیزاده افزود: این آثار توسط کمیته داوران مورد ارزیابی قرار می‌گیرند؛ به نفرات اول تا سوم جوایزی اهدا خواهد شد، نفرات برتر در جشنواره کشوری شرکت می‌کنند و در کشور افراد برتر معرفی خواهند شد.

وی در ادامه اظهار کرد: ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی در ورودی و خروجی شهرها جزء تأکیدات ریاست جمهوری است که در استان همدان با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی در کنار شهرک صنفی بوعلی دو، 96 قطعه 50 متری با قیمت مناسب به هنرمندان تخصیص دهیم تا نمایشگاه، فروشگاه و کارگاه را در سه طبقه داشته باشیم.

این مقام مسئول عنوان کرد: استاندار در جلسه تحلیل از پیشکسوتان از تخصیص 90 قطعه دیگر برای هنرمندان خبر دادند که برای حمایت همه‌جانبه از هنرمندان خواهد بود.

وی در پایان با اشاره به اینکه امروز روز جهانی شدن ملایر است، گفت: آثار جهانی‌شده به حوزه اقتصاد ما کمک بسیاری خواهد کرد.

در ادامه مسئول سازمان بسیج هنرمندان سپاه انصارالحسین (ع) همدان نیز با بیان اینکه دومین جشنواره صنایع دستی بسیج در این هفته برگزار خواهد شد، گفت: سعی ما بر تداوم این جشنواره‌ها است تا برای هنردوستان زمینه فراهم شده و باعث سربلندی کشور شوند.

حمیدرضا آقابیگی با اشاره به اینکه انجمن صنایع دستی بسیج تشکیل شده است، افزود: خوشحالیم که در بحث اشتغال سهمی داشته باشیم؛ تمام تلاش ما این است که بتوانیم بسیجی‌وار قدم‌های مثبتی را برای هنرمندان برداریم.

وی در ادامه افزود: سال گذشته سه هزار کارگاه در زمینه صنایع دستی در سراسر استان با همکاری بسیج افتتاح شد که 400 کارگاه آن در ملایر بوده است.

آقابیگی با اشاره به اینکه تسهیلات بلندمدت و قرض‌الحسنه به هنرمندان پرداخت شده است، اظهار کرد: امسال نیز به افراد شرکت‌کننده در این نمایشگاه تسهیلاتی پرداخت خواهد شد.

وی در ادامه عنوان کرد: در رابطه با موضوع بازاریابی نیز باید بگویم سال گذشته به کمک بسیج سازندگی سپاه، شاهد رشد این موضوع بوده‌ایم؛ به‌طوری که برخی صنایع فعال در منازل که به‌صورت موقت کار می‌کردند، امروز به‌صورت دائمی فعالیت می‌کنند.

شناسه خبر 77752