شناسه خبر:77770
1402/10/10 13:44:21
سرپرست سازمان جهاد کشاورزی ایلام خبر داد؛

توسعه طرح‌های هوشمندسازی سیستم‌های آبیاری تحت فشار در ایلام

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی ایلام از توسعه طرح‌های هوشمندسازی سیستم‌های آبیاری تحت فشار در ایلام خبر داد.

حشمت عزیزیان اظهار کرد: طرح‌های مهمی در استان در حوزه آب و خاک در حال انجام است.

وی بیان کرد: طرح سامانه گرمسیری یکی از طرح‌های است که در استان در حال انجام است این طرح از سال 95 عملیات اجرایی آن در استان شروع شده که سطح آن 17 هزار و 559 هکتار است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی ایلام اظهار کرد: این طرح با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو برای تأمین آب اراضی کشاورزی استان در حال اجرایی شدن است.

عزیزیان اضافه کرد: در بحث نصب شبکه آبیاری در این طرح 10 هزار و 559 هزار هکتار انجام گرفته، یعنی پیشرفت فیزیکی کار بالای 94 درصد است قرار است با اعتباری که برای این پروژه تخصیص می‌یابد، این 17 هزار 559 هکتار به مرحله بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: در طی چند سال گذشته طرح هوشمندسازی سیستم‌های آبیاری تحت فشار در مناطق مختلف استان انجام گرفته، ایلام جزو سه استانی برتر کشور است که این طرح در آن انجام شده است.

سرپرست جهاد کشاورزی اضافه کرد: امسال یک طرح دیگر در شهرستان مهران انجام شده که در حال توسعه این سیستم هوشمند هستیم، در آینده نزدیک اکثر کشاورزان به این سیستم هوشمند دسترسی پیدا کنند و برای مزارع خود که آبیاری تحت فشار روی آنها نصب شده بتوانند نصب و از آن بهره ببرند.

عزیزیان افزود: برای افزایش اراضی آبی کشاورزی در استان در آینده‌ای نزدیک با تکمیل ایستگاه‌های پمپاژ سطح استان، حدود 16 هزار هکتار به اراضی آبی اضافه می‌شود.

وی بیان کرد: فاز دوم طرح احیای اراضی پایاب سد کرخ نیز در دست اقدام است، اگر در سال آینده عملیات اجرایی آن شروع شود بیش از 26 هزار هکتار دیگر به اراضی آبی استان اضافه می‌شود.

وی تصریح کرد: اجرای سیستم‌های نوین آبیاری باعث تحول در اراضی آبی شده و اگر این کار نمی‌شد محصولی برای برداشت در سال‌های خشک‌سالی نداشتیم و با اجرای این سیستم‌های آبیاری تحت فشار 22 هزار نفر اشتغال‌زایی در استان به‌وجود آمده است.

 

 

شناسه خبر 77770