شناسه خبر:77846
1402/10/12 11:39:08
کارشناس صنعت گردشگری و هتلداری کردستان تأکید کرد؛

لزوم راه‌اندازی کنسولگری اقلیم کردستان عراق در سنندج

کارشناس صنعت گردشگری و هتلداری کردستان بر لزوم راه‌اندازی کنسولگری اقلیم کردستان عراق در سنندج تأکید کرد و این مهم را موجب توسعه گردشگری دانست.

تیمور خالدی اظهار کرد: هر ساله تعداد کثیری از گردشگران کشور عراق به‌ویژه اقلیم شمال عراق از طریق مرزهای مختلف رسمی با مقاصد مختلف پزشکی، زیارتی، تجارت، تحصیلی و غیره وارد استان کردستان می‌شوند.

وی افزود: این تعامل دوطرفه بوده و گردشگران زیادی با همان اهداف و بیشتر از ایران وارد کشور عراق می‌شوند و این حجم مسافر بین دو کشور موجب شده تا مسافران و گردشگران دو کشور برای تأمین و برآورد نیازها و خواسته‌های خود به استان‌های دارای کنسولگری مراجعه کنند.

وی اضافه کرد: صدور و یا تمدید گذرنامه، تأیید و قانونی کردن اسناد، رفع مشکلات احتمالی مسافران (تصادفات، درخواست کمک)، تأیید اسناد ازجمله سند ازدواج در کشور میزبان، صدور شناسنامه برای تازه متولدین، خدمات حقوقی مثل پذیرش وکالت‌نامه و ارسال آن به کشور مقصد، امور دانشجویی و تأیید مدارک رسمی و تأمین خدمات مورد نیاز بازرگانان و تجار از مواردی است که گردشگران باید بیش از 500 کیلومتر را طی نمایند تا بتوانند به تهران و یا سایر استان‌هایی که دارای کنسولگری هستند، سفر کنند و مشکلات و خواسته‌های خود را برآورده و مرتفع سازند و سپس به استان کردستان برگردند.

وی تصریح کرد: این امر نه‌تنها موجب شده گردشگران در این استان اقامت ننمایند، بلکه موجب ایجاد نارضایتی شدید، افزایش خارج از برنامه هزینه سفر، سردرگمی، بروز مشکلات روحی و روانی برای مسافران دو کشور شده است.

این کارشناس گردشگری یادآور شد: با عنایت به موارد مذکور و همچنین پیوندهای مشترک فراوان فرهنگی، تاریخی، دینی، زبانی و وجود تعداد زیادی دانشجوی عراقی همراه با خانواده در استان که در حال تحصیل در دانشگاه‌های کردستان هستند، تردد و حضور حجم کثیری از زائران کربلای معلی و…، یک کاستی و کمبود بسیار بزرگ در کردستان احساس می‌شود و آن هم «کنسولگری اقلیم شمال عراق» در شهر سنندج به‌عنوان مرکز استان است.

خالدی تصریح کرد: بنا به بررسی‌های انجام‌شده اظهارات نواده خاندان بزرگ آصف (مرحوم امیر ارسلان آصفی) در گذشته‌های نه‌چندان دور کردستان و سنندج میزبان کنسولگری‌های کشورهای مختلف بوده (حداقل سه کنسولگری) با این اوصاف پس از گذشت سال‌ها که هم جمعیت استان، هم تردد و حضور گردشگران، هم سطح ارتباطات در سطح منطقه و جهان بالا رفته است، کردستان از این خدمات بین‌المللی محروم مانده و موجب مشکلاتی برای صنعت گردشگری و مسافران خارجی شده است.

وی خاطرنشان کرد: بدون شک با این اقدام مؤثر و بسیار ضروری نه‌تنها موجبات افزایش تعداد گردشگران ورودی به کشور عزیزمان میسر خواهد شد، بلکه موجب توسعه اقتصادی، جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی توانمند، افزایش پروازها، تکمیل ظرفیت مراکز و تأسیسات اقامتی و پذیرایی، رونق کسب و کارهای کلان و خرد و در نهایت ایجاد اشتغال پایدار در این استان را فراهم خواهد شد.

وی اضافه کرد: امیدواریم این مهم در اولویت کاری مسئولان ارشد استانی و کشوری قرار گیرد و به‌زودی شاهد تحقق این موضوع و اقدام حائز اهمیت در کردستان و شهر سنندج باشیم.

 

شناسه خبر 77846