شناسه خبر:77898
1402/10/13 11:26:13

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار‌ همدان با بیان اینکه راه‌اندازی بیمارستان اکباتان ‌کار بزرگی بود، گفت: استان به این مرکز تخصصی کودکان ‌نیاز مبرم داشت که ‌به ظرفیت‌های حوزه سلامت اضافه شد.

حسن رضانیا ظهر روز گذشته در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استانداری همدان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید سردار سلیمانی و با بیان اینکه ذکر و یاد و نام او افتخار و عزت ما است، اظهار کرد: شهیدسلیمانی الگوی بی‌بدیل نظام مدیریتی در کشور است و ایشان به یک مکتب در کشور و در بین مردم ما تبدیل شده که کرامت و عزت و افتخار امت است.

وی با بیان اینکه در فراق از دست دادن این مرد بزرگ نایب امام زمان اشک می‌ریزد و امروز نیاز داریم به این الگوها و اسوه‌ها متوسل شویم، عنوان کرد: دستگاه‌های خدمت‌رسان و فرمانداری‌ها به‌صورت جدی باید در پویش ملی سلامت وارد شوند و به فرمانداران ابلاغ شود که با ایجاد مشوق‌هایی مردم و کارکنان را برای شرکت در پویش تشویق کنند.‌

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان تشریح کرد: در اجرای دقیق این پویش مشوق‌ها باید بهتر دیده شوند و رسانه‌ها باید بر این موضوعات کار کنند در این راستا لازم است از همه ظرفیت‌های جمعی استفاده شود و رسانه‌ها و ادارات همه باید پای کار باشند و اطلاع‌رسانی شایسته‌ای در اجرای پویش صورت گیرد.‌

وی ضمن قدردانی و عرض خداقوت به مدیران و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان در اجرای پویش ملی سلامت، گفت: صمیمانه از همه مدیران و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان برای راه‌اندازی بیمارستان اکباتان قدردانی می‌کنم؛ چون کار بزرگی در افتتاح این مرکز تخصصی کودکان صورت گرفت و پروژه‌ای با کیفیت و با صلابت که نیاز مبرم استان بود، به ظرفیت‌های حوزه سلامت اضافه شد.

رضانیا با تأکید بر لزوم تبیین این توفیقات و اقدامات صورت‌گرفته، عنوان کرد: باید با بیان این دستاوردها، صادقانه امیدآفرینی کنیم و برای مردم بیان این اقدامات و دستاوردها را محور افزایش امید و سرمایه اجتماعی قرار دهیم.

وی با تبریک کسب توفیقات ارزشمند در حوزه تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی همدان در سطح وزارت بهداشت، اظهار کرد: دانشگاه در دو سال گذشته بسیار خوش درخشیده و توفیقات بسیاری به‌دست آورده که جای قدردانی دارد.

* تحقیق و پژوهش در طرح ملی خودکشی به دانشگاه همدان واگذار شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان نیز ‌ضمن تبریک ایام ولادت حضرت فاطمه (س) به برخی از رویدادهای چند هفته اخیر در دانشگاه علوم پزشکی همدان اشاره و اظهار کرد: بهره‌برداری از بیمارستان تخصصی و فوق‌ تخصصی کودکان اکباتان، قدردانی وزارت بهداشت از حوزه تحقیقات و فناوری دانشگاه، راه‌اندازی پارک سلامت علم و فناوری و غیره، گوشه‌ای از افتخارات و اقدامات دانشگاه در روزها و هفته‌های اخیر است.

محمدمهدی مجذوبی با بیان اینکه دانشگاه از این آمادگی برخوردار است که با طرح‌های سلامت در حوزه دانش یا فناوری همکاری و همراهی داشته باشند، تصریح کرد: دیروز طی اجلاسی در تهران با حضور وزیر بهداشت و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، از سه دانشگاه اصفهان، همدان و مازندران در حوزه تحقیقات و فناوری تقدیر به عمل آمد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با بیان اینکه طرح ملی پویش غربالگری فشار خون و دیابت از 20 آبان‌ماه آغاز شده و تا 20 دی‌ماه ادامه دارد، عنوان کرد: در راستای تقویت مشارکت مردم برای شرکت در این پویش، ظرفیت‌های رسانه‌ای و تبلیغی در استان به کار گرفته شده؛ اما باید تلاش بیشتری در فرصت باقی‌مانده جهت تشویق به حضور مردم صورت گیرد.‌

مجذوبی با اشاره به اینکه در سه یا چهار شاخص کیفیت اجرای پویش در زمره چهار استان اول قرار داریم، گفت: درحال حاضر همه زیرساخت‌ها و شرایط اجرای پویش فراهم و فعال است و مراجعه مردم مهم‌ترین دغدغه ما بوده که باید موج‌آفرینی و اشتیاق برای حضور ایجاد شود.

وی با بیان اینکه در حوزه تحقیقات و پژوهش طرح ملی خودکشی به دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان واگذار شده است، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم مشارکت مؤثری در این خصوص داشته باشیم.‌

* هدف پویش ملی سلامت پیشگیری از عوارض بیماری‌ها است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه هدف کلی پویش ملی سلامت شناسایی افراد دارای فشار خون و قند خون بالا، کنترل عوارض بیماری‌ها و حساس کردن مردم نسبت به آن است، اظهار کرد: بیماری‌های قلبی، عروقی، کلیوی و از بین رفتن برخی از نسوج و بافت‌های بدن در اثر ابتلا و پیشروی این بیماری‌ها ازجمله عوارض بالا رفتن قند یا فشار خون است که در این پایش می‌توان با آگاهی به‌موقع، از بروز همه این عوارض پیشگیری کرد.

فاطمه ترکمان‌اسدی تمام افراد بالای 18 سال را افراد جامعه هدف این پویش عنوان کرد و افزود: 764 واحد ثابت در مراکز بهداشتی و 366 تیم سیار در سطح استان در اجرای این پویش شرکت دارند که مردم می‌توانند با مراجعه به هریک از آن‌ها به‌صورت رایگان از خدمات این ارزیابی بهره‌مند شوند؛ 40 درصد جامعه هدف غربالگری دیابت و فشار خون شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با اشاره به اینکه حدود 40 درصد جامعه هدف تاکنون غربالگری شده‌اند، گفت: دو هزار و 117 نفر مبتلا به دیابت و بیش از سه هزار نفر افراد مبتلا به پیش‌دیابت در این ارزیابی تاکنون شناسایی شده‌اند؛ همچنین 12 هزار نفر با فشار خون بسیار بالا در غربالگری شناسایی شدند که از آن مطلع نبودند و 108 هزار نفر در مرحله پیش‌فشارخون قرار دارند که از مشکل خود بی‌اطلاع هستند.

ترکمان‌اسدی با بیان اینکه مردم استان می‌توانند با مشارکت در این پویش بر سلامتی و عمر خود بیفزایند، افزود: درصد پایش در روستاها بهتر از شهرها بوده‌ است و مردم روستا به‌دلیل ورود گسترده بهورزان به پویش، مشارکت بیشتری را به ثبت رسانده‌اند.

وی با بیان اینکه 21.8 درصد افرادی که در استان همدان غربالگری شدند مبتلا به پیش‌فشارخون بوده‌اند و از این موضوع مطلع نبودند، عنوان کرد: توصیه می‌کنم عموم مردم استان از این ظرفیت استفاده کنند و از بروز بسیاری از بیماری‌های غیر واگیر با کنترل فشار خون و قند خون خود، پیشگیری کنند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان نیز با بیان اینکه از سنجه‌های مهم نظام سلامت پیشگیری است، اظهار کرد: پیشگیری مستلزم هم‌افزایی و اجرای برنامه‌های مدون است که همکاری دستگاه‌های دیگر بسیار در این روند حائز اهمیت بوده و نیازمند بهره‌مندی از ظرفیت‌های حاکمیتی هستیم.

رضا شکوهی تصریح کرد: هفت طرح ملی و استانی ازجمله طرح‌های ملی خودکشی و اعتیاد از سوی وزارت بهداشت با توجه به مشکلات استان و ظرفیت‌های دانشگاه در حوزه تحقیقات و پژوهش به ما واگذار شده است.

 

شناسه خبر 77898