شناسه خبر:77949
1402/10/14 12:54:52

سپهرغرب گروه خبر - در چند ماه اخیر عملیات طوفان‌الاقصی منشأ و سرآغاز اخبار، تحولات و اتفاقات بزرگی در منطقه و حتی در کل جهان بوده است. این اتفاق عظیم توانسته به‌عنوان تیتر اول اغلب رسانه‌ها و حتی موضوع اصلی بسیاری از دیدارها و نشست‌های بین‌المللی مقامات کشورهای مختلف و فراتر از آن مسئله و مطالبه بخش عظیمی از ملت‌های دنیا، مورد توجه قرار گیرد.

نخستین اثر عملیات طوفان‌الاقصی، احیای مسئله فلسطین در دنیا است؛ مسئله‌ای که می‌رفت تا از خاطره‌ها محو شود. ممکن است برخی این‌گونه تصور کنند که آیا آزادی 150 زندانی فلسطینی در مقابل 50 اسیر اسرائیلی، ارزش عملیات طوفان‌الاقصی را دارد که 22 هزار شهید و حدود 66 هزار مجروح فلسطینی واین‌همه ویرانه و آوارگی به دنبال خود داشت؟

به نظر می‌رسد پاسخ روشن و مثبت است؛ چراکه هیچ دستاوردی جز از این طریق به‌دست نمی‌آمد، وگرنه حماس هم می‌دانست که اسرائیل پس از عملیات دست به کشتار می‌زند و نیاز به پدافند هوایی دارد، اما چه کند که در محاصره است و هیچ‌کس او را کمک نمی‌کند، حتی دولت مصر که در کنارش قرار گرفته است.

باید شرایط زمان این عملیات را درنظر بگیرید و بدانید که عملیات طوفان‌الاقصی زمانی رخ داد که چند ماهی بود صهیونیست‌ها انواع بی‌حرمتی‌ها به مسجدالاقصی را روا می‌داشتند و شهرک‌نشین‌های مسلح به‌راحتی فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری رود اردن را به قتل می‌رساندند و شهرک‌سازی رژیم صهیونیست نیز برخلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و توافق اسلو، رونق یافته بود و از همه مهم‌تر آمریکا توانسته بود روابط چند کشور عربی را با آن رژیم عادی‌سازی کند و می‌رفت که عربستان نیز به این روند بپیوندد و کم‌کم مسئله فلسطین در دنیا فراموش شود.

از طرفی در داخل اسرائیل با روی کار آمدن دست‌راستی‌ها و تندروها و متعصبان مذهبی و تلاش نتانیاهو برای محدود کردن اختیارات قوه قضائیه، اختلاف و دودستگی میان مقامات و نیز میان مردم سرزمین اشغالی شدت گرفته بود و حکومت رو به ضعف بود. در چنین شرایطی حماس عملیات طوفان‌الاقصی را اجرا کرد که به معنی واقعی کلمه اسرائیل ازنظر اطلاعاتی، امنیتی و نظامی غافلگیر شد و این‌گونه نام غزه و مسئله فلسطین دوباره زنده شد.

دستاورد دوم عملیات طوفان‌الاقصی، از میان رفتن یا حداقل مسکوت ماندن طرح عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل است.

اثر سوم این عملیات بزرگ، شکسته شدن طلسم شکست‌ناپذیری رژیم صهیونیستی است. درحالی که قبل از این، اسرائیل به‌عنوان یک ارتش مجهز و کلاسیک غیر قابل شکست شناخته می‌شد و اکنون با وجود حمایت مستقیم و آشکار تمام جبهه استکبار غرب، هنوز نتوانسته یک گروه آزادی‌بخش و نه یک ارتش مجهز را، به زانو درآورد.

چهارمین دستاورد این عملیات، تغییر افکار عمومی جهان به نفع فلسطین است. تظاهرات‌های مختلف در آمریکا و اروپا و اظهار نظرهای برخی مقامات بلندپایه اروپایی به نفع فلسطین و استعفای برخی مقامات آمریکایی به‌دلیل مخالفت با حمایت تسلیحاتی و مالی آمریکا از اسرائیل، در تاریخ 75 ساله اشغال فلسطین بی‌سابقه است. هیچ‌گاه دنیا این مقدار پشتیبان فلسطین نبوده و این مقدار به مظلومیت مردم این سرزمین پی نبرده بود. همچنان که هیچ‌گاه این مقدار به سبعیت و درندگی، خون‌آشامی و نژادپرستی صهیونیست‌ها اعتقاد نداشت.

اثر پنجم عملیات طوفان‌الاقصی، ایجاد اتحاد نسبی میان کشورهای اسلامی است؛ گرچه برخی از آن‌ها مانند ترکیه و امارات رفتار ریاکارانه‌ای داشته‌اند. در این میان موضع ایران به ایجاد این اتحاد کمک کرده است؛ اگر ایران همان ابتدا یا در اواسط این نبرد وارد صحنه می‌شد، عرب‌ها موضع می‌گرفتند و اسرائیل هم از این موضوع برای جدا کردن اعراب از ایران استفاده می‌کرد، اما ایران کاری کرد که خود عرب‌ها صحنه‌گردان باشند و خود دورادور اقدامات دیپلماتیک و غیره را انجام می‌داد.

اثر ششم اجرای این عملیات را بایستی در آشکار شدن ماهیت دروغین نهادها و ساختارهای مختلف حقوقی، سیاسی، فرهنگی، بین‌المللی و غیره دانست.

پیش از این برخی افراد ساده‌اندیش و یا بی‌خبر، دل درگرو نهادهایی نظیر سازمان ملل متحد، شورای امنیت، دیوان لاهه، یونسکو، یونیسف و دستگاه‌های خبری و رسانه‌ای و غیره داشتند و چه‌بسا تصور می‌کردند در دنیای کنونی سازوکارهایی برای حفظ و دفاع از امنیت کشورها و ملت‌ها وجود دارد. هرچند از ابتدا مشخص بود که تقریباً تمام نهادهای سیاسی، حقوقی، مالی، هنری و رسانه‌ای جهانی با طرح و نقشه‌ دلخواه استکبار و به‌ویژه صهیونیسم بین‌الملل طراحی و ایجاد شده‌اند؛ اما با شرایط پیش‌آمده و رسوا شدن چهره شیطان بزرگ و همراهان و هم‌دستانش، جای هیچ شک و تردیدی باقی نمانده است.

هفتمین دستاورد این اتفاق بزرگ، ایجاد امید و روحیه خودباوری در میان مسلمانان و حتی تمام آزادی‌خواهان جهان است. شاید قبل از عملیات طوفان‌الاقصی، بخش وسیعی از ملت‌های مسلمان و غیر مسلمان تصور دیگری از قدرت و توان رژیم غاصب صهیونیستی داشتند و به‌سختی می‌پذیرفتند که مردم مظلوم سرزمین کوچک غزه بتوانند در برابر‌ قدرت‌نمایی استکبار جهانی این‌گونه ایستادگی داشته باشند و در شرایط نابرابر و ظالمانه حاکم بر دستگاه رسانه‌ای و خبری جهان، این‌گونه روشن‌گری و افشاگری صورت گیرد.

آری ملت مظلوم فلسطین و خصوصاً ساکنان مظلوم‌تر سرزمین غزه با جان‌فشانی و اهدای جان پاک خود و از دست دادن عزیزان و ایثار تمام هستی و زندگی خود بهای سنگینی در مقابله با اشقیای دوران معاصر تحمل کرده و می‌کنند؛ اما با اطمینان می‌توان گفت که شجاعت و دلاوری رزمندگان فلسطینی شرکت‌کننده و حامیان و طراحان عملیات طوفان‌الاقصی و همچنین خون‌های پاک زنان و کودکان، جان دوباره‌ای به همه ستمدیدگان سراسر عالم بخشید و به‌مثابه تمرین و مانور مقدماتی برای حوادث و اتفاقات بزرگ‌تری در جهان کنونی است.

 

شناسه خبر 77949