شناسه خبر:78087
1402/10/18 10:28:44

نکوداشت علی جهانپور، نویسنده و پژوهشگر پیشکسوت همدانی در راستای تجلیل از خدمات این هنرمند ارزنده، برگزار شد.

ظهر روز گذشته با مشارکت میراث فرهنگی و بنیاد ایران‌شناسی شعبه همدان، مراسم نکوداشت علی جهانپور، نویسنده و پژوهشگر پیشکسوت همدانی در راستای تجلیل از خدمات این هنرمند ارزنده در اداره کل میراث فرهنگی، برگزار شد.

علی جهان‌پور متولد 1315 در همدان و معلم بازنشسته آموزش‌وپرورش است و 47 سال سابقه تدریس در مدارس مختلف را دارد.

«شکوه الوند»، «باغبان عرفان»، «از تبار پهلوانان»، «همدان دروازه تاریخ» و «الوند کوه» ازجمله کتاب‌هایی بوده که تاکنون از این نویسنده منتشر شده است.

از دیگر آثار او می‌توان به تألیف بیش از 50 مقاله پژوهشی در نشریات مختلف و همکاری با صداوسیما در زمینه تهیه برنامه‌های مستند تاریخی و ادبی اشاره کرد.

* اساتید و بزرگان، ستاره‌های آسمان کشور هستند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان همدان در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد شهدای تروریستی کرمان، اظهار کرد: استاد علی جهانپور عمری را در زمینه پژوهش صرف و برای تعالی این مملکت تلاش کرده است.

محسن معصوم‌علیزاده با بیان اینکه همدان با دارا بودن تاریخ و تمدن سه‌هزارساله قطعه‌ای از ایران‌زمین است که می‌درخشد، گفت: هرچه بیشتر کاوش می‌شود، بیشتر به تمدن این دیار پی می‌بریم.

وی ادامه داد: همدان در تاریخ بلند خود انسان‌های بزرگی را در این دیار پرورش و اشخاص بی‌نظیری را به این مملکت تحویل داده که آن‌ها توانسته‌اند مسیر بسیاری از افراد را تغییر دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان همدان خاطرنشان کرد: هم‌صدایی در ارج نهادن داشته‌های همدان در پیشکسوتان خیلی بیشتر بوده و وقتی این‌ عزیزان از همدان بگویند، بسیار اثرگذار است؛ امروز مفاخر ما ستاره‌های آسمان همدان و ایران هستند.

وی تصریح کرد: قدردانی از بزرگان نشان از اهمیت تاریخ و فرهنگ است و گام‌های ما نیز در جهت تلاش برای بهتر دیده شدن این سرزمین است.

معصوم‌علیزاده بیان کرد: ما باید برای نهادینه شدن فرهنگ قدرشناسی بزرگان تلاش کنیم تا همدان به جایگاهی که شایسته و بایسته است، برسد.

* گرامیداشت اهالی فرهنگ احترام به فرهنگ خودمان است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز گفت: همدانی‌ها نعمتی دارند که رشته‌کوه الوند است؛ اگر تمدنی شکل گرفته، مرهون کوه ما بوده و الوند الهام‌بخش خیلی از بزرگان و اساتید است، چراکه همدان را با کوه اسطوره‌ای الوند می‌شناسند.

مسعود ویژه بیان کرد: بسیاری از اساتید همدانی سعی دارند در تألیفات خود اشاراتی به کوه الوند داشته باشند و من نیز نخستین کتابی که از استاد جهانپور خواندم، کتاب شکوه الوند بود.

وی اضافه کرد: ما از تجربیات اساتید پیشکسوت کمتر برخوردار هستیم، زیرا این تجربیات حاصل چندین‌سال تلاش و خون دل خوردن‌ها است که باید قدر دانست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان خاطرنشان کرد: گرامیداشت پیشکسوتان و اهالی فرهنگ احترام گذاشتن به فرهنگ خودمان است و این حداقل کاری بوده که ما در جهت قدردانی از زحمات اساتید می‌توانیم انجام دهیم.

* توجه نکردن جامعه به پژوهش و پژوهشگران موجب خسران است

رئیس بنیاد ایران‌شناسی شعبه همدان نیز در این مراسم با بیان آنکه آنچنان به پژوهش، داشته‌ها و ذخایر بزرگ توجه نشده و قدردان آن‌ها نبوده‌ایم، اظهار کرد: اگر در جامعه‌ای به پژوهش و پژوهشگران توجه نشود، دچار خسران و زیان خواهیم شد.

محسن جانجان بیان کرد: هیچ جامعه‌ای در حوزه علمی، صنعتی، فرهنگی و غیره به توسعه نخواهد رسید، مگر اینکه همه کارها بر بنیان پژوهش باشد.

وی با بیان اینکه همدان بزرگانی را در خود دارد که شاید بیشتر از سهمی که داشته باشند دِین خود را در پژوهش ادا کرده‌اند، گفت: بر خود فرض می‌دانیم قدرشناس عزیزانی باشیم که در حوزه پژوهش زحمت کشیده‌اند و با تألیفات خود گام‌های مؤثری را برداشته‌اند.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی شعبه همدان با تأکید بر اینکه تجلیل از پژوهشگران و بزرگان عرصه پژوهش ادامه خواهد یافت و از این اساتید یاد خواهیم کرد، افزود: بر این اساس از پژوهش‌های آن‌ها نیز استفاده خواهیم کرد.

وی با تأکید بر اینکه در بنیاد ایران‌شناسی دانشنامه همدان در سه هزار صفحه و 30 مدخل در حوزه‌های مختلف تألیف شده که درحال تدوین و چاپ است، میراث ناملموس هگمتانه تا همدان و دیار ملایر را ازجمله تألیفات در حوزه میراث فرهنگی دانست.

* همدان دروازه تاریخ ایران است

استاد علی جهانپور نیز در سخنان خود گفت: همه کتاب‌های من زمینه ایران‌شناسی دارد، زیرا یکی از ارکان تاریخ و تمدن ایران را در همدان شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه یکی از کتاب‌های من دروازه تاریخ بوده و همدان دروازه تاریخ ایران است، افزود: همدان شهر مقدسی است که در اوستا سرود و نیایشی دارد و بسیار اتفاق افتاده با تیم‌هایی به قله الوند رفته‌ام که نیایش کرده و نماز خوانده‌اند.

وی ادامه داد: من قدردان شما در پاسداشت‌ها هستم و امیدوارم بتوانیم در جهت هویت‌بخشی و فرهنگ این مرزوبوم گام‌های بزرگی برداریم و موجب ماندگاری آن برای نسل‌های بعدی باشیم.

 

شناسه خبر 78087