شناسه خبر:78156
1402/10/19 13:05:15

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه هوشمندسازی آبیاری در راستای افزایش بهره‌وری و راندمان در بخش کشاورزی ضروری است، گفت: این طرح در 200 هکتار از اراضی استان اجرا شده است.

امیر لاهوتیان روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه هوشمندسازی آبیاری در راستای افزایش بهره‌وری و راندمان در بخش کشاورزی ضروری است، گفت: این طرح در 200 هکتار از اراضی استان اجرا شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه منابع آبی به‌عنوان مهم‌ترین و محدودکننده‌ترین عامل در بخش کشاورزی باید هوشمندانه مصرف شوند، اظهار کرد: در این راستا مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان از سال 1400 هوشمندسازی آبیاری را مورد توجه و در دستور کار قرار داده است.

وی تصریح کرد: اگر با اجرای هوشمندسازی آبیاری راندمان مصرف آب را تنها در نیمی از مزارع استان که به سامانه نوین آبیاری مجهز شده‌اند به میزان پنج درصد افزایش دهیم، حداقل بیش از 10 میلیون متر مکعب در سال صرفه‌جویی در مصرف آب خواهیم داشت.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی استان همدان ادامه داد: در این خصوص جلسات کارشناسی متعددی با حضور محققان و اساتید مراکز تحقیقات کشاورزی همچنین دانشگاه و کارشناسان بخش خصوصی، مشاوران طراح، پیمانکاران، شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت اشیا و تولیدکنندگان لوازم برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه همراه با اجرای طرح هوشمندسازی آبیاری در مزارع آزمونه (پایلوت) در سطح کشور و استان اعتبار مورد نیاز تصویب و اختصاص یافته است، گفت: به‌منظور استفاده بهتر از این اعتبار، طرح در 12 مزرعه با کشت‌ها و سامانه‌های مختلف آبیاری بارانی و قطره‌ای در بخش زراعت و باغبانی اجرا شده است.

لاهوتیان با بیان اینکه طرح در همه شهرستان‌های استان همدان با همکاری کشاورزان پیشرو اجرا شده است‌، خاطرنشان کرد: اجرای این طرح در مزارع استان کمک شایانی به توسعه آبیاری هوشمند در سطح استان می‌کند.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی استان همدان یادآور شد: اجرای طرح به مرکز تحقیقات کشاورزی همدان که سابقه طولانی در انجام پروژه‌های تحقیقاتی به‌خصوص در زمینه آب و خاک دارد و از محققان با تجربه و توانمندی برخوردار است، واگذار شد.

وی با بیان اینکه در ابتدا نمونه‌های آب و خاک از مزارع دریافت و برای انجام آزمایش‌های مورد نیاز به آزمایشگاه مجهز مرکز تحقیقات ارسال شده است، تأکید کرد: با انجام آزمایش‌های لازم روی آب و خاک مزارع، اطلاعات به‌روز درخصوص کیفیت آب، وضعیت بافت خاک و سایر مشخصات فیزیکی خاک به‌دست آمده است.

لاهوتیان خاطرنشان کرد: هم‌زمان محققان مرکز تحقیقات کشاورزی همدان با همکاری شرکت دانش‌بنیان ضمن برگزاری کلاس‌های آموزشی و جلسات هم‌اندیشی با کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی، اطلاع‌رسانی لازم را درخصوص روند انجام پروژه انجام داده‌اند.

وی مرحله بعد را بازدید از مزارع آزمونه (پایلوت) با حضور نمایندگان مرکز تحقیقات، سازمان جهاد کشاورزی و بهره‌بردار دانست و تصریح کرد: به دنبال بازدید از مزارع، عملیات ساخت مزرعه در فضای مجازی نیز آغاز و تاکنون بازدید از 10 مزرعه انجام شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی استان همدان اظهار کرد: پس از بازدید، تجزیه و تحلیل اطلاعات به‌دست‌آمده، داده‌های آب، خاک، نوع کشت، اقلیم و هواشناسی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی هدف اصلی از آبیاری هوشمندانه را استفاده از مقدار صحیح آب در محل صحیح و در زمان درست خواند و متذکر شد: بیش از 163 هزار هکتار سامانه‌های نوین آبیاری در استان اجرا شده است.

همدان یکی از قطب‌های مهم کشاورزی کشور است که این استان با وجود داشتن 2.1 درصد از وسعت کشور، 4.4 درصد از تولیدات بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است.

استان همدان دارای 692 هزار هکتار زمین زراعی(آبی و دیم) و 117 هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی است.

 

شناسه خبر 78156