شناسه خبر:78166
1402/10/19 13:45:17

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان گفت: 65 رشته قنات از ابتدای سال گذشته تاکنون در این شهرستان با مشارکت کشاورزان و با هدف حفظ آبدهی، بازسازی و مرمت شده است.

رحمان ایرانپور با بیان اینکه احیای قنات می‌تواند به‌عنوان راهکاری مؤثر در امر تأمین آب مورد نیاز برای مهار بحران کم‌آبی و مقابله‌ با اثرات خشک‌سالی باشد، افزود: با تداوم کم‌آبی و زیاد شدن روزهای کم‌بارش در کنار نیاز همیشگی بهره‌برداران کشاورزی به آب، اجرای طرح‌های سازگار با خشک‌سالی، ازجمله احیای قنات، ضروری است.

وی ادامه داد: قنات یکی از شگفت‌انگیزترین سازه‌های آبی دست‌ساز بشر است که از دیرباز به‌عنوان ابتکار پیشینیان برای آب‌رسانی در سطح استان کاربرد داشته است.

ایرانپور افزود: براساس آماربرداری‌ها تعداد قنات موجود در شهرستان همدان 260 رشته است که سه هزار و 300 هکتار از اراضی زراعی و باغی از آب استحصالی این قنات‌ها بهره‌مند می‌شوند.

وی با اشاره به اهمیت مرمت و بازسازی قنات‌ها، گفت: هم‌اینک با هدف حفظ آبدهی قنات‌ها و با مشارکت کشاورزان، 11 رشته قنات در شهرستان درحال مرمت و 6 رشته دیگر نیز با پیشرفت فیزیکی 20 تا 70 درصد درحال بازسازی است.

ایرانپور یادآور شد: درمجموع به‌منظور احیای قنات‌ها 40 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و بنیاد علوی تأمین شده، اگرچه درصورت تأمین اعتبار بیشتر، قنات‌های فعال نیز بازسازی خواهد شد.

 

شناسه خبر 78166