شناسه خبر:78279
1402/10/23 08:48:38

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان گفت: نزیک به یک دهه بود که در بحث تملک اراضی برای ایجاد شهرک صنعتی مشکل وجود داشت، اما امسال نزدیک به 350 هکتار عرصه صنعتی در قالب دو ناحیه صنعتی به استان اضافه می‌شود.

مصطفی حقیقی با بیان نزدیک به یک دهه بود که در بحث تملک اراضی برای ایجاد شهرک صنعتی مشکل وجود داشت، اما امسال به‌واسطه همتی که در استان بود و همراهی وزارت صمت نزدیک به 350 هکتار عرصه صنعتی در قالب دو ناحیه صنعتی به استان اضافه خواهد شد، اظهار کرد: از این 350 هکتار که به ناحیه صنعتی استان اضافه می‌شود، بخشی شامل بزرگ‌ترین شهرک صنفی کشور خواهد بود. همدان نخستین استانی است که شهرک صنفی ایجاد کرده؛ دومین شهرک صنفی کشور «شهرک صنفی و صنعتی بوعلی 4» نیز در همدان هم‌زمان با ایام‌الله دهه فجر کلنگ‌زنی خواهد شد که نام شهرک بوعلی یک الی چهار نشان از رشد صنعت و توسعه اقتصادی استان دارد.

وی درخصوص تأمین برق در شهرک‌های صنعتی گفت: نزدیک به 200 مگابایت برق طی دو سال تأمین شده است که این میانگین برای سنوات گذشته سالانه هفت مگابایت بوده و اصلاً قابل مقایسه با اتفاقی که طی دو سال اخیر رقم خورده، نیست.

   120 هکتار از اراضی منطقه ویژه جهان‌آباد آماده واگذاری است

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان درخصوص منطقه اقتصادی جهان‌آباد اشاره کرد: بعد از مدتی که برخی از پروژه‌ها مسکوت باقی مانده بود، در سال جاری 120 هکتار از اراضی این منطقه ویژه با کسب تمامی مجوزها آماده واگذاری شده است و در آستانه گرفتن پروانه بهره‌برداری هستیم.

حقیقی با تکذیب فاقد مجوز بودن منطقه ویژه جهان‌آباد، خاطرنشان کرد: منطقه ویژه جهان‌آباد یکی از ظرفیت‌های اقتصادی است که با توجه به جذابیت‌های ذاتی منطقه وجود راه‌آهن،کریدور مواصلاتی غرب کشور که در کنار این عرصه قرار گرفته است و معافیت‌های گمرکی که منطقه ویژه دارد، می‌تواند آورده مناسبی را به‌لحاظ جذب سرمایه‌گذار داشته باشد.

به گفته وی، درحال حاضر پنج گروه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در دستور کار داریم تا بتوانند در منطقه ویژه مستقر شوند.

  پهنه‌هایی به‌منظور ایجاد زیرساخت‌های عمومی به‌صورت رایگان در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با اشاره به اینکه بعد از سال 1364 که سازمان صنایع کوچک به این شکل قوام گرفت در هزینه‌های محاسباتی که دولت برای ایجاد زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی انجام می‌دهد هزینه‌‌ای جهت ایجاد زیرساخت‌های رفاهی درنظر گرفته نشده است، افزود: در چندسال اخیر بحث کیفی‌سازی شهرک‌ها و ایجاد زیرساخت‌ها مطرح شده است که درحال حاضر در حدود محاسباتی احداث مساجد درنظر گرفته می‌شود.

حقیقی اظهار کرد: در محدوده شهرک‌های صنعتی دولت زمین رایگانی را جهت احداث مسجد در اختیار شهرک قرار می‌دهد، اما برای ساخت آن ساکنان شهرک با سرمایه‌گذاری اقدام به ساخت مسجد یا حسینیه می‌کنند.

وی درخصوص ساخت سرویس‌های بهداشتی گفت: در شهرک‌ها این خدمات ارائه می‌شود، اما در مورد استراحتگاه و بخش‌های خدماتی این آمادگی وجود دارد که شرکت شهرک‌های صنعتی پهنه‌هایی را به‌عنوان پهنه‌های خدماتی شهرک درنظر بگیرد و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد تا امکانات مد نظر خود را ایجاد کنند. با توجه به اینکه شهرک‌های صنفی و صنعتی رشد پیدا کرده، این موضوع در برخی از شهرک‌ها محقق می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان اشاره کرد: ادبیات جدیدی به شهرک‌های صنعتی درحال اضافه شدن است؛ در گذشته عمده تفکر مجموعه سازمان صنایع کوچک و وزارت صنعت به این صورت بود که خدمات فقط به تولیدکنندگان ارائه دهد و بحث ایجاد امکانات زیربنایی برای تولید بود، اما امروزه در بحث کیفی‌سازی شهرک‌ها به سمتی رفته‌ایم که از بحث کمیت‌ها که در استان به حد نصاب مقبولی دارد، به کیفی‌سازی شهرک‌ها فکر می‌کنیم؛ به‌طور مثال در شهرک صنفی و صنعتی بوعلی دو فضایی را برای احداث مسجد درنظر گرفته شده بود که زمین آن تقدیم هیئت‌امنا خواهد شد و در شهرک صنعتی بوعلی نیز زمین مناسبی را برای احداث مسجد و فضای خدماتی در اختیار شهرک قرار می‌دهیم.

حقیقی افزود: در بحث شهرک صنعتی لالجین و مابقی شهرک‌های صنعتی استان، حد نصاب واگذاری‌ها به‌خوبی پیش رفته است و تقریباً جزء شهرک‌های بهره‌بردار تمام‌شده ازلحاظ واگذاری هستند و اراضی در اختیار دولت به حساب می‌آیند و حال به سمتی پیش می‌رویم که فضاهایی را به‌صورت رایگان در اختیار مجموعه شرکت خدماتی یا هر سرمایه‌گذاری که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در حوزه خدمات است، قرار دهیم.

شناسه خبر 78279