شناسه خبر:78457
1402/10/26 09:43:44

یک فعال حوزه رسانه گفت: یکی از دستاوردهای فناوری ارتباطات، رواج عکس سلفی با استفاده از گوشی‌های تلفن همراه است هرچند که ممکن است به عنوان یک رفتار عامیانه و غیرجدی محسوب شود، اما نتیجه مثبت در زندگی شهروندان و نوع ارتباط آنان با اطراف داشته است.

علی‌اکبر مقنی اظهار کرد: عکس‌های سلفی در دنیای امروز نشانه‌ای از سبک زندگی در زیست مجازی تلقی می‌شود و عکاس را با سوژه پیرامونی عکس پیوند می‌دهد و عکس سلفی با آثار تاریخ و تمدن، ابزارِ رونق صنعت گردشگری است.

وی افزود: دوربین‌های گوشی موبایل یک وسیله فراگیر در اجتماع امروز شده است و می‌تواند اسباب آن شود تا هر فرد حضور خودش را ثبت ‌کند و خاطره‌هایش را آن گونه که خود می‌پسندد برای خودش تکثیر کرده و واقعیت زندگی را به نوعی خودمانی کند.

این فعال حوزه رسانه، تصریح کرد: موزه‌ها یکی از فضاهایی است که کمتر در دسترس شهروندان قرار دارد و در یک فضای رسمی و جدی روایت می‌شود و کسی قادر به عکاسی در آن نیست.

مقنی تأکید کرد: موزه‌ها به‌عنوان بخشی از تاریخ و تمدن کشور، باید با جامعه پیوند داشته باشند و به مخاطب نزدیک‌تر شوند، بنابراین باید روش‌هایی برای توسعه ارتباط موزه با شهروندان ایجاد شود که عکس سلفی در موزه یک روش است که در سال‌های اخیر در جهان ترویج می‌شود.

وی تصریح کرد: عکس سلفی در موزه و آثار تاریخی، فقط سرگرمی تلقی نمی‌شود، بلکه لمس یک بخش از تاریخ است که بیننده اثر می‌تواند اشتیاق خود را از دیدن یک فضای تاریخی یا یک شاهکار هنری به اشتراک بگذارد.

این فعال رسانه گفت: موزه‌های مخاطب‌محور، باید رفتار و دریافت مخاطب را جدی بگیرند و توجه به برگزاری یک روز برای سلفی با موزه، یک فرصت است که با مدیریت آن می‌توان از آن برای رسیدن به اهداف و برنامه‌های خود استفاده کنند.

مقنی افزود: موزه‌ها، یک مرجع برای معرفی تاریخ و تمدن هر نقطه از کشورها به حساب می‌آیند و برای جریان‌سازی رویدادها باید شبکه‌ای را ایجاد کنند که با مشارکت مخاطبان، حتی فراتر از محدودیت‌های مرزی و جغرافیایی، منابع خود را معرفی کرده و مخاطب را جذب کنند.

وی تصریح کرد: مخاطبان با عکس سلفی محتوا تولید می‌کنند و این محتوا می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای معرفی و بازاریابی موزه‌ها تبدیل شود، زیرا مخاطبی که سلفی خود را منتشر می‌کند، آن موزه را تأیید می‌کند و نشان می‌دهد که تجربه خوشایندی در آن فضا داشته است.

این فعال رسانه تأکید کرد: در مناطق مختلف کشور و حتی روستاهای کوچک، آثار قابل توجه و ارزشمندی داریم، اما نتوانسته‌ایم آن را به گردشگران داخلی و خارجی معرفی کنیم اگرچه اقدام‌هایی مثل تولید فیلم، کارت‌پستال و انتشار کتاب نیازمند هزینه است، اما معرفی رویدادهایی مثل سلفی با آثار، می‌تواند این مسیر را هموار کند.

مقنی گفت: ایران در جمع 10 کشور برتر از نظر آثار تاریخی قرار دارد، اما تا زمانی که آن‌ها را در موزه‌ها نگه داشته و نتوانیم به مخاطب جهانی عرضه کنیم، انگار اینکه این آثار را نداریم، بنابراین باید با برگزاری برنامه‌هایی مثل روز سلفی با موزه، شرایط معرفی آثار را فراهم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: موزه‌های دنیا از روز سلفی در موزه‌ها استقبال کرده و راهی را برای معرفی خود به طیف گسترده مخاطبان باز کرده‌اند و با مشارکت شهروندان، آثاری با عنوان عکس، استوری شبکه‌های اجتماعی، موشن‌گرافی، رمان، مگنت، پازل و انیمیشن تولید کرده‌اند.

16 ژانویه سال 2017 برابر با 27دی 1395، «مار دیکسون» فعال حوزه موزه که به همراه دخترانش از چند موزه دیدن می‌کرد، برای اینکه این روز را ثبت کند، یک عکس سلفی گرفت و کمپین «سلفی در موزه‌ها» را راه انداخت.

 

شناسه خبر 78457