شناسه خبر:78591
1402/10/30 10:38:35

سپهرغرب-گروه خبر:مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: تصفیه‌خانه فاضلاب شهر همدان روزانه 110 هزار متر مکعب را با روش لجن فعال چندمرحله‌ای تصفیه می‌کند.

فرهاد بختیاری‌فر روز پنجشنبه با بیان اینکه تصفیه‌خانه فاضلاب شهر همدان روزانه 110 هزار متر مکعب را با روش لجن فعال چندمرحله‌ای تصفیه می‌کند، ابراز کرد: بیشتر پساب‌های این تصفیه‌خانه در نیروگاه برق شهیدمفتح، باطری‌سازی صبانور، پتروشیمی هگمتانه و پتروشیمی ابن‌سینا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: این تصفیه‌خانه در چهار مرحله طراحی شده که فاز اول و دوم آن درحال بهره‌برداری و دو فاز دیگر از برنامه‌های توسعه‌ای این تصفیه‌خانه است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه بخش مایع این تصفیه‌خانه به‌صورت صددرصدی تکمیل شده و بخش لجن نیز پیشرفت فیزیکی 98 درصدی دارد، تصریح کرد: بخش لجن از بخش‌های بسیار مهم هر تصفیه‌خانه است؛ چون با تولید کمپوست لجن می‌توانیم علاوه‌بر فروش و درآمدزایی از طریق آن، به حفاظت از محیط‌زیست کمک کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای تکمیل بخش لجن به اعتبار و تجهیزات نیاز داریم، اظهار کرد: نیروی انسانی متخصص و فضای فیزیکی برای تکمیل و بهره‌برداری از بخش لجن این تصفیه‌خانه وجود دارد و ما با تکمیل این بخش می‌توانیم کمپوست لجن را به کشاورزان و شهرداری‌ها بفروشیم.

بختیاری‌فر گفت: تصفیه‌خانه‌ فاضلاب تویسرکان با ظرفیت تصفیه‌ روزانه بیش از 10 هزار متر مکعب و با سیستم تصفیه‌ لجن فعال و تصفیه‌خانه‌ فاضلاب سرکان با ظرفیت روزانه یک‌هزار و 250 متر مکعب فعال هستند.

وی ادامه داد: تصفیه‌خانه‌ فاضلاب شهر نهاوند با ظرفیت روزانه بیش از 14 هزار متر مکعب و با نوع سیستم تصفیه‌ای لجن فعال و تصفیه‌خانه‌ فاضلاب شهر کبودراهنگ با ظرفیت روزانه سه هزار و 800 متر مکعب پساب با سیستم تصفیه‌ای برکه تثبیت نیز در استان فعال هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان یادآور شد: تصفیه‌خانه‌ شهر رزن نیز با ظرفیت پنج هزار متر مکعب در روز و تصفیه‌خانه‌ فاضلاب شهر اسدآباد با ظرفیت روزانه بیش از 10 هزار متر مکعب هر دو با سیستم تصفیه‌ای لاگون هوادهی از دیگر تصفیه‌خانه‌های شهری در استان همدان هستند.

وی درباره تصفیه‌خانه‌های شهرستان ملایر مطرح کرد: تصفیه‌‌خانه‌ شهر ملایر با ظرفیت بیش از 11 هزار متر مکعب در روز و با روش تصفیه‌ای لاگون هوادهی درحال بهره‌برداری است و تصفیه‌خانه‌ روستای حسین‌آباد ناظم در حال ساخت است که 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برای تکمیل به 50 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

بختیاری‌فر با اشاره به فاضلاب‌های روستایی شهرستان همدان، مطرح کرد: تصفیه‌خانه‌ روستای سیمین با ظرفیت 200 متر مکعب در روز فعالیت می‌کند و تصفیه‌خانه‌ روستای ارزانفود نیز با پیشرفت فیزیکی 99 درصدی و ظرفیت 727 متر مکعب درحال بهره‌برداری بوده و برای اتمام این پروژه 20 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی ادامه داد: تصفیه‌خانه‌های روستای ابرو با پیشرفت فیزیکی 45 درصد و روستای یلفان با پیشرفت فیزیکی 60 درصد نیز برای تکمیل پروژه درمجموع به 350 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان افزود: دو پروژه‌ تصفیه‌خانه‌ روستایی دیگر نیز در روستای آبرومند شهرستان بهار و کرفس در شهرستان درگزین با پیشرفت فیزیکی 75 درصد، درحال اجرا هستند که تصفیه‌خانه‌ کرفس به 60 میلیارد ریال و تصفیه‌خانه آبرومند به بیش از 50 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل نیاز دارد.

شرکت آبفای استان همدان 680 هزار مشترک دارد.

شناسه خبر 78591