شناسه خبر:78637
1402/11/1 10:58:29
در نشست خبری فرمانده انتظامی استان همدان مطرح شد؛

از کشف بیش از 6 تُن انواع مواد مخدر تا دستگیری کلاهبردار قبل از وقوع جرم

فرمانده انتظامی استان همدان از کشف بیش از 6 تُن انواع مواد مخدر در مدت 9 ماهه گذشته خبر داد و گفت: پیش‌دستی پلیس در دستگیری مجرمی که یک‌هزار و 600 کارت را کپی کرده و به دنبال سرقت از حساب افراد بود، ازجمله کارهای انجام‌شده در این مدت بوده است.

سپهرغرب، گروه - شهره کرمی : سردار امیری روز گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه تعامل و ارتباط بسیار خوبی بین اصحاب رسانه و معاونت اجتماعی استان برقرار است، اظهار کرد: مشارکت اصحاب رسانه برای برقراری امنیت در استان، مثال‌زدنی است.

وی با بیان اینکه در 9 ماهه امسال 868 هزار و 747 مورد تماس با پلیس 110 صورت گرفته است، اظهار کرد: در این خصوص نسبت به مدت مشابه در سال گذشته هفت درصد رشد را شاهد بوده‌ایم؛ از این تعداد تماس‌ 321 هزار و 587 تماس عملیاتی شده که نسبت به سال قبل رشد سه درصدی داشته است.

این مقام مسئول درخصوص حوزه راهنمایی و ارشاد پلیس ابراز کرد: 525 هزار و 222 مورد راهنمایی و ارشاد را شاهد بوده‌ایم که چهار درصد افزایش داشته است.

فرمانده انتظامی استان همدان طرح‌های مختلف انتظامی اجراشده توسط پلیس در 9 ماهه امسال را 18 هزار و 363 طرح برشمرد و اظهار کرد: 26 مورد طرح مناسبتی مانند امنیت نوروز، 13 فروردین، راهپیمایی روز قدس و پیاده‌روی اربعین را داشته‌ایم.

این مقام مسئول تأکید کرد: پلیس پیشگیری تعامل خوبی با رؤسای شورای تأمین استان و شهرستان‌ها داشته‌ است که مطالباتی را همچون موضوع سرقت از آن‌ها داریم.

وی افزود: طرح امنیت محله‌محور با استفاده از ظرفیت معتمدین و خیرین محله‌ها برای کمک به امنیت محلات، از دیگر برنامه‌های ما است.

سردار امیری با اشاره به اینکه پاک‌سازی نقاط آلوده در شهر به‌طوری است که عرصه بر متخلفان تنگ شود، گفت: برای جمع‌آوری معتادان متجاهر تلاش شده و اقدامات خوبی با همکاری استاندار همدان در این حوزه داشته‌ایم؛ ما برای رسیدن به وضعیت مطلوب بیشتر سعی خواهیم کرد تا این موضوع ریشه‌کن شود.

وی در بخش دیگر صحبت خود اظهار کرد: متکدیان و زباله‌گردان از دیگر معضلاتی هستند که نیاز به مطالبه‌گری این موضوع از بهزیستی احساس می‌شود؛ اصحاب رسانه می‌بایست این مهم را مطالبه کنند.

سردار امیری درخصوص کاهش جرایم تأکید کرد: ابتدای سال در همدان شاهد رشد سرقت‌ها بودیم که خوشبختانه هم‌اکنون ترمز آن کشیده شده است و شاهد چهار درصد سرقت هستیم؛ درحالی که 34 درصد افزایش کشف در این حوزه وجود دارد.

این مقام مسئول درخصوص کارهای برزمین‌مانده و مصوب از گذشته تصریح کرد: پاسگاه انتظامی بابانظر و کلانتری 21 استادان طرح‌های برزمین‌مانده بودند، اما اکنون فعال هستند.

به اذعان وی تعداد افراد جلب‌شده در 9 ماهه امسال هشت هزار و 877 بوده‌ که با احکام قضائی به پلیس ارجاع شده‌اند.

* مصالحه 3847 فقره پرونده با طرح معتذرین

وی با اشاره به طرح معتذرین که با کمک ریاست کل دادگستری استان در سطح کلانتری‌های همدان درحال اجرا است، گفت: در این طرح سه هزار و 847 فقره پرونده به مصالحه رسیدند که حصول 70 درصدی مصالحه را نشان می‌دهد.

این مقام مسئول افزود: 213 نفر از کارکنان برای تعامل مناسب با مردم آموزش داده شده و در کلانتری‌ها حضور یافتند.

وی تعداد تماس‌ها با سامانه 197 را 6 هزار و 725 مورد برشمرد و اظهار کرد: در 9 ماه گذشته دو درصد کاهش شکایت، 29 درصد افزایش درخواست و 37 درصد رضایت و تشکر را نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته‌ایم.

فرمانده انتظامی استان همدان با اشاره به اینکه انتقاد را به‌جد پیگیری می‌کنیم، یادآور شد: به‌شخصه تمام اخباری که مردم در سامانه قرار می‌دهند را به‌صورت روزانه مطالعه و سپس آن‌ها را پیگیری می‌کنم.

امیری با عنوان اینکه ستاد خبری امنیت اقتصادی در کشور تشکیل شده است، افزود: مردم برای ارتباط با آن می‌توانند با شماره 096300 تماس گرفته و هر موضوع مربوط به فساد اقتصادی در کشور را پیگیری می‌شود.

وی اذعان کرد: مردم در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانند موضوعات خود را در زمینه پلیس فتا با شماره‌گیری 096380، پیگیری کنند؛ مثلاً افراد در نخستین برداشت از حسابشان، می‌توانند به‌طور آنی مشکل خود را پیگیری کنند.

سردار امیری در بخش دیگر سخنان خود در حوزه امنیت اقتصادی تصریح کرد: 310 میلیارد تومان ارزش ریالی کالاهای مکشوفه در این حوزه بوده که نسبت به مدت مشابه خود 18 درصد افزایش داشته است.

این مقام مسئول اظهار کرد: پرونده‌های بالای 100 میلیون تومان نیز هشت درصد افزایش داشته، همچنین پرونده‌های بالای یک میلیارد تومان 147 درصد رشد داشته؛ البته این میزان به‌دلیل پرداختن به این موضوع برای نخستین‌بار است.

وی افزود: کشف جرایم اقتصادی شامل زمین‌خواری، فرار مالیاتی و تسهیلات بانکی غیر مجاز 95 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است و اخبار خوب اصحاب رسانه و همکاران ما محقق شد.

سردار امیری با اشاره به اینکه در مدت 9 ماهه امسال 6 تُن و 83 کیلو انواع مواد مخدر با سه درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته کشف شده است، اظهار کرد: انجام 10 هزار و 941 مورد اقدام پلیسی مختلف با 23 درصد افزایش، انهدام 41 باند قاچاق مواد مخدر با 32 درصد افزایش، دستگیری دو هزار و 793 قاچاقچی، توزیع‌کننده و فروشنده مواد مخدر با 12 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته را داشته‌ایم که مجرمان به مراجع قضائی معرفی شدند؛ همچنین دستگیری هشت هزار و 189 معتاد و نگهدارنده مواد مخدر، از دیگر اقدامات در این حوزه بوده است.

وی افزود: توقیف 140 خودرو، شناسایی و انهدام 46 باند فعال سرقت، کشف 638 فقره انواع سرقت و دستگیری 114 نفر در این خصوص و دستگیری 434 سارق حرفه‌ای و سابقه‌دار، از دیگر اقدامات همکاران ما بوده‌ است.

سردار امیری با اشاره به اینکه 95 درصد جرایم خشن در استان کشف شده است، گفت: خوشبختانه در سال جاری سرقت مسلحانه نداشته‌ایم.

وی از کشف و شنایی 54 باند سارقین سیم برق خبر داد و افزود: کشف 62 فقره سرقت و دستگیری 12 نفر را داشته‌ایم که سارقین به عنف و سارقین داخل خودرو بودند.

* 91 میلیارد و 250 میلیون ریال بازگشت پول به حساب افراد در مدت 9 ماهه امسال

فرمانده انتظامی استان همدان با بیان اینکه در حوزه پلیس فتا مسدودسازی و ابطال بیش از یک‌هزار و 900 کارت بانکی را شاهد بوده‌ایم، گفت: در این خصوص بالغ‌بر 91 میلیارد و 250 میلیون ریال بازگشت پول به حساب افراد در مدت 9 ماهه امسال را داشته‌ایم.

سردار امیری از پیش‌دستی پلیس در دستگیری فردی که اسکیمر انجام می‌داد خبر داد و اظهار کرد: فردی که یک‌هزار و 600 کارت را کپی کرده و به دنبال سرقت از حساب آن‌ها بود، قبل از اقدام توسط پلیس دستگیر و از این موضوع جلوگیری شد.

* دستگیری 355 مجرم سایبری

وی افزود: 355 مجرم سایبری دستگیر شده‌اند که 51 درصد افزایش نسبت به مدت‌زمان مشابه سال گذشته داشته است و کلاهبرداری اینترنتی در صدر این تخلفات است؛ مردم نیاز به دقت بیشتری در این خصوص دارند.

* افزایش 31 درصدی کشف جرایم سایبری

این مقام مسئول با بیان اینکه افزایش 31 درصدی کشف درخصوص جرایم سایبری نسبت به سال گذشته را شاهد بوده‌ایم، گفت: امسال 41 درصد کلاهبرداری اینترنتی (در رتبه نخست این جرایم) و سپس 33 درصد برداشت اینترنتی، 11 دسترسی غیر مجاز و در پایان مزاحمت اینترنتی با چهار درصد، هتک حیثیت و نشر اکاذیب با سه درصد و سایر جرایم با هفت درصد را داشته‌ایم.

وی در ادامه به اقدامات پلیس راهور پرداخت و افزود: در 9 ماهه امسال پنج درصد آمار تصادفات فوتی و 9 درصد تصادفات جرحی کاهش داشته که ازجمله اقدامات پلیس راهور است؛ اما تصادفات خسارتی 19 درصد افزایش داشته که دلیل آن تمایل مردم به کشیده شدن کروکی است.

* دلیل بیشترین تصادفات حادثه‌ساز سرعت و سبقت غیر مجاز و نقص سیستم روشنایی

سردار امیری تصریح کرد: 87 درصد از تصادفات ما در داخل شهر و 12.8 درصد در جاده‌های برون‌شهری و روستایی بوده و دلیل بیشترین تصادفات حادثه‌ساز سرعت و سبقت غیر مجاز و نقص سیستم روشنایی است.

وی از افزایش سه درصدی مشمولین و اعزام سربازان خبر داد و عنوان کرد: تعداد معافیت‌های صادرشده توسط پلیس همدان 13 هزار و 903 مورد بوده است.

* صدور 81 هزار و 38 جلد گذرنامه

سردار امیری گفت: امسال 81 هزار و 38 جلد گذرنامه با افزایش 10 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، صادر شده و صدور 100 هزار و 815 فقره گواهینامه نیز با 104 درصد افزایش، ازجمله کارها بوده است.

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه امروز جنگ شناختی محرزی در جهان شکل گرفته است، اظهار کرد: جنگ شناختی شکل‌گرفته را نمی‌توان نادیده گرفت، بلکه باید برای حل آن تلاش کرد؛ چراکه امروز هوش مصنوعی نیز در این عرصه ورود کرده است.

این مقام مسئول با اشاره به اهمیت موضوع سواد رسانه‌، افزود: درحال حاضر شاهد تغییر ذهن غالب افراد جامعه با استفاده از ابزار هوشمند در اختیار و مد نظر دشمن هستیم.

سردار امیری تصریح کرد: ابزار هوشمند ضمن داشتن فواید زیاد، اما ضررهایی نیز برای ما دارند؛ به‌طور مثال درخصوص گوشی موبایل باید گفت هوشمندی ابزارهای امروزی به‌گونه‌ای است که براساس جست‌‌وجو و علایق افراد، اخبار مرتبط برای آنان در بستر فضای مجازی نمایش داده می‌شود.

این مقام مسئول در ادامه توضیح داد: بعد از سنجش هوشمندانه، علایق افراد را سنجش کرده و سپس مطابق میل خود، ذهنیت افراد را تغییر می‌دهند.

سردار امیری تأکید کرد: این تغییر باعث خواهد شد تا ادراک در جامعه تغییر کند و بدیهی است افراد با این تغییر با مسائل اجتماعی، اقتصادی و سایر امور برخورد می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تغییر در افکار اصحاب رسانه موجب تغییر افکار کل جامعه خواهد شد، خاطرنشان کرد: باید مراقب باشیم با علم و اطلاع وارد این میدان که همچون میدان مین‌گذاری‌شده است، بشویم، تا بتوان با احتیاط و سلامت از آن عبور کرد.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه اگر غفلت کنیم به‌مرور تبدیل به انسان دیگری خواهیم شد، اظهار کرد: دشمن‌شناسی در جنگ شناختی کمک‌کننده خواهد بود تا بهتر عمل کنیم و از مشکلات ایجادشده عبور کنیم.

فرمانده انتظامی استان همدان یادآور شد: دشمن کسی است که امنیت کشور ما را زیر سؤال می‌برد؛ اگر دوگانگی حقوق بشر دشمن را درخصوص حوادث اخیر دنبال کنید، خواهید دید که آیا این‌ها به دنبال حقوق بشر، زنان و کودکان هستند یا خیر؟! آیا افراد بی‌دفاعی که در کرمان برای شرکت در یک برنامه فرهنگی آمده بودند، از حقوق بشر بهره‌مند نیستند؟ صهیونیست‌ها حتی در رسانه‌های خود نیز ابایی از کشتار مردم مظلوم فلسطین ندارند.

وی در ادامه اظهار کرد: مردم ما در همه مسائل اجتماعی با وجود تمام دسیسه‌های‌ دشمن، مردانه ایستاده‌اند؛ این ایستادگی در کنار تلاش مسئولان باعث شد تا قدرت‌های پوشالی و کشورهایی که خود را ابرقدرت می‌نامیدند، شکسته شوند و امروز می‌بینیم به اذعان خود آن‌ها، درمانده شده‌اند.

سردار امیری با یادآوری اینکه شهدای ما در دوران دفاع مقدس رشادت‌های فراوانی برای حفظ این سرزمین کردند، گفت: به‌زودی شاهد اضمحلال استکبار جهانی خواهیم بود و با وجود سرمایه‌گذاری دشمنان، اما به لطف خدا امروز خود آنان درحال فروپاشی هستند.

وی با بیان اینکه ما امروز شاهد افزایش امنیت هستیم، اذعان کرد: اصحاب رسانه نیز نیاز است به این مهم به‌خوبی بپردازند و به نوع انعکاس خبر توجه داشته باشند؛ چرا که نوع بیان هر خبر می‌تواند امنیت‌افزا و یا عکس آن باشد.

* مردم انتظار دارند رسانه‌ها به حل مشکلاتشان بپردازند

سردار امیری با اشاره به اینکه انعکاس و بیان دوسویه مطالبات مردم و عملکرد مسئولان یکی از رسالت‌های مهم رسانه است، تصریح کرد: مردم انتظار دارند تا رسانه‌ها به حل مشکلاتشان بپردازند.

این مقام مسئول گفت: ترویج قانون مدنی و هنجارمندی اجتماع جهت انتظام‌بخشی اجتماعی، موضوع مهمی است که توسط رسانه امکان‌پذیر است؛ این موضوع ابعاد مختلفی و نیاز به سامان‌دهی دارد که باید 80 درصد ایجابی و 20 درصد برخوردی باشد.

سردار امیری با اشاره به اینکه نقش خانواده در انتظام‌بخشی اجتماعی و تربیت فرزند مهم است، عنوان کرد: امنیت محصول تعامل اجتماع است و مشارکت امنیت می‌آورد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تلاش پلیس بدون توجه مردم تأثیرگذار نخواهد بود، گفت: توجه به هشدارهای پلیس نقش مهمی در کاهش جرایم دارد.

 

 

شناسه خبر 78637