شناسه خبر:78704
1402/11/2 12:57:13

سپهرغرب-گروه زیست بوم:بر اساس گزارش برنامه محیط زیست سازمان ملل، فاضلاب به‌عنوان راه‌حل بالقوه برای آب‌وهوا و طبیعت، علیرغم تهدید فزاینده آن برای سلامت و محیط زیست، شناسایی شده است.

به نقل از ارث، این گزارش بر ظرفیت فاضلاب به‌عنوان منبع انرژی جایگزین برای نیم میلیارد نفر، وسیله‌ای برای تامین بیش از 10 برابر آبی که در حال حاضر توسط ظرفیت شیرین‌سازی جهانی ارائه می‌شود و راهی برای جبران بیش از 10 درصد از مصرف جهانی کود، تأکید می‌کند.

فاضلاب که از آشپزخانه‌ها، حمام‌ها، توالت‌ها، پساب‌های صنعتی و کشاورزی، طوفان‌ها و رواناب‌های شهری سرچشمه می‌گیرد، به تخریب اکوسیستم‌ها ازجمله خاک، منابع آب شیرین و اقیانوس‌ها کمک و به نوبه خود ناامنی غذایی و سایر مسائل اجتماعی را تشدید می‌کند.

علاوه بر این، انتشار گازهای گلخانه‌ای قوی مانند متان و اکسید نیتروژن از فاضلاب حدود 1.57 درصد از انتشار جهانی را تشکیل می‌دهد که کمتر از آسیب آب‌وهوایی ناشی از صنعت هوانوردی جهانی است.

این گزارش نشان می‌دهد که با سیاست‌گذاری و مدیریت صحیح، می‌توان فاضلاب را از یک مشکل به یک فرصت اقتصاد دایره‌ای تبدیل کرد که می‌تواند مشاغل جدید و جریان‌های درآمدی ایجاد کند، ناامنی آبی را کاهش دهد، از تلاش‌های سازگاری با تغییرات آب‌وهوایی حمایت کند و وابستگی به کودهای مصنوعی را کاهش دهد.

کارشناسان اظهار کردند در حال حاضر تنها 11 درصد از فاضلاب تصفیه شده جهان مورد استفاده مجدد قرار می‌گیرند و حدود نیمی از فاضلاب تصفیه نشده جهان هنوز وارد رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و دریاها می‌شوند.

نباید اجازه دهیم که این فرصت به سادگی از بین برود؛ وقت آن است که وعده فاضلاب را به‌عنوان منبع جایگزین آب تمیز، انرژی و مواد مغذی مهم تحقق بخشیم.

این گزارش خواستار کاهش حجم فاضلاب تولید شده، پیشگیری و کاهش آلودگی و مدیریت فاضلاب برای منابعی است که می‌توان با اطمینان از آن استفاده کرد. کارشناسان همچنین تأکید کردند فاضلاب می‌تواند با تولید بیوگاز، گرما و برق، حدود پنج برابر انرژی بیشتری تولید کند که می‌تواند برای حدود نیم میلیارد نفر در سال برق تأمین کند.

علاوه بر این، استفاده مجدد ازت، فسفر و پتاسیم از فاضلاب به جبران 13.4 درصد از تقاضای جهانی مواد مغذی کشاورزی کمک می‌کند.

این گزارش بیان کرد مدیریت صحیح فاضلاب می‌تواند حدود 40 میلیون هکتاررا آبیاری کند همچنین می‌تواند منابع اضافی مانند مواد خام برای تولید کاغذ، پلیمرها، آفت‌کش‌ها، لاستیک، رنگ، بیودیزل، مواد نگهدارنده و طعم‌دهنده‌های موادغذایی، پارچه‌های ضد حریق و ضد آب، محصولات پزشکی، جواهرات و بسته‌بندی مواد غذایی، بهداشتی و سایر محصولات را بازیابی کند.

بهبود مدیریت و استفاده مجدد از آب یک چالش پیچیده است اما کارشناسان نمونه‌های موفق مدیریت فاضلاب را از کشورهای با درآمد بالا و پایین، از جمله کارائیب، چین، کلمبیا، دانمارک، مصر، آلمان، هند، نامیبیا، سنگال سوئد، سنگاپور و تونس شناسایی کرده‌اند.

شناسه خبر 78704