شناسه خبر:78804
1402/11/4 12:18:19
در چهارمین نشست کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی همدان مطرح شد:

ضرورت حمایت از صنعت در فرازوفرودها

در چهارمین نشست کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی همدان بر ضرورت حمایت از صنعت در فرازوفرودها تأکید شد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط‌ عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان، در چهارمین نشست کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی همدان که با حضور رئیس و اعضای کمیسیون اتاق، نایب‌رئیس و برخی مدیران واحدهای اتاق، مسئولان واحدهای تولیدی و فعالان اقتصادی در سالن جلسات اتاق بازرگانی همدان برگزار شد، بر ضرورت حمایت از صنعت در فرازوفرودها تأکید شد.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی همدان در این نشست با اشاره به برخی موانع فعالان اقتصادی، خواستار ارائه راهکارهای مربوطه توسط اعضا در راستای تسهیل مشکلات فعالان حوزه صنعت شد.

مؤمنعلی خزایی خاطرنشان کرد: در این نشست ابتدا بیان اخبار حوزه صنعت و سپس بررسی مصوبات جلسه پیشین کمیسیون و همچنین بررسی آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های مخل تولید و برنامه‌ریزی کمیسیون و هماهنگی استانداری با فرمانداری‌ها جهت برگزاری جلسات کمیسیون صنایع در شهرستان‌ها با تولیدکنندگان جهت بررسی مشکلات در دستور کار قرار خواهد گرفت.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی همدان نیز اظهار کرد: مصوبات جلسات می‌بایست تا حصول نتایج مطلوب برای فعالان اقتصادی به‌طور مستمر پیگیری شود.

خیراله اسدی افزود: کمیسیون‌ها می‎‌توانند مشکلات عمده خود را از طریق دبیرخانه شورای گفت‌وگو مورد بررسی قرار داده و نهایتاً در صحن شورای گفت‌وگو پیگیری کنند.

معاون صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان نیز با بیان اینکه شاید 60 درصد مشکلات واحدها به عدم دسترسی به اطلاعات واحدها برمی‌گردد، افزود: 50 درصد مشکلات با احصای مسائل واحدهای تولیدی و ارائه اطلاعات لازم حل می‌شود که ما پیگیری‌هایی را در این زمینه داریم.

حمید بهزادی عنوان کرد: در تابستان گاهی برق و در زمستان گاز صنایع قطع می‌شود و درحال حاضر بسیاری از واحدهای تولیدی مصرف بالا با محدودیت 50 تا 100 درصد مصرف گاز مواجه هستند.

وی با اشاره به اینکه طبق جلسه کارگروه مدیریت انرژی با حضور آقای استاندار قرار شد اگر شرکت گاز می‌خواهد گاز صنایع را قطع کند با هماهنگی اداره صمت و شرکت شهرک‌ها باشد، گفت: ابلاغیه‌ای که اخیراً شرکت گاز داد و گاز واحدها را قطع کرد، بدون هماهنگی با ما بود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه محدودیت ارز ماشین‌آلات از دیگر مشکلات است و می‌‌طلبد پیگیری از سوی اتاق بازرگانی باشد، افزود: تأمین مواد اولیه نیز موضوع بعدی است و درحال حاضر ما مواد اولیه را تأمین می‌کنیم، اما باید تولیدکنندگان در سامانه جامع تجارت درخواست خود را ثبت کنند.

معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان خاطرنشان کرد: درحال حاضر 70 درصد واحدهای تولیدی به‌دلیل اینکه سردرگم هستند، ثبت اظهار تولید در سامانه جامع تجارت نمی‌کنند و ما نیز شروع به صدور اخطاریه‌هایی کردیم و متخلفان را به تعزیرات حکومتی معرفی می‌کنیم.

وی گفت: برخی واحدها کالاهایی را از کشورهای خارجی وارد می‌کنند و انتظار دارند سازمان صمت مراتب استفاده از این کالا را در سطح تولید تأیید کند، درحالی که اگر کالایی در خط تولید مصرف نشود، امکان تأیید وجود ندارد.

دبیر کمیسیون صنایع نیز با بیان اینکه اخیراً جلسه‌ای مشترک بین سازمان تأمین اجتماعی و صنعتگران درخصوص مشکلات بیمه‌ای صنعتگران استان برگزار شد، اظهار کرد: جلسه یکسان‌سازی زمان استعلام ادارات برای تغییر کاربری طرح‌های خارج از شهرک صنعتی نیز برگزار و قرار شد موارد به شورای گفت‌وگو ارجاع شود.

مولوی با اشاره به مشکل زیرساخت‌های شهرک صنعتی بوعلی، شوشاب، بهاران و نهاوند، گفت: با دستگاه‌های خدمات‌رسان هماهنگی‌هایی صورت گرفته و قرار است تاحدودی از سوی شهرک صنعتی کار انجام دهند.

وی به بررسی مشکلات آرد سینا اشاره کرد و افزود: قرار شد موضوع آن در ستاد تسهیل مطرح و تصمیماتی در این زمینه گرفته شود‌.

این مقام مسئول با اشاره به مشکل فاضلاب شرکت شیر پگاه همدان، گفت: باید مدارک تغییر کاربری‌های اراضی نیز در راستای تجاری‌سازی به شورای گفت‌وگو ارائه شود.

نماینده مدیران کنترل کیفی صنایع استان نیز اظهار کرد: تأمین اجتماعی اعلام می‌کند که مدیران کنترل کیفی مشمول قانون سختی کار نمی‌شوند، درحالی که مدیران کنترل کیفی در صنایع سیمان و آرد کار می‌کنند و باید سختی کار داشته باشند.

پوینده به مشکل قطع برق واحدهای صنعتی اشاره کرد و خواستار حل مشکلات نیروهای کنترل کیفیت در واحدها شد.

یکی از فعالان اقتصادی و اعضای اتاق نیز با بیان اینکه شورای گفت‌وگو باید خروجی‌محور باشد تا مسائل حل شود، اظهار کرد: تخفیف ارز باید در استان اتفاق بیفتد، امروز تخفیف ارز به دست وزارتخانه افتاده و یک امضای طلایی شده است.

شاهرخ افزود: در حوزه تولید با بحران مواجه هستیم. همچنین مدت ثبت سفارش‌ها 6 ماهه شده است، درحالی که تنها سه ماه در صف تخصیص کالا هستیم؛ آن‌هم اگر اختصاص بدهند.

دیگر عضو اتاق بازرگانی همدان نیز با بیان اینکه دولت درخصوص تخصیص ارز خوب عمل می‌کند اما مشکل کارشناسی وجود دارد، گفت: البته هر موضوعی را به شورای گفت‌وگوی استان می‌بریم، آقای استاندار انصافاً سعی دارد آنچه کارشناسانه پیش رفته، حل‌وفصل کند و به نفع فعالان اقتصادی باشد، اما مشکل ارز موضوعی کشوری است.

وی با اشاره به اینکه ازدیاد روزافزون قوانین مشکل بعدی ما است، افزود: برخلاف آنچه که تصور می‌کنیم، فساد در بی‌قانونی شکل نمی‌گیرد، بلکه در ازدیاد قوانین شکل می‌گیرد؛ چون وقتی به قوانین پیچش‌های خاصی می‌دهیم، همان امضاهای طلایی شکل می‌گیرد.

دیگر فعال اقتصادی نیز با بیان اینکه صحبتی با شرکت شهرک‌ها داشتیم تا زیرساخت بخشی از شهرک‌ها اصلاح شود، گفت: ما درخواست جانمایی سطل‌های زباله را در تمام شهرک‌ها داشتیم و مدیران این مجموعه اعلام کردند این سطل‌ها خریداری شده و طی یک هفته نصب می‌شود، اما از آن جلسه یک ماه و نیم گذشته و اتفاقی نیفتاده است.

این تولیدکننده یادآور شد: متأسفانه گاهی شاهد حضور احشام در شهرک‌ها هستیم و کسی هم نظارتی ندارد و امیدواریم این مسائل مورد توجه باشد.

مسئول خانه صنعت همدان نیز اظهار کرد: مسئله خیلی ضروری این است که قرار شده بود ارزش‌افزوده بر شهرک‌های صنعتی به‌عنوان کمک به هیئت‌‌مدیره‌ها داده شود که در شهرک صنعتی هزینه کنند.

زارعی افزود: اگر یک درصد ارزش‌افزوده متعلق به خودمان را به ما می‌دادند، شهرک‌ها را به‌خوبی می‌توانستیم اداره کنیم.

وی خاطرنشان کرد: شهرک بهاران 15 سال پیش افتتاح شده، اما هنوز راه اصلی ندارد و امیدواریم سال آینده طبق کارهایی که درحال حاضر انجام می‌دهند، این مشکل مرتفع شود.

مسئول خانه صنعت همدان با اشاره به اینکه در استان همدان مدیران ما هرآنچه از دستشان برآمده انجام داده‌اند اما اغلب مشکلات ملی است، افزود: اگر نمایندگان پیگیری کنند و وزارتخانه یک درصد ارزش‌افزوده را در اختیار ما قرار دهد، شهرک‌ها کمی از حالت فعلی خارج شده و مشکلات حل می‌شود.

زارعی با بیان اینکه ما باید در انجام امور جدی باشیم و مدیران نیز تن به امور قانونی بدهند تا مشکلات حل شود، اذعان کرد: مشکلات صنعت فردی نیست، اگر من مشکل داشته باشم، نمی‌توانم پول کارگر را بدهم.

این عضو اتاق بازرگانی همدان خاطرنشان کرد: در جلسات ستاد تسهیل تأکید کردم که یک مصوبه ستاد برای همه واحدها باشد؛ اگر مصوبه را کلی کنند، مشکلات موجود حل می‌شوند.

یک فعال اقتصادی نیز اظهار کرد: انتظار می‌رود فعالان اقتصادی از ظرفیت‌های عمده شورای گفت‌وگو بیش‌ازپیش بهرمند شوند.

عابدی افزود: بخش خصوصی نباید ملاحظاتی را درنظر داشته باشد و باید محترمانه با صدای رسانه صحبت کند.

سرپرست اتاق بازرگانی در شهرستان ملایر نیز با بیان اینکه در ملایر ششمین جلسه کمیته صنعت را برگزار کرده‌ایم، اظهار کرد: هماهنگی با فرمانداری و ادارات شهرستان داشتیم و بسته به موضوعات میهمانانی در جلسات حضور می‌یابند و موضوعاتی بررسی می‌شود.

وی آموزش نیروهای مجرب در کارگاه‌های مختلف را یکی از ضروریات دانست و گفت: متأسفانه درحال حاضر نیروهای جایگزین در کارگاه‌ها وجود ندارد و می‌طلبد نیروهایی آموزش داده شوند.

مسئول نمایندگی اتاق بازرگانی شهرستان ملایر نیز با تأکید بر اینکه باید نیاز واقعی شهرستان را احصا کنیم و درصدد رفع آن برآییم، ابراز کرد: موضوع مسدودی حساب بانکی فعالان اقتصادی و قطعی گاز واحدها هم از دیگر مشکلات است.

وی با اشاره به مشکل شناور بودن قیمت گاز، افزود: این مسئله مشکلات عدیده‌ای را برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده است.

مسئول بسیج مهندسین اداره صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز با بیان اینکه از سال گذشته پایش و ارزیابی و کمک به رفع مشکلات واحدها را آغاز کرده‌ایم، اظهار کرد: در این دو سال تقریباً از 400 واحد تولیدی بازدید به عمل آمده و مشکلات آن‌ها را شناسایی کرده‌ایم.

بیرامی گفت: هدف بعدی مطالبه‌گری از نهادها و سازمان‌ها برای حل مشکلات بوده است.

وی با اشاره به اینکه طبق بررسی‌ها 90 درصد واحدهای صنعتی استان در حوزه بازاریابی و فروش مشکل دارند، افزود: بخشی از مشکلات به حوزه مسائل کشور برمی‌گردد و بخشی هم به واحد تولیدی مربوط می‌شود که توانایی بازاریابی و فروش ندارد.

مسئول بسیج مهندسین اداره صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه بخشی از واحدها مشکلات مالی داشتند که ما اخیراً 75 واحد تعطیل را برای گرفتن تسهیلات به سازمان صمت، استانداری و اداره کار ارجاع دادیم، گفت: تأمین نیروی انسانی نیز مشکل است.

موسوی، نماینده شرکت شیر پگاه نیز اظهار کرد: جلسه قبل مشکل فاضلاب شهری شرکت پگاه مطرح شد که خوشبختانه امروز سیستم فاضلاب شهری نصب شده و به‌زودی آغاز به کار می‌شود.

دبیر انجمن قطعه‌سازان استان نیز با بیان اینکه در استان همدان تقریباً هشت واحد تولیدی قطعات خودرو فعال است، ابراز کرد: درحال حاضر صنعت خودرو با بحران شدید مواجه شده و به همین خاطر هفته پیش انجمن قطعه‌سازان نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور زد.

وی اضافه کرد: خودروسازی امروز به قطعه‌سازان 12 هزار میلیارد تومان بدهکار است، درحالی که هر دو خودروساز اعلام ورشکستگی کرده‌اند.

این تولیدکننده با بیان اینکه امروز نه‌تنها صنعت خودرو بلکه اکثر صنعت‌ها به‌دلیل سیاست‌های انقباضی بانکی دولت با رکود شدید مواجه است، افزود: در بازار یدکی نیز با کاهش تقاضا مواجه شده‌ایم و پیش‌بینی می‌شود این بازار تا پایان سال جاری ورشکسته شود و بیش از 500 هزار نفر شغل خود را از دست بدهند.

این تولیدکننده بیان کرد: پاسخ زمان استعلام ادارات برای طرح‌های خارج از شهرک صنعتی قرار بود از یک‌سال به دو سال تغییر پیدا کند که امیدواریم پیگیری شود.

 

شناسه خبر 78804