شناسه خبر:78832
1402/11/7 11:45:58
دبیر شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر استان همدان مطرح کرد:

نمایش 250 اثر هنرمندان همدانی در شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

سپهرغرب-گروه خبر:دبیر شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر استان همدان گفت: 250 اثر از رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی از 20 هنرمند همدانی به این جشنواره راه یافته و به نمایش گذاشته خواهد شد.

روز چهارشنبه گذشته پوستر جشنواره هنرهای تجسمی فجر در محل سالن جلسات اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی استان همدان رونمایی شد.

معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه در آستانه دهه فجر و جشن‌های بزرگ انقلاب قرار داریم، گفت: اداره ارشاد استان همدان برنامه‌های مختلفی را برای گرامی‌داشت ایام دهه فجر درنظر دارد که یکی از این برنامه‌ها، جشنواره هنرهای تجسمی فجر است.

هادی فیض‌منش با اشاره به اینکه شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر استان از هفت تا 21 بهمن‌ماه در مجتمع شهیدآوینی برای علاقه‌مندان برپا خواهد بود، اظهار کرد: مراسم افتتاحیه این برنامه روز شنبه ساعت 16 در مجتمع شهیدآوینی برگزار می‌شود.

وی افزود: در این جشنواره شاهد پویایی و استقبال خوب هنرمندان بودیم و آثار سایر هنرمندان نیز در کنار این نمایشگاه به نمایش گذاشته خواهد شد؛ امید است مردم هنردوست همدان نیز از این برنامه استقبال کنند.

* لزوم ایجاد بازارچه عرضه محصولات هنرهای تجسمی در همدان

وی با اشاره به اینکه لازم است تا بازارچه عرضه محصولات هنرهای تجسمی در همدان دایر شود، تأکید کرد: این بازارچه نیاز است برای عرضه محصولات حوزه هنرهای تجسمی به همت شهرداری در همدان دایر شود.

این مقام مسئول در بخش دیگر سخنان خود به جشنواره فیلم فجر پرداخت و گفت: اکران فیلم‌های جشنواره فجر در همدان هم‌زمان با تهران خواهد بود که در آینده نزدیک فیلم‌های قابل اکران و برنامه‌های آن اعلام خواهد شد.

وی با عنوان اینکه این‌روزها همدان درحال برگزاری رویدادی به‌نام شب‌های هگمتانه با رویکرد نشاط اجتماعی است، افزود: این مهم ابتکاری نو در سطح کشور و استان بود که با حضور پُررنگ مردم همدان روبه‌رو شد؛ اختتامیه آن هم در روز پنجشنبه پنجم بهمن‌ماه و هم‌زمان با ولادت حضرت علی (ع) برگزار خواهد شد.

فیض‌منش در ادامه تصریح کرد: موسیقی یکی از هنرهای مردمی و دربرگیرنده همه اقشار جامعه است.

وی در پایان عنوان کرد: همه مردم را دعوت به حضور در انتخابات می‌کنیم و امید است شاهد انتخابات خوبی در سطح استان باشیم.

* حضور آثار 20 هنرمند همدانی در شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

در ادامه دبیر هنری این جشنواره نیز با بیان اینکه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در بخش استانی با عنوان تجسم هنر از هفتم بهمن‌ماه در همدان هم‌زمان با تهران آغاز به کار خواهد کرد، گفت: این جشنواره رویدادی برای شناسانده شدن و معرفی آثار هنرمندان شاخص و گمنام استان خواهد بود که موجب اشتراک‌گذاری تجربیات حرفه‌‎ای هنرمندان خواهد شد.

کریم زارعی درخصوص آثار راه‌یافته به این جشنواره افزود: در این جشنواره هنرمندان آثاری از رشته‌های مختلف هنری شامل نقاشی، گرافیک، عکاسی، تصویرسازی، حجم و نقاشی خط به فراخور ظرفیت‌های موجود آثارشان رصد و شناسایی شدند که در معرض دید عموم قرار خواهند گرفت.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در انتخاب آثار سعی شده به هویت‌های ملی و فرهنگی توجه شود، خاطرنشان کرد: این مهم به این منظور مد نظر قرار گرفت تا آثار برای مخاطبان جهت‌مند ارائه شوند؛ چراکه جشنواره‌ها هدایتگر مسیر هنری و حرکت‌های بعدی نسل‌های جوان هستند.

وی افزود: توجه به ظرفیت‌های بصری نوآورانه، خلاق، وحدت‌بخش و امیدآفرین از اولویت‌های مورد توجه در گزینش آثار بوده است.

زارعی تعداد آثار راه‌یافته به این جشنواره را 250 اثر برشمرد و گفت: این آثار از رشته‌های مختلف هنر تجسمی دریافت شد و آثار 20 هنرمند مورد ارزیابی قرار گرفت و به نمایشگاه راه یافت.

دبیر شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر استان همدان ابراز کرد: بیشترین تعداد شرکت‌کنندگان به رشته نقاشی تعلق دارد و به تمامی هنرمندان مدعو و حاضر در این جشنواره لوح سپاس و هدیه حق‌التحریری اهدا خواهد شد.

وی افزود: جامعه ما با جریان‌های هنری آشنا بوده، اما باید بیشتر به آن توجه شود و حضور هنر در جامعه پُررنگ‌تر باشد؛ چراکه جامعه با هنر هیئت دارد و هنر روح جامعه و هنرمندان نماد سرمایه فرهنگی این کشور هستند.

زارعی با بیان اینکه زبان هنر صریح‌تر از بیان‌های دیگر است، گفت: غفلت از این موضوع میدان را در اختیار جریان‌هایی که پشتوانه فرهنگی ندارند، قرار خواهد داد.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه اقتصاد هنر همیشه دغدغه هنرمندان بوده است، افزود: لزوم سرمایه‌گذاری مادی و معنوی از سوی مسئولان و دستگاه‌های ذی‌ربط و برنامه‌ریزی، هدف‌گذاری و حمایت از هنرمندان راه‌گشا خواهد بود.

در ادامه سعید دولتی، رئیس سابق انجمن هنرهای تجسمی همدان نیز با بیان اینکه امروز هنرمندان ما جذب گالری‌های پولی می‌شوند، گفت: اکثر این افراد مخاطبان جوانان هستند و این آفتی برای هنرهای تجسمی است؛ چراکه افراد بدون تجربه روانه پایتخت شده و آثار خود را در این گالری‌های پولی به نمایش گذاشته و موجب در معرض دید قرار گرفتن آثار ضعیف هنری خواهند شد.

یکی از هنرمندان پیشکسوت در حوزه هنرهای تجسمی نیز با اشاره به 60 سال فعالیت‌ در حوزه نقاشی، تذهیب و مجسمه‌سازی، گفت: درحال حاضر نیز در کارخانه‌ای در یزد مشغول کار کاشی‌کاری هستم.

زجاجی با بیان اینکه تجربیات زیادی در این حوزه‌ها دارم، اظهار کرد: درصورتی که فرصتی وجود داشته باشد، این تجربیات را در اختیار جوان‌ها قرار خواهم داد و امیدوارم با کمک اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بتوانم هنرآموزانی را آموزش دهم.

فیض‌منش نیز در انتها در این خصوص خبر از برگزاری نمایشگاهی از هنرهای استاد زجاجی داد و گفت: این نمایشگاه به‌زودی برای در معرض عموم قرار دادن آثار منحصربه‌فرد این هنرمند برگزار خواهد شد.

 

شناسه خبر 78832