شناسه خبر:78926
1402/11/9 11:06:17
در پی حفاری در منزل رقم خورد؛

کشف 2 عدد ظرف سفالی تاریخی در همدان

فرمانده یگان حفاظت اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان از کشف دو عدد ظرف سفالی و یک دستگاه فلزیاب طی عملیات‌های جداگانه در سطح استان همدان خبر داد.

سرهنگ جواد خدامرادی اظهار کرد: پیرو همکاری و گزارش اعضای انجمن میراث‌ فرهنگی شهرستان اسدآباد در زمینه حفاری غیر مجاز در یکی از منازل این شهرستان، طی هماهنگی مسئول حفاظت میراث‌ فرهنگی با رئیس پاسگاه انتظامی جنت‌آباد و با حکم قضائی پس از ورود به منزل مسکونی اعلام‌شده، مشاهده شد در سه نقطه به نیت و قصد دستیابی به اموال تاریخی فرهنگی، گودال‌هایی حفر شده و طی بازدید میدانی از منزل و اطراف حفاری‌ها، دو عدد ظرف سفالی تاریخی کشف و ضبط شد و صاحب منزل مسکونی تحت پیگرد قانونی قرار گرفت و در ادامه ظروف سفالی برای بررسی و تعیین قدمت به معاونت میراث‌ فرهنگی استان تحویل شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان ادامه داد: طی عملیات دیگری در شهرستان نهاوند یک دستگاه گنج‌یاب نیز کشف و توقیف شد؛ دستگاه مکشوفه توسط عوامل نیروی انتظامی و عوامل یگان‌ حفاظت اداره‌ کل کشف و با دستور مقام قضائی ضبط و توقیف شد.

خدامرادی در ادامه از ناکامی جویندگان اشیای عتیقه قبل از حفاری غیر مجاز در اطراف کوه‌های شهرستان رزن خبر داد و گفت: طی گزارش‌های واصله با حضور مأموران انتظامی کلانتری منطقه رزن با همکاری یگان حفاظت‌ اداره‌ کل میراث فرهنگی در محل وقوع حفاری، حفاران متواری شده و یک دستگاه موتور برق و تعدادی ادوات مربوطه کشف و ضبط شد.

وی اضافه کرد: به استناد ماده 562 قانون مجازات اسلامی هرگونه حفاری و کاوش به‌ قصد به‌دست آوردن اموال تاریخی و فرهنگی، ممنوع بوده و مرتکب به حبس از 6 ماه تا سه سال و ضبط اشیای مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی کشور و ضبط آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی همدان از اهالی منطقه خواست درصورت اطلاع از فعالیت‌های غیر مجاز افراد سودجو و سوداگران میراث‌ فرهنگی، مراتب را در اسرع وقت به مأموران انتظامی یا یگان حفاظت میراث‌ فرهنگی گزارش دهند.

 

 

شناسه خبر 78926