شناسه خبر:78930
1402/11/9 11:09:41

فرودگاه ایلام بهترین پیشنهاد برای گردشگران عراقی است اما به دلیل نبود بلیط هواپیما و عدم تحقق وعده‌ها، این فرصت مهم اشتغال‌زایی و توسعه صنعت گردشگری کم‌رنگ شده است.

استان ایلام به خاطر داشتن مرز مهران و تردد میلیونی زائران برای سفر به عتبات عالیات، مقصد بسیاری از مسافران حمل و نقل عمومی است.

از مهم‌ترین شاخصه‌های توسعه صنعت گردشگری، توسعه حمل و نقل عمومی بوده این در حالی است که این شاخصه در استان ایلام به یک بازدارنده تبدیل شده است.

سالانه گردشگران زیادی از مرز مهران وارد ایران می‌شوند و اکثراً سفر هوایی را ترجیح می‌دهند اما نبود بلیط هواپیما و عدم تنوع در پروازها سبب شده که گردشگران شهرها و فرودگاه‌های دیگری را برای سفر خود انتخاب کنند و این امر یعنی کاهش گردشگر و در ادامه آن از بین رفتن فرصت‌های شغلی و در نتیجه عدم توسعه استان خواهد بود.

پیش از این نیز نبود بلیط اتوبوس در استان ایلام به یک معضل جدی تبدیل شده بود که بازدید‌های چند باره و سرزده استاندار ایلام هم راه به جایی نبرد.

سفر‌های هوایی به لحاظ کیفیت و سرعت استقبال بیشتری نسبت به سایر ناوگان حمل و نقل عمومی دارند و پرواضح است که مسافران زیادی را به‌دنبال خواهد داشت.

در استان ایلام، کمبود امکانات فرودگاهی توسط هلدینگ مستقر در فرودگاه ایلام نه‌تنها مانع از حضور ایرلاین‌های متنوع در این فرودگاه شده بلکه باعث کوچ برخی ایرلاین‌ها از فرودگاه ایلام نیز شده است.

شرکت هواپیمایی زاگرس که پروازهای ایلام به مشهد ایلام را پوشش میداد طی نامه‌ای به مدیر فرودگاه ایلام با ذکر چند دلیل از حضور در ایلام خودداری کرد!

علت این تصمیم را کمبود تجهیزات، کمبود نیروی انسانی و بد رفتاری با کروی پروازی از طرف هندلینگ ایلام سیر اعلام کرده بود.

عباسی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام دلایل عدم استقبال شرکت‌های هواپیمایی از فرودگاه‌هایی چون ایلام را علاوه بر محدودیت‌های عملیاتی به‌خاطر توپوگرافی منطقه، ملاحظات صرفه اقتصادی و نیز عدم وجود ناوگان متناسب فرودگاه می‌داند!

در صورتی که طبق اعلام یک منبع آگاه که از ذکر نامش معذور بود، یکی از مهم‌ترین دلایل نبود پرواز و عدم استقبال ایرلاین‌ها عدم ارائه فضاهای کافی از جانب مسئولان ارشد استان و عدم رایزنی با آن‌ها است.

در ادامه عباسی ادعا می‌کند که رایزنی لازم با شرکت ایلام ایر نیز برای استقرار آن در ایلام انجام و تفاهم‌نامه مربوطه نیز منعقد شده و در حال خرید هواپیما برای استقرار در ایلام هستند که در آن صورت نیز پرواز ایلام -مشهد برقرار خواهد شد.

مردادماه سال جاری بود که معاون هماهنگی امور اقتصادی استادار ایلام خبر از راه‌اندازی شرکت ایلام ایر در استان ایلام داده بود و همچنین در تیرماه سال جاری استاندار ایلام در دیدار با مدیرعامل هواپیمایی ایلام‌ایر که قرار بود تردد هوایی زوار تسهیل شود اما با گذشت بیش از 6 ماه از این دیدار و پیگیری‌ها همچنان مسئولان خبر از استقرار شرکت ایلام ایر می‌دهند اما متأسفانه تاکنون این شرکت در استان مستقر نشده است.

شرکت ایلام سیر وظیفه خدمات رسانی به شرکت‌های فرودگاهی را به عهده دارد که بر اساس منابع موثق بسیاری از شرکت‌های هواپمایی از همکاری با این هندلینگ به‌دلیل امکانات کم خودداری می‌کنند.

چندی پیش نیز مجوز ایلام سیر تعلیق شد و با رایزنی‌های مدیرعامل این هندلینگ و همراهی یکی از نمایندگان استان در مجلس با مرکز رفع تعلیق شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری ایلام می‌گوید صدور و ابطال مجوز فعالیت هندلینگ‌ها در فرودگاه‌های کشور از وظایف انحصاری سازمان هواپیمایی است و صرفاً عدم رضایت یک ایرلاین بدون اقناع بازرسان ویژه سازمان هواپیمایی توجیهی برای ابطال فعالیت هندلینگ نیست.

طبق اعلام استانداری ایلام رتبه‌بندی فرودگاه ایلام به گونه‌ای است که از لحاظ مقررات مصوب امکان حضور و فعالیت دو شرکت هندلینگ در فرودگاه امکان پذیر هست، هم‌اکنون شرکت هواپیمایی آسمان نیز مجوز هندلینگ به همه شرکت‌های هواپیمایی را دارد.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد، همانطور که در نامه شرکت هواپیمایی زاگرس با عنوان رفتار نادرست آمده، جدال یکی از کارکنان هندلینگ ایلام سیر با کاپیتان هواپیمایی زاگرس بوده و موجب انصراف هواپیمایی زاگرس از ارائه خدمات به فرودگاه ایلام شده است!

مدیرعامل هدلینگ ایلام سیر در این رابطه ادعای شرکت هواپیمایی زاگرس مبنی بر کمبود نیرو و امکانات را رد کرد و اعلام کرد در حال حاضر آمادگی خدمت‌رسانی به 10 پرواز در روز را هم داریم.

عبدالحسین غلامی، توپ را به میدان مسئولان انداخت و گفت مسئولان مربوطه باید رایزنی کنند که شرکت‌های هواپیمایی به ایلام پرواز داشته باشند و کمبود پروازها به این صورت برطرف شود.

حال باتوجه به تردد توریست‌های عراقی از مرز مهران فرودگاه ایلام می‌تواند نزدیکترین و بهترین پیشنهاد برای گردشگران عراقی باشد اما نبود بلیط هواپیما و عدم تنوع در پرواز‌ها این فرصت مهم توسعه صنعت گردشگری و اشتغال‌زایی کمرنگ شده است.

علیرغم اینکه مدیر فرودگاه‌های استان ایلام در هفته گذشته اعلام کرد که پروازهای شرکت آسمان از سرگرفته شد، اما در حال حاضر تا 30 روز آینده هیچ بلیط هواپیمایی در مسیر ایلام به تهران و بالعکس یافت نمی‌شود.

بلندپروازی‌های استانداری ایلام برای راه‌اندازی پرواز ایلام-نجف و ایلام-مشهد بسیار زود بود چراکه همان یک پرواز مسیر ایلام-مشهد ایلام هم که توسط هواپیمایی زاگرس انجام می‌شد با کم‌کاری‌های مسئولان مربوطه ازجمله نمایندگان مجلس، استانداری و هندلینگ ایلام سیر لغو شد و جالب‌تر این است با گذشت بیش از یک سال هنوز تلاشی برای از سرگیری پروازهای هواپیمایی زاگرس از سوی مسئولان استانی صورت نگرفته است.

به‌نظر می‌رسید از این بعد استاندار ایلام باید بازدیدهای سرزده خود را از ترمینال اتوبوسرانی به فرودگاه شهدای ایلام ببرد و مسئولان به مسافران متقاضی بلیط هواپیما سفر با ون یا تاکسی را پیشنهاد کنند و مشکل سفر گردشگران را فوری حل کند!

باید منتظر ماند و دید چه موقع وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی در استان ایلام اعم از زمینی و هوایی به نحو احسن گسترش پیدا می‌کند و شاهد توسعه استان ایلام باشیم.

استان ایلام به خاطر داشتن مرز مهران و تردد میلیونی زائران برای سفر به عتبات عالیات، مقصد بسیاری از مسافران حمل و نقل عمومی است.

از مهم‌ترین شاخصه‌های توسعه صنعت گردشگری، توسعه حمل و نقل عمومی بوده این در حالی است که این شاخصه در استان ایلام به یک بازدارنده تبدیل شده است.

سالانه گردشگران زیادی از مرز مهران وارد ایران می‌شوند و اکثرا سفر هوایی را ترجیح می‌دهند اما نبود بلیط هواپیما و عدم تنوع در پروازها سبب شده که گردشگران شهرها و فرودگاه‌های دیگری را برای سفر خود انتخاب کنند و این امر یعنی کاهش گردشگر و در ادامه آن از بین رفتن فرصت‌های شغلی و در نتیجه عدم توسعه استان خواهد بود.

پیش از این نیز نبود بلیط اتوبوس در استان ایلام به یک معضل جدی تبدیل شده بود که بازدید‌های چند باره و سرزده استاندار ایلام هم راه به جایی نبرد.

سفر‌های هوایی به لحاظ کیفیت و سرعت استقبال بیشتری نسبت به سایر ناوگان حمل و نقل عمومی دارند و پر واضح است که مسافران زیادی را به‌دنبال خواهد داشت.

لازم به ذکر است نمایندگان مجلس استان ایلام در آستانه انتخابات، هیچکدام کم‌کاری خود را در خصوص پروازهای ایلام گردن نگرفته و به تماس‌های مکرر خبرنگاران پاسخ ندادند.

 

 

شناسه خبر 78930