شناسه خبر:78974
1402/11/10 10:42:49

شبکه شریانی و توسعه مسیرهای مواصلاتی، شاهراه ترقی، بیت‌الغزل رفاه و روشنی و راهبرد نور و نجات جامعه، مانایی و استوانه استقلال، آبادانی و عمران کشور است که چنانچه به‌درستی مدیریت شود امید، امنیت و آرامش جمعی را تضمین می‌کند.

حجم مشکلات به‌جای مانده از بی‌عدالتی‌های تاریخی دوران ستم‌شاهی و آسیب‌های ناشی از حادثه سخت جنگ تحمیلی به حدی در ایران بزرگ، انبوه و انباشته بوده که با وجود سعی بلیغ دولتمردان دلسوز و همت متولیان در خیلی از مناطق و شهرستان‌ها، آثار واماندگی، نیازمندی و توسعه‌نیافتگی خودنمایی می‌کند.

آبدانان ازجمله مناطق و شهرستان‌هایی است که بر خلاف سهم دانایی، فرهیختگی و هزینه‌هایی که برای برپایی و تداوم انقلاب اسلامی و اداره آبرومندانه دفاع مقدس(220 شهید و 850 جانباز و 37 نفر آزاده) پرداخت کرده است اما هنوز با وجود برخورداری از مواهب و برکات انقلاب اسلامی، از قافله توسعه عقب مانده است.

این شهرستان تا چند سال پیش به‌وسیله یک رشته راه سخت، صعب العبور و سنگی و پرپیچ و خم که 50 سال پیش به‌منظور مقاصد نظامی بر فراز و دامنه‌ کبیرکوه احداث شده است به مرکز استان و کشور متصل می‌شد، گرچه اخیراً راه دیگری از مسیر انجیره و میمه احداث شده اما به علت مشکلات ساختاری و فنی ناشی از رانش زمین، عملا از حیز انتفاع خارج شده و قابل تردد مطمئن و عبور و مرور سالم و روان برای مردم آبدانان نیست.

احداث تونل کبیرکوه که از آمال، آرزوها و مطالبات مهم مردم غیور آبدانان بوده، حائز اهمیت و دارای اثرات مفید و ماندگاری در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، معیشتی، ترابری و حمل و نقل است که جهت تنویر افکار عمومی و اثبات منزلت و موقعیت آن، در دو بخش استانی و ملی به این شاهراه حیاتی اشاره می‌شود تا افکار عمومی بیشتر از اهمیت و اثرگذاری این خدمت خداپسندانه نظام مقدس جمهوری اسلامی به مردم منطقه مطلع شوند.

**ابعاد و اثرهای استانی احداث تونل کبیرکوه

1- حذف 30 کیلومتر از گردنه خطرناک و برفگیر کبیرکوه و کاهش مسافت بین شهرستان‌های آبدانان و دره‌شهر به کمتر از 17 کیلومتر و همچنین حذف ارتفاع یک هزار و 300 متری این گردنه گردنکش و 270 پیچ ریز و درشت آن از مسیر آبدانان - دره‌شهر - ایلام.

2- ایجاد زمینه مناسب جهت استفاده مشترک مردم آبدانان و دره‌شهر از امکانات و تاسیسات اداری، دانشگاهی، آموزشی، قضائی، بانکی، تجاری، تفریحی، توریستی، ورزشی، الکترونیکی، حمل و نقل و مسافرت‌های هوایی و زمینی با توجه به بازگشایی مرزچیلات و توسعه مراودات تجاری و مسافری جمهوری اسلامی ایران با کشور عراق.

3 - ایجاد زمینه اشتغال پایدار و مهار نرخ بالای بیکاری در بین جوانان به‌خصوص تحصیل کرده‌ها در قالب داد و ستدهای تجاری و کاری و مشاغل خدماتی مسیر مواصلاتی هر دو سمت تونل (دره‌شهر و آبدانان).

4 - ایجاد امکان آسان برای انتقال تأسیسات آب، برق، گاز، مخابرات، فنآوری‌های نو و استفاده مشترک از زیرساخت‌های مورد نیاز مردم شهرستان‌های آبدانان و دره‌شهر در درازمدت.

5 - حذف پیچ‌های تند و بهینه‌سازی مسیر رفت و آمد مردم آبدانان و دهلران به مرکز استان و بهسازی، تضمین سلامت و سازگاری سفرهای مردم دره‌شهر به دهلران و استان‌های جنوبی کشور و همچنین عتبات عالیات در کشور عراق و کاهش تلفات جانی و خسارت‌های مالی و فشارهای روحی و اجتماعی مسافران این مسیر.

6- کاهش فوق‌العاده هزینه‌های حمل و نقل کالا، مسافر و خدمات و در نتیجه رضایتمندی و رفاه مردم و صرفه‌جویی در وقت، جلوگیری از استهلاک وسایل نقلیه، کاهش مصرف سوخت، تضمین امنیت و آرامش روحی و روانی مسافران و تعمیق روابط اجتماعی و عاطفی بیشتر بین حوزه جنوب استان ایلام.

7- کاهش فاصله مرکز استان ایلام با استان خوزستان به میزان 75کیلومتر با ضریب امنیت بالا و آب و هوایی معتدل و ایمن و مسیری مسرت‌بخش.

8- تسهیل در ارتباط بین شهرستان‌های دهلران و آبدانان با مرکز کشور و استان لرستان و همچنین روان‌سازی ارتباط شهرستان‌های دهلران، آبدانان، دره‌شهر و پلدختر و کاهش مسیر دهلران به پلدختر از 240 کیلومتر به 150 کیلومتر.

9- کاهش فاصله ارتباطی بخش زرین‌آباد دهلران با استان لرستان و مرکز کشور به میزان 170 کیلومتر.

10 - تسریع در ارتباط شهرستان آبدانان با مرکز استان ایلام و ارتباط نزدیک و راحت بین شهرستان‌های آبدانان و دره‌شهر و شهرهای استان خورستان.

ابعاد و اثرهای ملی احداث تونل کبیرکوه

1- ایجاد مسیر ارتباطی دوم با اطمینان و امنیت بیشتر بین قسمت‌های شمال، شمال‌غرب، غرب و مرکز کشور با استان خوزستان و مرزهای جنوب و جنوب غربی کشور.

2 - تسریع در روند حمل و نقل و کاهش بار ترافیکی محور ترانزیتی تهران به جنوب کشور بخصوص حدفاصل شهرستان پلدختر، تنگ فنی، اندیمشک و نقش موثر آن در جلوگیری از خسارت مالی و تلفات جانی در این مسیر در طول سال.

3 - ایجاد زمینه مناسب امکان استخراج و بهره‌برداری از معادن و ذخایر نفت، گاز و گوگرد موجود در منطقه آبدانان و ضرورت احداث پالایشگاه و تاسیسات نفتی و صنایع سنگ و سیمان و کانی‌های فلزی و... به‌منظور استفاده بهینه از این سرمایه‌های خدادادی و به‌کارگیری آن در جهت توسعه کشور.

4 - ایجاد شتاب و انتقال سریع مبادلات کالا و خدمات بازارچه و منطقه اقتصادی مرز چیلات دهلران و تولید کارخانجات سیمان، گچ و محصولات کشاورزی این شهرستان مولد مرزی با حجم بیش از 6 هزار تن در روز به مرکز و نواحی غربی کشور.

5- روان‌سازی و تسهیل در ترانزیت کالا از نواحی مرکزی ایران به کشور عراق و تردد با سهولت زائران عتبات عالیات از سراسر کشور به‌خصوص نواحی مرکزی با استفاده از مسیر ایجاد شده و تونل کبیرکوه.

6- ایجاد تونل کبیرکوه همچنین دسترسی، هدایت، تدارک و تقویت بحش عظیمی از مرزهای جنوب و جنوب غربی بیش از 200 کیلومتر در مواقع بحران و جنگ بطور 100 درصد تضمین و تامین می‌کند که این امر در دوران دفاع مقدس عملا به اثبات رسیده و مورد تایید کارشناسان نظامی نیز قرار گرفته است.

استاندار ایلام با اشاره به تلاش مجموعه استان برای بهره‌برداری و افتتاح تونل کبیرکوه همزمان با سفر دوم رئیس جمهور به استان، اظهار کرد: این تونل بعد از تونل اتوبان تهران - شمال، طولانی‌ترین تونل جاده‌ای در دست ساخت کشور است.

حسن بهرام‌نیا این تونل بزرگ جاده‌ای را هدیه نظام مقدس جمهوری اسلامی به مردم منطقه عنوان کرد و افزود: تونل کبیرکوه با چهار هزار و 800 متر طول بدنه اصلی، هفت قطعه تونل کوچک به طول 1500 هزار متر (جمعاً به طول 6300 کیلومتر)، با 14 متر عرض و 8/8 متر ارتفاع بعد از تونل در حال احداث اتوبان تهران- شمال با 6.2 کیلومتر، دومین تونل بزرگ جاده‌ای کشور است.

وی تصریح کرد: این تونل با احتساب جاده‌های دسترسی دو طرف (آبدانان و دره‌شهر) دارای 17.2 کیلومتر طول است که با بهره‌برداری از آن در سفر آینده رئیس جمهور به استان ایلام، ضمن روانسازی بار ترافیکی مسیر ترانزیتی غرب و شمال غرب به جنوب کشور، زمینه رونق اقتصادی و توسعه پایدار استان ایلام را نیز مهیا خواهد کرد.

استاندار ایلام یادآور شد: تونل کبیرکوه دارای پارکینک‌های مورد نیاز، اماکن اضطراری، طرح تهویه هوا و روشنایی بر اساس استانداردهای فنی و جهانی است که با 90 درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت بوده و تاکنون برای احداث آن 12 هزار میلیارد ریال از محل اعتبارهای ملی و استانی هزینه شده است.

امید است با همت بلند مسئولان مربوطه در روزهای آینده این طرح بزرگ به بهره برداری کامل برسد و زمینه استفاده همه آحاد جامعه از مزایای این نعمت الهی راه‌سازی مهیا و قلب سرد و سخت و تاریک کبیرکوه به معبری گرم، لطیف، نورانی و آرام برای مردمان شریف ایلام و همه ایرانیان عزیز و با غیرت تبدیل شود تا از این طریق یک بار دیگر طعم خدمات نظام مقدس اسلامی در کام مردم شهید پرور منطقه، شیرین و گوارا و کاروان ترقی، تعالی و توسعه کشور را در کنار دولتمردان خود همراهی کنند.

تونل کبیرکوه پروژه‌ای است که در سال 1389 برای زدودن بخشی از محرومیت استان ایلام آغاز شد، عملیات حفاری بدنه اصلی تونل کبیرکوه نیز سال 92 آغاز شد.

این تونل یکی از بزرگترین تونل در دست احداث کشور است.

تونل کبیرکوه در مجموع 6 هزار و 300 متر بوده که شامل یک تونل به طول چهار هزار و 800 متر و همچنین هشت تونل کوچک به طول یک هزار و 500 متر است.

همچنین در مجموع 9 رشته تونل و گالری (تونل مصنوعی) به طول بیش از دو هزار و 200 متر در این مسیر احداث شده است.

احداث این تونل شهرهای جنوب ایلام را 70 کیلومتر به مرکز استان و کشور نزدیک‌تر و باعث حذف 300 پیچ خطرناک و 20 کیلومتر گردنه سخت‌گذر کبیرکوه می‌شود.

**سیدحرمت‌الله موسوی‌مقدم

 

 

شناسه خبر 78974