شناسه خبر:79081
1402/11/14 10:25:27

سپهرغرب، گروه خبر: «برخی فکر می‌کنند اگر زنی مثلاً کارش عبارت شد از همان کارِ خانه، این اهانت به زن است؛ نه! هیچ اهانت نیست. بلکه مهم‌ترین کار برای زن این است که زندگی را سرِ پا نگه دارد!» این‌ها تنها بخشی از نصایح پدرانه رهبر معظم انقلاب اسلامی برای زوج جوانی است که برای جاری کردن خطبه عقد در دهه 60 به ایشان مراجعه کرده بودند.

شاید نسل دختران جوان گمان کنند که چون در دانشگاه تحصیل کرده‌ و یا از دانش و علم روز بهره‌مند هستند، باید در اداره‌ یا شرکتی استخدام شوند و یا اینکه شغلی خارج از خانه داشته باشند؛ آن‌ها با خود گمان می‌‌کنند که همه شاغل هستند و در سخنان خود نیز به این موضوع تکیه دارند که باید در خارج از خانه کار کنند تا در جامعه مؤثر باشند.
آن‌ها گمان می‌کنند که درصد بالایی از بانوان در خارج از خانه کار می‌کنند، درحالی که حقایق جامعه چیز دیگری است؛ این قشر بیش از آنکه از واقعیت‌های جامعه مطلع باشد، تحت تأثیر آموزه‌هایی است که در محیط مدرسه و دانشگاه کسب کرده و تحصیل را برای اشتغال و اشتغال را برای ارتقای جایگاه و منزلت اجتماعی می‌خواهد، اما آمارها از واقعیت‌های جامعه حکایت دارد.
طبق برآوردهای مرکز آمار ایران از جمعیت 32 میلیون و 170 هزار نفری زنان، تنها سه میلیون و 866 هزار نفر مشغول به کار هستند و به گفته لاله فرهنگ متین معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و براساس پژوهشی که وزارت تعاون انجام داده، آمار تقریبی زنان خانه‌دار حدود 25 میلیون نفر است.
وی، آمار زنان شاغل کشور را حدود 14 درصد از اشتغال فعال برآورد و اظهار کرد: زنان خانه‌دار بیشتر از زنان شاغل هستند و جامعه وسیعی از جمعیت کشور را بانوان خانه‌دار تشکیل می‌دهند.
اینکه بالغ‌بر 85 درصد زنان کشور را بانوان خانه‌دار تشکیل می‌دهند، در دیدار اخیر رهبر انقلاب با جمعی از زنان و دختران نیز مشهود بود؛ در این دیدار که در آستانه روز زن انجام شد، بخش مهمی از سخنان رهبر انقلاب به موضوع خانه‌داری و مدیریت خانه از سوی زنان اختصاص یافت.
ایشان در این دیدار با اشاره به مفهوم عدالت (قرار دادن هر چیز در جای خود)، وظایف اختصاصی زن را شامل فرزندآوری و پرورش فرزند متناسب با ساخت روحی، جسمی و عاطفی زن برشمردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای شرط حضور زنان در مشاغل را محروم نشدن آن‌ها از مشغله اساسی زنانه یعنی خانه‌داری، فرزندآوری و مادری خواندند و گفتند: حتی برخی مشاغل مانند پزشکی و معلمی برای زنان و دختران واجب کفایی است و اگر گاهی اشتغال زن با خانه‌داری، فرزندآوری و لوازم آن، تعارض پیدا می‌کند، مسئولان کشور باید راه‌ حلی پیدا کنند که هیچ‌یک از این دو وظیفه زمین نماند.
ایشان افزودند: البته این وظایف قابل جمع است؛ همچنان که زنان نخبه و موفقی را در بخش‌های علمی و اجرایی می‌شناسیم که فرزندان خوبی نیز تربیت کرده‌اند.
رهبر انقلاب، نقش مادری را مهم‌ترین و برترینِ نقش‌ها در خلقت بشر به‌علت تضمین ادامه نسل و حیات انسان برشمردند و گفتند: این تصور که کارِ خانه از قبیل پخت و پز و شست‌وشو وظیفه زن بوده، کاملاً غلط است و در خانواده کارها باید با تفاهم انجام شود؛ همچنان که برخی مردها هستند که در کار خانه به زنان کمک می‌کنند.

شناسه خبر 79081