شناسه خبر:79099
1402/11/14 11:58:45

بیان مطالبات مردمی به معنای تایید طاغوت و یا بازگشت به گذشته نیست

امام جمعه همدان با بیان اینکه این حق مردم است که یک زندگی عزتمندانه داشته باشند و این مطالبه درست و بجاست گفت: رفع مشکلات معیشتی و تبعیض‌ها مطالبه به حق مردم است که از آرمان‌های انقلاب نیز هست، اما این مطالبات به معنای تایید طاغوت و یا بازگشت به گذشته نیست.

حجت‌الاسلام و المسلمین حبیب‌الله شعبانی در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه در حسینیه امام خمینی(ره) همدان اظهار کرد: امروز دشمن تلاش می‌کند حرکت بزرگ اسلامی مردم ایران را زیر سؤال ببرند و عده‌ای هم تلاش می‌کنند دوران قبل از انقلاب که مردم اراده‌ای در جامعه نداشتند را تطهیر کنند.

وی با طرح این سوال که اگر شرایط دوران شاهنشاهی مساعد بود چرا یک ملت حاضر شد از آسایش و جان و مال خود بگذرند و انقلاب کنند؟ گفت: با همه این سختی‌ها اگر شرایط اقتصادی و اجتماعی مساعد بود و فساد اقتصادی و اجتماعی نبود و معنویت بهتر بود چرا انقلاب رخ داد؟

امام جمعه همدان با بیان اینکه هرچند مذهبی‌ها در انقلاب مشارکت داشتند اما غیر مذهبی‌ها نیز حضور داشتند تصریح کرد: امروز اگر فسادی رخ داد متخلفین محاکمه می‌شوند اما در زمان طاغوت کدام فاسدی محاکمه شد؟.

وی گفت: در آن زمان‌ مردم نگران معنویت موجود در جامعه بودند و همه می‌دانستند فساد گسترده‌ای در سیستم طاغوت وجود دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین شعبانی با طرح این سوال که در آن دوران چه زمانی حقوق مردم به بیت‌المال بازگشت؟ تصریح کرد: باز هم تاکید می‌کنم اگر شرایط آن دوران در همه عرصه‌ها مناسب بود چرا یک مردم متمدن حاضر شدند شکنجه شوند و با تحمل انواع سختی‌ها دست به انقلاب بزنند؟

وی با بیان اینکه فساد در سینما، مجلات و... مشهود بود و مردم در زندگی خود نیز احساس خطر می‌کردند و متدینین جرات نمی‌کردند فرزندان خود را به مدارس دولتی بفرستند تصریح کرد: در عرصه سیاسی استبداد محض حاکم بود که مردم برای مقابله با این وضعیت مسیر درست تاریخ را انتخاب و آن را دنبال کردند تا انقلاب را به دست صاحب اصلی‌اش برسانند.

امام جمعه همدان با بیان اینکه مشکلاتی وجود دارد و مردم نیز مطالباتی دارند که به حق است عنوان کرد: امروز مردم از برخی مسائل گله‌ دارند و مطالبه‌گر هم هستند اما کسی مطالبه بازگشت به عقب ندارد.

وی با بیان اینکه این حق مردم است که یک زندگی عزتمندانه داشته باشند و این مطالبه درست و بجاست گفت: رفع مشکلات معیشتی و تبعیض‌ها مطالبه به حق مردم است که از آرمان‌های انقلاب نیز هست، اما این مطالبات به معنای تایید طاغوت و یا بازگشت به گذشته نیست.

امام جمعه همدان تأکید کرد: زندگی عزتمندانه مردم مطالبه مقام معظم رهبری نیز بوده و هست و در سخنان اخیر خود نیز دستور صریح دادند که رشد نقدینگی باید متوقف شود.

وی در ادامه وجود ارتباط اعتقادی بین مردم و امام و متولیان سیاسی را از عوامل موفقیت نهضت اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: نظریه سیاسی اسلام مبتنی بر حکومتی است که نام آن ولایت است که با جمهوریت سازگار است.

حجت‌الاسلام و المسلمین شعبانی با اشاره به اینکه در نظریه سیاسی اسلام، حکومت و حاکمیت و حکمرانی از جانب مسئولان باید مبتنی بر محبت با مردم باشد و از طرف مردم مبتنی بر اعتماد به مسئولان گفت: اگر جامعه‌ای اسلامی می‌خواهیم، مسئول باید در آن جامعه به مردم محبت بورزد و حاکم در سلوک سیاسی خود محب به مردم باشد وگرنه به مقام ولایت دست نمی‌آید.

وی با بیان اینکه در لایه‌های معنای ولایت، محبت حضور جدی دارد گفت: هیچ مسئولی در حکومت اسلامی نمی‌تواند به مردم محبت نداشته باشد و اگر محبت و دلسوزی نداشته باشد نباید مسئولیت داشته باشد.

امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه مسئولی که به مردم محبت دارد تا جای ممکن تلاش می‌کند مشکلات آنها را حل کند اظهار کرد: دولت در حال تلاش و خدمت به‌ مردم است، امروز نیز دولتمردان در نماز جمعه ضمن شنیدن مشکلات مردم به سوالات آنها پاسخ دادند و درصدد هستند تا آنجا که قانون اجازه می‌دهد مشکلات را پیگیری و حل کنند.

وی با اشاره به اینکه عشق به مردم علاوه بر حل مشکلات مردم باعث رشد معنوی مردم می‌شود افزود: وقتی این عشق به وجود آید، سرمایه اجتماعی نیز حاصل می‌شود و مشکلات نیز برطرف می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین شعبانی با بیان اینکه امام خمینی(ره) نعمت بزرگی برای ملت ایران هستند که در عرفان، فقه و فلسفه صاحب مراتب بالایی است گفت: کجای دنیا مردی چون امام خمینی(ره) را دارند که یکی از خدمات بزرگ او به اسلام مبارزه با طاغوت و حذف دیکتاتوری تاریخی بود.

وی با اشاره به اینکه با اعتقاد قلبی که مردم داشتند در کنار امام حضور یافتند و نهضت بزرگ اسلامی را رقم زدند تصریح کرد: امروز نیز باید تلاش کنیم در کنار رهبر انقلاب باشیم مسئولان با پیروی کردن و تبعیت از رهنمودهای رهبر انقلاب با ولایتمداری مسئولان و اعتقاد جدی به آرمان‌های امام و انقلاب مشکلات را برطرف کنند.

 

شناسه خبر 79099