شناسه خبر:79154
1402/11/15 10:27:53

سپهر غرب-گروه سلامت: متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به اینکه آلزایمر رایج‌ترین شکل زوال عقل است، گفت: پرهیز از مصرف سیگار و دخانیات، کنترل فشار خون، کلسترول و قند خون و دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل، ورزش و عدم مصرف نوشیدنی‌های الکلی، در پیشگیری از آلزایمر موثر است.

حسین آقامیری با اشاره به اینکه یکی از بارزترین نشانه‌های زوال عقل کاهش توانایی در انجام و تکمیل وظایف روزمره است، اظهار کرد: زوال عقل موضوعی نگران‌کننده و غیر قابل درمان است

وی با بیان اینکه مهم‌ترین علامت این بیماری از دست دادن قدرت حفظ اطلاعات خصوصاً حافظه موقت در دوران پیری است، افزود: بیماری آلزایمر یا فراموشی نوعی زوال عقل محسوب شده و به‌شدت عملکرد شناختی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه زوال عقل یک اصطلاح کلی برای اُفت توانایی ذهنی است، خاطرنشان کرد: از دست دادن حافظه و بیماری آلزایمر رایج‌ترین نوع زوال عقل به‌شمار می‌آید.

آقامیری با اشاره به اینکه معمولاً آلزایمر در افراد بالای 60 سال رخ می‌دهد، توضیح داد: زوال عقل بیماری است که به‌صورت تدریجی ایجاد شده و هرگز ناگهانی رخ نمی‌دهد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه ادامه داد: بیماری آلزایمر قابلیت شناختی را خنثی می‌کند و فرد مبتلا به‌تدریج تغییرات و توانایی خود برای توسعه و دنبال کردن یک برنامه را تجربه می‌کند؛ به‌عنوان مثال، انجام برخی وظایف ساده مانند پیگیری وضعیت حساب بانکی یا پیروی از یک دستورالعمل برای آن‌ها به فعالیتی بسیار پیچیده تبدیل می‌شود.

وی کناره‌گیری از فعالیت‌های اجتماعی یا کاری را یکی از نشانه‌های ابتلا به آلزایمر ذکر کرد و اظهار کرد: هنگامی که فردی چالش‌های شناختی که به‌واسطه زوال عقل شکل می‌گیرند را تجربه می‌کند، ممکن است به‌تدریج خود را از فعالیت‌های کاری یا اجتماعی کنار بکشد و بخشی از این کناره‌گیری و انزوا ممکن است با تغییرات شخصیتی، ترس و یا عدم پذیرش مرتبط باشد.

متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی یکی از مهم‌ترین عوامل پیشگیری از ابتلا به زوال عقل و یا آلزایمر را رعایت اصول سبک صحیح زندگی دانست و افزود: متأسفانه درمان مشخصی برای بیماری آلزایمر یا هرگونه زوال عقل پیشرونده وجود ندارد، بنابراین دارودرمانی گزینه‌ای در دسترس است که امکان تسکین برخی نشانه‌ها را فراهم می‌کند.

وی پرهیز از مصرف سیگار و دخانیات، کنترل فشار خون، کلسترول، و قند خون در سطوح مناسب، دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل، ورزش کردن، حفظ وزن مناسب و عدم مصرف نوشیدنی‌های الکلی را ازجمله راهکارهای پیشگیری از آلزایمر دانست.

آقامیری با اشاره به غیر قابل درمان بودن آلزایمر، گفت: اگر شخصی مبتلا به بیماری آلزایمر شود، تنها می‌توان سیر بیماری را با تجویز دارو کُندتر کرد و متأسفانه در بیشتر موارد درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی توصیه کرد: رعایت و پیروی از سبک درست زندگی می‌تواند یکی از مؤثرترین روش‌ها برای پیشگیری از آلزایمر باشد.

این فوق تخصص آنژیوپلاستی و سکته‌های مغزی با اشاره به اینکه بیماران مبتلا به آلزایمر و یا زوال عقل بسیار نسبت به بیماری‌های عفونی حساس و آسیب‌پذیرند، خاطرنشان کرد: به‌طور مثال اگر یک شخص سالم با یک عفونت ساده ادارای فقط دچار تب شود، بیمار مبتلا به آلزایمر ممکن است با همان عفونت ادارای دچار کاهش سطح هوشیاری شده و یا به کما برود.

آقامیری گفت: به‌طور معمول حافظه طولانی‌ افرادی که دچار اختلال حافظه هستند تا مراحل انتهایی بیماری دست‌نخورده باقی می‌ماند؛ برای مثال این بیماران بیشتر از گذشته‌ها صحبت می‌کنند، چون حافظه اخیر این بیماران پاک شده و هیچ حافظه و دیدگاهی نسبت به اتفاقاتی که در ساعات و روزهای اخیر افتاده، ندارند.

وی ادامه داد: با پیشرفت بیماری، حافظه طولانی‌مدت بیماران مبتلا به آلزایمر هم از دست خواهد رفت.

شناسه خبر 79154