شناسه خبر:79459
1402/11/25 10:18:20

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی ایلام گفت: تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد گونه درختی «مورینگا» قابلیت کشت در مناطق گرمسیری استان ایلام را دارد.

علی فرضی‌نژاد اظهار کرد: بر اساس نتایج کاشت آزمایشی – تحقیقاتی این گونه در منطقه ابوغویر دشت عباس، این گیاه قابلیت سازگاری و کاشت در مناطق گرمسیری استان را دارد ازجمله این مناطق دشت عباس، دهلران، دشت مهران و دره‌شهر است.

وی گفت: همچنین این گونه درختی قابلیت کاشت در مناطق سردسیری استان در فضای گلخانه‌ای را نیز دارد، به همین دلیل ما معتقدیم کاشت این درختچه در استان برای کشاورزان موفقیت‌آمیز باشد.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی ایلام ادامه داد: با توجه به محدودیت منابع آب استان خصوصاً مناطق گرمسیری استان و از طرفی خواص بی‌نظیر دارویی این گونه، کاشت آن می‌تواند برای کشاورزان استان مقرون به‌صرفه باشد، روش آبیاری این درختچه به‌صورت قطره‌ای است و آب کمی نیاز دارد.

فرضی‌نژاد در معرفی این گونه داویی گفت: مورینگا با نام علمی (Moringa oleifera) یک گونه از تیره گز روغنیان است، این گیاه بومی جنوب هندوستان است و هزاران سال است که به‌عنوان غذا و دارو در این مناطق استفاده می‌شود و در اکثر مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می‌کند. این یک درخت مقاوم در برابر رشد خشک‌سالی است که غلاف و برگ‌های جوان آن به عنوان سبزیجات استفاده می‌شود و همچنین می‌تواند برای تصفیه آب از بذرهای آن بهره برد.

وی افزود: درخت مورینگا اغلب با نام‌های درخت چوب طبل درخت معجزه، درخت بان یا درخت نعل اسب نیز شناخته می‌شود، گیاه مورینگا به‌دلیل خواص دارویی و فواید آن برای سلامت بدن، قرن‌هاست که مورد استفاده قرار می‌گیرد، همچنین این گیاه دارای خواص ضدقارچی، ضدویروسی، ضدافسردگی و ضدالتهابی است.

این کارشناس ارشد گیاهان دارویی در خصوص فواید دارویی این گونه درختی ادامه داد: مورینگا فواید بسیاری زیادی دارد و مصرف آن علاوه بر کمک به زیبایی و سلامتی بدن در پیشگیری و درمان بیماری‌ها نیز مفید است. روغن دانه مورینگا برای محافظت از مو در برابر رادیکال‌های آزاد مفید بوده و آن را تمیز و سالم نگه می‌دارد، همچنین مورینگا حاوی پروتئین است، بنابراین از سلول‌های پوستی در برابر آسیب محفاظت می‌کند.

فرضی‌نژاد عنوان کرد: این گیاه حاوی عناصر آب‌رسان و سم‌زدا نیز هست که باعث تقویت مو و پوست می‌شود و می‌تواند برای درمان عفونت‌های پوستی و زخم‌ها نیز مفید باشد. برگ‌های این گیاه همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین‌های A، B و C است که می‌تواند در سلامت پوست نقش مهمی داشته باشد.

وی اضافه کرد: دم کردن چای مورینگا می‌تواند به کسانی که از مشکلات مختلفی همچون سرطان، آرتروز، نقرس، دل درد، اسهال، استفراغ، آلزایمر، دیابت، رنج می‌برند، کمک کند و این مزایا، به خاطر وجود سطح بالای ویتامینC، پروتئین، پتاسیم، کلسیم، انواع آنتی اکسیدان ها، ویتامینA، و غیره، در چای مورینگا (برگ خشک آن) است.

 

شناسه خبر 79459