شناسه خبر:79463
1402/11/25 10:30:07

هستند سرمایه‌گذاران و عاشقان راه‌اندازی کسب و کار که با همه ظرفیت و شوق خود واحدی را راه‌اندازی کردند اما طوفان مشکلات و دست‌اندازهای متعدد سال‌های متوالی شوق آن‌ها را به رعب و وحشت آن‌ها را به روبه‌رو شدن با تعطیلی تبدیل کرد و حالا عزمی برای گشودن درخاک خورده صنعتشان جزم شده و بارقه‌ای از امید بر فعالیت دوباره آن‌ها تابیده است.

در سال‌های اخیر صنایع و واحدهای تولیدی متعددی در بخش‌های مختلف صنعت، جهاد کشاورزی، تولیدی‌، غذایی و بسیاری دیگر به دلایل مختلف از فعالیت باز ایستادند یا به اجبار بخشی از ظرفیت خود را تعطیل کردند که همه این‌ها خاموش شدن چراغ رونق تعداد زندگی تعداد قابل توجهی از کارگران و خانواده‌های آن‌ها شد.

استان مرکزی نیز از این قضیه مستثنی نبود و در بخش‌های مختلف واحدهای متعددی با این وضعیت مواجه شدند که در کنار بی‌کاری کارگران از بین رفتن سرمایه فردی که با تلاش بسیار و عبور از موانع متعدد واحدی را راه‌اندازی کرده بود را شاهد بودیم.

بی‌انگیزگی و ترویج این تفکر که پرداختن به ایجاد اشتغال کاری بیهوده و هدر رفت سرمایه خواهد بود را می‌توان مهم‌ترین تاثیر منفی این چرخه بر جامعه و به عنوان سمی مهلک برای رونق تولید و ایجاد اشتغال تلقی نمود.

همه این شرایط باعث شد عزمی برای کمک به این کارگاه‌ها زاده شود و در استان مرکزی همه ارگان‌ها و سازمان‌ها برای شناسایی و احیا دوباره واحدها همراه شدند.

احیای 80 واحد تولیدی صنعتی در استان مرکزی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در خصوص تعداد صنایع راکد و نیمه فعال استان مرکزی تصریح کرد: طبق برآوردی که در ابتدای سال جاری صورت گرفت حدود 500 واحد صنعتی و تولیدی در استان مرکزی نیمه فعال و راکد بودند.

«علی جودکی» بیان کرد: از ابتدای سال برنامه‌ریزی جهت کمک به احیای واحدهایی که امکان بازفعال‌سازی را داشتند انجام شد در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: از طریق ستاد تسهیل بررسی امکان احیا شروع شد و راه‌های کمک به صنایع با حضور کارشناسان بخش‌های مختلف و دستگاه‌های مرتبط مورد بررسی قرار گرفت.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با اشاره به استفاده از ظرفیت‌هایی همچون امور مالیاتی و سرمایه در گردش برای کمک به بازفعال‌سازی صنایع، عنوان کرد: با مجموعه تلاش‌های صورت گرفته در مدت 9 ماهه سال جاری احیای 80 واحد تولیدی و صنعتی در استان مرکزی محقق شد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این عدد به 100 واحد برسد.

جودکی با اشاره به اینکه عمده مسائل این صنایع کمبود سرمایه در گردش، بدهی بانکی، مباحث حقوقی بین شرکا و مشکل مالیاتی بود، گفت: از تعداد 500 واحد شناسایی شده 300 واحد قابل احیا و مابقی امکان احیا دوباره به دلایل مختلف از جمله منسوخ شدن محصول تولیدی و قدیمی شدن تکنولوژی نیستند.

راه‌اندازی کلینیک سیار مشاور برای اولین بار در شهرک‌های صنعتی استان مرکزی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی نیز گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های این مرکز شناسایی و کمک به بازفعال‌سازی صنایع راکد و نیمه فعال مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان مرکزی بود.

«فرشاد خوشنویسان» بیان کرد: برای این منظور شناسایی واحدها در دستور کار قرار گرفت و در گام بعد امکان احیا مورد بررسی قرار داده شد.

وی یکی از چالش‌های صنایع را اعتقاد نداشتن به دریافت مشاوره عنوان کرد و گفت: باوجود ایجاد امکان ارائه مشاوره و اطلاع رسانی در این خصوص، صنایع استقبال مورد انتظار را نداشتند به همین دلیل بخش صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی اقدام به راه‌اندازی کلینیک‌های سیار در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان نمود.

خوشنویسان ادامه داد: با این اقدام امسال برای اولین بار کلینیک‌های سیار در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقر شدند.

وی عنوان کرد: از این طریق ارتباط نزدیک‌تری با واحدهایی که نیمه فعال یا راکد بودند فراهم شد و این واحدها با مراجعه به کلینیک، چالش‌ها را مطرح و مشاوران مستقر مشاوره مورد نیاز برای احیا را در اختیار این صنایع قرار دادند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی افزود: مشاوران از همه جهت واحدهای صنعتی را مورد بررسی قرار دادند و مشاوره لازم را برای احیا ارائه دادند که در نهایت باتوجه به تعداد صنایع احیا شده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی برای دومین سال متوالی رتبه نخست بازفعال‌سازی صنایع را در کشور کسب کرد.

خوشنویسان خاطر نشان کرد: این اقدام در کنار کمک به بازفعال‌سازی صنایع به ترویج فرهنگ استفاده از ظرفیت مشاوره کمک شایانی کرد و صنایع با نقش سازنده این جایگاه در تغییر روند فعالیتشان آشنایی کامل‌تری پیدا کردند.

طبق برنامه استانی در سال جاری احیای 48 واحد تولیدی صنعتی در مجموعه شرکت‌شهرک‌های استان مرکزی در دستور کار قرار داشت که تاکنون 51 واحد احیا شده‌ است که از برنامه مصوب جلوتر هستیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی عنوان کرد: از این واحدها حدود 36 واحد سرمایه‌گذاری مجدد داشته‌اند و در مجموعه 530 اشتغال جدید ایجاد شده است.

بازفعال سازی 50 واحد زیرمجموعه جهاد کشاورزی استان مرکزی

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت:50 واحد تولدی راکد و نیمه فعال زیرمجموعه جهاد کشاورزی از سال گذشته تاکنون احیا شده‌اند که شامل سه واحد صنایع تبدیلی و غذایی با 70 نفر اشتغالزایی و سرمایه سه‌هزار 430 میلیارد ریال و 47 واحد دام و طیور با 113 نفر اشتغالزایی و 2 هزار و 695 میلیارد ریال سرمایه است.

«علی صفری» بیان کرد: در کنار بازفعال سازی تعداد واحد مذکور، 305 واحد راکد و نیمه فعال قابل احیای استان مرکزی مربوط به این سازمان در ابتدای سال جاری شناسایی شد.

وی خاطرنشان کرد: نهضت احیای واحدهای تولیدی و اقتصادی در استان مرکزی در دستور کار قرار گرفت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: طبق بررسی‌های میدانی 443 واحد راکد و نیمه فعال، شامل 11 واحد صنایع تبدیلی و غذایی، 417 واحد دام و طیور و 20 واحد در بخش شیلات شناسایی شده است.

صفری افزود: هیچ یک از واحدهای شناسایی شده در صنایع غذایی و تبدیلی به دلایل مختلف از جمله مشکلات حقوقی قابلیت احیا ندارند اما 292 مورد از واحدهای دام و طیور با اشتغالزایی 701 نفر و در بخش شیلات 13 واحد با 18 مورد اشتغالزایی قابلیت احیا دارند.

وی با بیان اینکه در مجموع از واحدهای شناسایی شده، 305 واحد قابل احیا هستند، تصریح کرد: در بخش دام و طیور 10 هزار و 752 میلیارد ریال سرمایه و در بخش شیلات 161 میلیارد ریال سرمایه جهت احیا نیاز است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی عنوان کرد: برای احیای این واحدها برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته است که به چرخه تولید برگردند و از تمام ظرفیت و توان برای این منظور استفاده خواهد شد.

 

شناسه خبر 79463