شناسه خبر:79516
1402/11/26 10:59:16

قائم‌مقام جهاد دانشگاهی کشور با تأکید بر اینکه جهاد دانشگاهی منحصربه‌فرد و فعالیت‌های آن دشمن‌شکن است، گفت: جهاد دانشگاهی نهادی با هزینه کم، اما پُربازده و انقلابی است؛ به‌طوری که منشور جهاد دانشگاهی با الهام از سخنان مقام معظم رهبری است.

حسن فارسی چهارشنبه 25 بهمن‌ماه در مراسم تکریم و معارفه رئیس جهاد دانشگاهی واحد همدان اظهار کرد: جهاد دانشگاهی جای ناشناخته‌ای نیست و هیچ نهادی مثل جهاد دانشگاهی نیست.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی مولود مبارک انقلاب است، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی دوران پُرفرازونشیبی را پشت سر گذاشته است و از عرصه‌های علوم انسانی و هنر گرفته تا حوزه‌های علوم پزشکی و پژوهشی، مشغول نقش‌آفرینی‌ است.

فارسی افزود: جهاد دانشگاهی همیشه نوآور، خلاق و پیشرو بوده است، اگر این‌گونه نبود، شاید تاکنون اثری از جهاد دانشگاهی نمی‌ماند.

وی با تأکید بر اینکه فعالیت‌های جهاد دانشگاهی دشمن‌شکن بوده است، یادآور شد: بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری وجه ممیز جهاد دانشگاهی باید کارهای دشمن‌شکن باشد که تاکنون این‌گونه بوده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه نوآوری‌ها و اثرگذاری‌ها محصول نیروها و اعضای جهادی بوده است، افزود: جهاد دانشگاهی سرمایه فیزیکی زیادی ندارد و بزرگ‌ترین سرمایه جهاد، نیروهای آن است.

وی بیان کرد: مدیران جهاد دانشگاهی سختی‌ها را به جان می‌خرند و اصل در مدیریت جهادی، این روحیه است.

فارسی با اشاره به اینکه استان همدان دارای ظرفیت‌های بالایی در گردشگری، کشاورزی و معادن است، گفت: اگر ظرفیت بالا است، نیازهای مختلف نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌ها و نیازهای استان شناسایی شده است، تصریح کرد: امیدواریم جهاد دانشگاهی همدان با استفاده از این ظرفیت‌ها، بتواند در راستای ارتقای استان کار انجام دهد.

فارسی با تأکید بر ارتقای جایگاه جهاد دانشگاهی همدان در استان، افزود: ایسنای همدان در خیلی از موضوعات رتبه بالایی در کشور دارد و جهاد دانشگاهی همدان با وجود ایسنا، ایسپا و ایکنا، می‌تواند اتاق فکر فرهنگی رسانه‌ای برای مدیریت ارشد استان باشد.

وی بیان کرد: جهاد دانشگاهی می‌تواند با ظرفیت پژوهشی و نبض رسانه‌ای نیازسنجی و افکارسنجی استان را در دست داشته باشد و به مسئولان استان کمک دهد.

قائم‌مقام جهاد دانشگاهی کشور تأکید کرد: ما هم وظیفه خود می‌دانیم با ظرفیت جهاد دانشگاهی در استان همدان، حامی استان باشیم؛ شبکه علمی، فرهنگی و آموزشی کشوری پشتیبان این استان خواهد بود.

وی با بیان اینکه انتخابات برای جهاد دانشگاهی به‌عنوان نهادی انقلابی یکی از مقاطع حساس و مهم است، اظهار کرد: انقلاب اسلامی به‌عنوان نخستین انقلاب پست‌مدرن منشأ الهام بوده و طبیعی است زمانی که قرار است مردم که صاحب انقلاب هستند نقش‌آفرینی و پشتیبانی‌ کنند، کانال‌ها و رسانه‌های مختلف تلاش در جهت خدشه‌دار وارد کردن به آن می‌کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان نیز اعلام کرد: 11 اسفندماه پایه‌گذار رفع مشکلات خواهد بود، چراکه مردم با رأی خود حرف می‌زنند.

حسن رضانیا با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم که رهبر معظم انقلاب در مورد جهاد دانشگاهی به‌کار بردند، به انس با قرآن تأکید کرد که هر چقدر می‌توانید قرآن تلاوت کنید و یادآور شد: اعتقاد قلبی و عمیق رهبر انقلاب به این مولود انقلاب یعنی جهاد دانشگاهی مایه افتخار شما جهادگران است.

وی با اشاره به آیه 108 سوره توبه، بیان کرد: از روز اول که جهاد دانشگاهی متولد شد، بر بنیان تقوا بود. جهاد، روحیه انقلابی و حرف نو زدن که رهبر انقلاب بر آن‌ها تأکید داشتند و باید مورد توجه قرار بگیرند، نشان از ظرفیت این نهاد است؛ نهادی که هم جهاد است و هم دانشگاه.

رضانیا بیان کرد: دشمن خیرخواه مردم ما نیست، نگاه او بر پایه نگاه ابلیس است که در آیه 28 سوره ص اشاره شده؛ بنابراین دشمن را باید دشمن بدانیم، هرکس در این نظام قدم می‌گذارد، مشغول جهاد است.

وی در ادامه گفت: دشمن برای انتخابات ما برنامه دارد و دیگر همچون گذشته به دنبال تحریم انتخابات نیست، بلکه به دنبال پایین آوردن میزان مشارکت و ناامید کردن مردم است، اما حضور پُرشور مردم در راهپیمایی با وجود مشکلات اقتصادی و گلایه‌هایی که دارند، نشان داد مردم ما به ارزش‌های دینی و انقلاب التزام دارند و در انتخابات هم شرکت خواهند داشت؛ چراکه ایران و انقلاب متعلق به تمام مردم است.

رئیس سابق جهاد دانشگاهی همدان نیز با اشاره به اقدامات خود در زمان مدیریت این واحد، گفت: در حوزه پژوهشی راه‌اندازی گروه پژوهشی توسعه روستایی را داشتیم که اکنون در مرحله موافقت اصولی است.

علی کلانترنیا با بیان اینکه در این دوره طرح توسعه روستایی توسط سازمان برنامه و بودجه به جهاد دانشگاهی واگذار شده است، اظهار کرد: راه‌اندازی سلامتکده طب سنتی در دوران تصدی بنده صورت گرفت که هم‌اکنون در دو شیفت کاری مشغول فعالیت است.

وی با اشاره به انتقال و جانمایی درست مرکز مشاوره، بیان کرد: این مرکز با توجه به ساختاری که به‌لحاظ پژوهشی داشت، بازتعریف شد و در ذیل معاونت پژوهشی قرار گرفت.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی از سوی کمیته امداد امام خمینی (ره) به‌عنوان همیار اشتغال انتخاب و معرفی شد، اظهار کرد: 15 دفتر کاری در سطح استان راه‌اندازی شد و 43 گروه به‌صورت برون‌سپاری با جهاد کار می‌کردند که بیش از 40 هزار فرصت شغلی ایجاد شده است.

وی اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی در 11 رسته شغلی توسط جهاد دانشگاهی، تدوین بیش از 10 دوره آموزشی کوتاه‌مدت، راه‌اندازی رشته‌های جدید و اجرای دوره‌های طرح داناب را از دیگر طرح‌های اجراشده در دوره تصدی خود دانست.

کلانترنیا با بیان اینکه راه‌اندازی دومین شعبه خبرگزاری سیناپرس در کشور در همدان بود، گفت: مرکز انتشارات جهاد دانشگاهی همدان در زمان تصدی بنده آغاز به کار کرد که تاکنون حدود هشت جلد کتاب در انتشارات به چاپ رسیده است.

وی با اشاره به تبدیل وضعیت بیش از 20 نفر از نیروهای پاره‌وقت جهاد دانشگاهی، افزود: بیش از 15 نیروی جهاد دانشگاهی همدان به‌صورت پیمانی و قراردادی تبدیل وضعیت شدند.

کلانترنیا با اشاره به پرداخت مطالبات بازنشستگان این مجموعه، خاطرنشان کرد: برگزاری دوره‌های ضمن خدمت و پیگیری درباره ساختمان معاونت پژوهشی از دیگر اقدامات بنده در دوره ریاست بود.

گفتنی است؛ با حکم حسن مسلمی نائینی، مهدی میرزاپور عضو هیئت‌علمی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان با تبدیل حکم سرپرستی، به‌عنوان رئیس جهاد دانشگاهی واحد همدان منصوب شد.

در متن این حکم آمده است:

«انتظار می‌رود نسبت به استفاده از کلیه ظرفیت‌های معنوی، مادی و سرمایه‌های انسانی جهاد دانشگاهی به‌ویژه تقویت نقش‌آفرینی اعضای آن واحد در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌) مبنی بر ارتقای جهاد دانشگاهی، گسترش فضای انقلابی و ارتقای علمی جهاد دانشگاهی اهتمام ورزید.»

 

 

شناسه خبر 79516