شناسه خبر:79541
1402/11/28 12:46:42

یکی از خوبی‌های فعالیت در رسانه فرصت آشنا شدن با افراد موفق واقعی است؛ افرادی که ضمن سرآمدی در تخصص و حرفه خود، با تمسک به ارزش‌های والای اخلاقی سطح ارزش‌های انسانی را چند درجه بالا می‌برند و از بسیاری از رویدادهای زندگیشان می‌توان تابلوهایی ساخت برای تذکر و راهنمایی و پیش روی یک نسل و یک جامعه قرار داد. این افراد لزوماً از اولیای الهی نبوده و بی عیب و نقص نیستند، اما بخش‌هایی از حیات آن‌ها می‌تواند نشانه‌هایی برای ما مردم عادی قرن بیست‌ویکمی که بین مجاز و واقعیت گیر کرده‌ایم، باشد.

یکی از این افراد آقای دکتر سیدجعفر طباطبایی، جراح قلب است که علاوه‌بر طبابت در آمریکا، در ایران نیز به درمان هم‌وطنان خود می‌پردازد؛ درعین‌حال او با سرمایه‌گذاری در بخش صنعت همدان، توانسته است یک واحد تولیدی را به گردونه تولید بازگرداند. از این‌دست افراد در میان مردم کم نیستند؛ همچون بانوی استاد دانشگاهی که جزء یک درصد دانشمندان پُراستناد جهان است. این افراد هرکدام می‌توانند برای بخشی از جامعه به‌ویژه جوانان نماد و الگو باشند و بر سبک زندگی آن‌ها تأثیر بگذارند.

به عبارت بهتر پس از اولیای الهی و شهدا که در سطحی بالاتر و فراتر برای هر انسانی با فطرتی پاک، الگو و پیشاهنگ هستند؛ افرادی مانند این دانشمندان یا فعالان عرصه تولید، معلمان و غیره که با وجود تمام مشکلات کارهای بزرگی در راه خدمت به مردم این آب و خاک کرده‌اند نیز می‌توانند نشانه‌هایی در طی مسیر تعالی و رشد باشند. برعکس قهرمانان پوشالی که امروز زیر نورافکن رسانه به‌گونه‌ای کاریکاتوری به‌ خورد جوانان داده می‌شوند؛ این قهرمانان و الگوهای پوشالی فقط ظاهری جذاب از خود و زندگیشان ارائه می‌کنند، اما باطنی به‌واقع تهی از هر توانمندی، دانش و ارزش‌مداری دارند. این‌دست افراد به‌جز نشان دادن در باغ سبزی که به برهوت و نابودی ختم می‌شود، هیچ دستاوردی برای نسل نوی جامعه ندارند و این درحالی است که یکی از وظایف فرهنگی مسئولان ارائه الگوهای مقبول به جامعه با هدف نهادینه کردن بایدها و نبایدهای حاکم است. اگر این روند به‌درستی و عالمانه شکل نگیرد، نمی‌توان از جوان انتظار داشت انرژی خود را در جهت پیشرفت خود و تعالی اجتماع جهت‌دهی کند.

امروزه به‌طور خاص نیاز داریم که افرادی را به جوانان و نوجوانان معرفی کنیم که ضمن داشتن موفقیت‌های مادی که خوب یا بد امروز یکی از دغدغه‌های جوانان ما شده است، به‌طور برجسته‌ای به ارزش‌های اخلاقی و دینی نیز پایبند بوده و برای تعالی جامعه تلاش کنند. معرفی چنین افرادی باعث می‌شود بسیاری از جوانان از چاه ویل جوسازی‌های رسانه‌ای که هرروز یک چالش ایجاد کرده و بخشی از سرمایه مادی و معنوی هواداران خود را به ورطه نابودی می‌کشانند، نجایت یافته و خود به چراغی برای هدایت دیگران تبدیل شوند. در همین سال‌ها کم نیستند جوانانی که از بسیاری تفریحات خود گذشته و وقت خود را صرف کارآفرینی، حمایت از محرومان و تولید علم می‌کنند و وقتی از این افراد درباره علت انتخاب این سبک زندگی می‌پرسیم، همه در وهله نخست به شیوه زندگی مورد تأکید قله‌های انسانیت حضرات معصومین علیهم‌السلام اشاره می‌کنند و سپس در دامنه این قله رفیع افراد نیک‌سیرتی مانند شهدا و خیران را مورد اشاره قرار می‌دهند که در بخشی از زندگی یکی دو نمونه از کارهای آن‌ها توانسته راه‌های جدیدی را مقابلشان باز کند.

 

زهره پوروهابی

شناسه خبر 79541