شناسه خبر:79546
1402/11/28 12:56:16

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: سرشماری پستانداران شاخص منطقه حفاظت شده بیجار انجام شد.

اقبال حمیدی با اشاره به اینکه سرشماری حیات وحش اصلی‌ترین فعالیت محیط زیست در راستای مدیریت حیات وحش است، اظهار کرد: سرشماری حیات وحش در استان در سال‌های اخیر با کیفیت و کمیت متفاوتی اجرا شده است.

وی به اهداف سرشماری حیات وحش اشاره کرد و افزود: برآورد حداقل جمعیت پستانداران شاخص (علفخواران) در مناطق تحت مدیریت و آزاد، به دست آوردن ترکیب جنسی و سنی هر یک از گونه‌ها، آگاهی از وضعیت زیستگاه‌ها، بررسی وضعیت حفاظتی آن‌ها و برنامه‌ریزی برای مدیریت صحیح زیستگاه‌ها، اطلاع از وضعیت زاد و ولد، شناسایی عوامل تهدیدکننده حیات وحش و شناسایی کمبودها ونارسایی‌های مناطق تحت مدیریت از مهم‌ترین اهداف انجام سرشماری حیات وحش است.

وی با اشاره به اینکه سرشماری زمستانه پستانداران در استان با توجه به وضعیت آب و هوایی، توپوگرافی و فصل جفتگیری از پانزدهم آذر تا پایان بهمن ماه به طول می‌انجامد، گفت: این سرشماری به روش پیمایش خطی و با مشاهده مستقیم با استفاده از تجهیزاتی مانند دوربین چشمی، عکاسی، تلسکوپ، بیسیم و موبایل انجام می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان با اعلام اینکه این سرشماری با حضور 25 نفر از کارشناسان متخصص و ماموران اجرایی به مدت دو روز در منطقه حفاظت شده بیجار انجام شد، افزود: این سرشماری شامل آمارگیری گونه‌های شاخص پستاندار در مناطق تحت مدیریت و طبیعت زیبا و بکر استان توسط تیم‌های متخصص با بیتوته‌های شبانه‌روزی و استقرار در نقاط مختلف زیستگاه‌های تعیین شده، است.

حمیدی خاطرنشان کرد: این سرشماری منطقه حفاظت شده بیجار در دو منطقه «قم چقا» و «صلوات‌آباد» انجام شد و گونه قوچ و میش ارمنی شاخص‌ترین پستاندار منطقه و گونه‌های دیگر همچون گرگ، گراز و کفتار سرشماری شد و با توجه فصل زمستان و برودت هوا حیات وحش در زیستگاه‌های زمستانه در دره‌های منطقه جمع شده و آماربرداری و برآورد جمعیت با کمترین خطا انجام می‌شود.

وی یادآور شد: سرشماری پستانداران شاخص مناطق تحت مدیریت استان هر ساله در دو نوبت یکی در اواخر فصل بهار با هدف به‌دست آوردن میزان زاد و ولد و دیگری در فصل زمستان در راستای بررسی وضعیت جمعیتی حیات وحش شاخص استان و مقایسه با سال‌های گذشته و همچنین میزان ماندگاری بره‌های متولد شده انجام می‌شود.

 

شناسه خبر 79546