شناسه خبر:79635
1402/11/30 09:56:08

مدیر جهاد کشاورزی کبودراهنگ با اشاره به فعالیت 69 واحد گلخانه‌ای در این شهرستان، گفت: این میزان گلخانه در مساحتی حدود 40 هکتار احداث شده که تولید سالانه آن‌ها 14 هزار تُن انواع محصولات سبزی و صیفی است.

علی سرخوش روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به فعالیت 69 واحد گلخانه‌ای در این شهرستان، ابراز کرد: این میزان گلخانه در مساحتی حدود 40 هکتار احداث شده که تولید سالانه آن‌ها 14 هزار تُن انواع محصولات سبزی و صیفی است.

وی با اشاره به اینکه کبودراهنگ دومین شهرستان استان ازنظر وسعت گلخانه‌ای است، اذعان کرد: گلخانه‌های سبزی و صیفی این شهرستان موجب اشتغال‌زایی مستقیم برای 400 نفر شده است.

این مقام مسئول با تأکید بر طرح توسعه گلخانه‌ها در کبودراهنگ، اظهار کرد: به‌دلیل محدودیت منابع آبی، طرح توسعه گلخانه و انتقال کشت سبزی و صیفی از فضای باز به فضای کنترل‌شده و گلخانه‌ای از سیاست‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی به‌شمار می‌رود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کبودراهنگ گفت: امنیت غذایی بالا، کاهش تأثیر تغییرات اقلیمی و عوامل خسارت‌‌زای گیاهی، اشتغال‌زایی بالا، ارزآوری مطلوب و کنترل بازار از مزایای کشت گلخانه‌ای است‌.

وی با بیان اینکه در کبودراهنگ استقبال کشاورزان برای احداث گلخانه سبزی و صیفی چشمگیر است، یادآور شد: احداث گلخانه احتیاج به سرمایه‌گذاری هنگفتی دارد که از عهده کشاورزان خارج است؛ از همین رو پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت و دوره بازپرداخت بلندمدت در اجرای توسعه کشت گلخانه‌ای کمک شایانی است.

سرخوش خاطرنشان کرد: براساس آمار گرفته‌شده از شعب بانک کشاورزی کبودراهنگ به‌عنوان بانک تخصصی، در سال جاری بالاترین میزان تسهیلات پرداختی از منابع مختلف اعتباری ازجمله بند الف تبصره 18، الحاقی ماده 52 و رونق تولید با مبلغ 840 میلیارد ریال به بخش‌ کشاورزی شهرستان بوده است.

وی با تأکید بر اینکه بیش از 580 میلیارد ریال از این مبلغ در راستای احداث، راه‌اندازی و تجهیز 17 واحد گلخانه‌ای پرداخت شده است، تصریح کرد: این میزان تسهیلات مساحتی حدود 6 هکتار گلخانه را در بر گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کبودراهنگ یادآور شد: همچنین هفت واحد گلخانه‌ای به مساحت حدود 4.4 هکتار با اشتغال‌زایی برای 44 نفر در دست احداث است؛ به‌طوری که بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی تأکید کرد: پرونده تسهیلاتی برای 49 واحد گلخانه نیز به مساحت 30 هکتار و با پیش‌بینی اشتغال‌زایی برای 300 نفر تشکیل و به مدیریت باغبانی استان به‌منظور معرفی به بانک ارسال شده است.

سرخوش از صدور پروانه تأسیس برای 74 واحد گلخانه‌ای به مساحت 47 هکتار که آماده تشکیل پرونده تسهیلاتی هستند، خبر داد.

وی بیان کرد: دو شهرک گلخانه‌ای جدید به مساحت بالغ‌بر 40 هکتار نیز در روستاهای بشیک‌تپه و خالق‌وردی در دست اقدام است.

141 هکتار شهرک گلخانه‌ای استان همدان در قالب 9 شهرک آماده و درحال بهره‌برداری همچنین دو شهرک خصوصی به مساحت 55 هکتار درحال بهره‌برداری است.

شهرستان کبودرآهنگ با 140 هزار نفر جمعیت، سه بخش، سه شهرستان و 127 روستا، 19 درصد مساحت استان همدان را تشکیل داده است.

 

 

شناسه خبر 79635