شناسه خبر:79636
1402/11/30 09:57:30

مدیر جهاد کشاورزی درگزین گفت: در کنار احداث 6 کیلومتر کانال آب برای استفاده کشاورزان 12 روستا، امسال 32 رشته قنات در این شهرستان مرمت و لایروبی شد.

محمود فتحی روز یکشنبه ابراز کرد: طرح‌های انجام‌شده درخصوص اصلاح قنات و کانال‌کشی کشاورزی با اعتبار 400 میلیارد ریال انجام شده است.

وی با اشاره به برنامه‌های جهاد کشاورزی شهرستان در زمینه اصلاح الگوی کشت، اظهار کرد: آب و خاک سرمایه‌های ملی هر کشور است؛ از همین رو هر مقدار خاک و آب که در اختیار کشاورزان باشد، سرمایه اصلی محسوب می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی درگزین با بیان اینکه در حفظ و تقویت آب و خاک باید تلاش کرد، افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بسیاری از محصولات کشاورزی به خودکفایی رسیده‌ایم.

وی یادآور شد: استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و خاک، باعث شده سفره‌های زیرزمینی خالی و خاک اراضی کشاورزی فقیر و عاری از مواد آلی شود.

فتحی تأکید کرد: درصورت ادامه این روند هزینه‌های تولید بیشتر و تولیدات کشاورزی مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود؛ بنابراین باید در افزایش بهره‌وری با استفاده از اصلاح روش‌های کشت و آبیاری اهتمام ویژه داشت.

* اجرای 20 هزار هکتار کشت حفاظتی در درگزین

وی با تأکید بر اینکه استفاده از ارقام مقاوم به خشکی و روش‌های کشاورزی حفاظتی در این حوزه حائز اهمیت است، افزود: در سال جاری در بیش از 20 هزار هکتار از اراضی شهرستان، کشاورزی حفاظتی اجرا شده است.

مدیر جهاد کشاورزی درگزین با اشاره به افزایش راندمان آبیاری 75 درصدی سیستم‌های آبیاری نوین در این شهرستان، اضافه کرد: بیش از 95 درصد از اراضی آبی شهرستان درگزین مجهز به سیستم‌های نوین است.

این مقام مسئول در بخش دیگر خاطرنشان کرد: در سال جاری با پیگیری‌های مستمر 950 میلیارد ریال اعتبار برای مرمت و لایروبی قنوات، احداث کانال‌های کشاورزی و لوله‌گذاری به شهرستان‌های رزن و درگزین تخصیص یافته است.

فتحی یادآور شد: همچنین انتقال آب از طریق لوله به طول حدود 15 کیلومتر در سه رشته قنات، در دست اقدام است.

 

 

شناسه خبر 79636