شناسه خبر:79663
1402/12/1 11:00:30

سپهرغرب، گروه خبر: سراب قنبر در جنوب غرب کرمانشاه و یکی از محله‌های قدیمی شهر نه تنها ظرفیتی برای ایجاد اشتغال است بلکه توانمندی تبدیل به یکی از قطب‌های تفریحی و گردشگری برای شهروندان و حتی گردشگران را دارد.

سراب قنبر در واقع نام یکی از محله‌های قدیمی شهر کرمانشاه است که با دارا بودن ظرفیتی مشابه طاق بستان اما با این تفاوت که بی بهره از آثار باستانی است؛ صرفا به عنوان تفرجگاه توانایی پرکردن اوقات فراغت شهروندان را دارد؛ ظرفیتی که در کرمانشاه کم نظیر و با توجه به شرایط اشتغال شهر می‌تواند فرصت مناسبی برای کاهش بیکاری باشد.

اگر به سمت میدان فردوسی در جنوب شهر کرمانشاه حرکت کنیم، در قسمت جنوبی میدان یک خروجی را می‌بینیم که تابلویی با نوشته «سراب قنبر» در ورودی خیابان قرار دارد؛ خیابانی که در سال‌های نه چندان دور به روستای به همین نام می‌رسید ولی با گسترش شهر و آغاز ساختمان سازی به تدریج جزیی از شهر شده است.

سراب قنبر اکنون در بافت منطقه چهار شهرداری کرمانشاه قرار دارد؛ در گذشته و تا نیمه دهه 1330 خورشیدی باغ‌های این روستا جنوب شهر کرمانشاه را در بر گرفته بود و تا نزدیکی میدان شهرداری «باغ اجلالیه سابق» امتداد داشت؛ این باغ‌ها علاوه بر تامین میوه مردم شهر، به عنوان تفرجگاه نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت.

با ساخت خیابان دبیراعظم و سپس محله کسری، باغ‌های سرآب قنبر رفته‌ رفته جای خود را به ویلا و آپارتمان‌های نوساز داد؛ فعالیت‌ شهرک‌سازی پس از جنگ ایران و عراق سبب از بین رفتن مقدار زیادی از باغات این منطقه شد و هم‌ اکنون بخش کوچکی از این باغات باقی مانده‌ است.

از سال 1385 طرح جنگل‌کاری در این منطقه به اجرا گذاشته‌ شد و قرار است در آینده به یک پارک جنگلی تبدیل شود؛ اگر این موضوع به واقعیت تبدیل شود می‌تواند زمینه ساز کارآفرینی و در نتیجه کاهش نرخ بیکاری در شهر شود زیرا ظرفیت‌هایی مانند چشمه، باغات و مناظر طبیعی برای جذب گردشگر دارد.

یکی از معضلات شهری در سراب قنبر، دفن پسماندهای بیمارستانی است که باوجود بی خطر سازی کامل پسماندها، شهروندان نگران پیامدهای زیست محیطی و بهداشتی آن هستند.

چشمه سراب قنبر آب مصرفی شهروندان در برخی از مناطق جنوبی کرمانشاه را تامین می‌کند و از سال 1400 به بعد به دلیل خشکسالی پیاپی دِبی آب این سراب از 320 لیتر آب در ثانیه به 45 لیتر کاهش یافت که هشدار جدی برای کم آبی کرمانشاه به شمار می‌رود.

امروزه سراب قنبر به مکانی تبدیل شده است که افراد زیادی از نقاط مختلف شهر کرمانشاه برای سپری کردن اوقات فراغت خود همراه با خانواده و دوستان به این محله می‌آیند تا ساعتی را به دور از ترافیک و هیاهوی شهری سپری کنند اما با همکاری ارگان‌های مربوطه و ساکنان محلی می‌توان از ظرفیت باغات محدودی که در این منطقه به جای مانده است برای گسترش فضای تفریحی و راه اندازی کسب و کارهایی مانند کافه و رستوران استفاده کرد که سبب درآمدزایی برای جوانان و ساکنان می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جاده منتهی به سراب قنبر در روزگار نه چندان دور به دلیل خلوت بودن و نداشتن روشنایی کافی به مکانی ترسناک برای تردد خانواده‌ها تبدیل شده بود زیرا مردم اعتقاد داشتند که خفت گیری با توجه به خلوت و تاریک بودن آن برای دزدان آسان است.

یکی از کارهای شاخص شهرداری کرمانشاه طی سال‌های اخیر سامان دادن به خیابان اصلی سراب قنبر و جدول کشی معابر منطقه است؛ البته گسترش بافت شهری و آپارتمان سازی در این منطقه و تا تپه‌های میانی سراب قنبر و به تبع آن درخواست شهروندان نیز در این موضوع تاثیر داشته است.

شهرداری و شورای شهر کرمانشاه برای افزایش طرح‌های گردشگری همکاری نمی‌کنند

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در این‌باره گفت: سراب قنبر جزئی از شهر کرمانشاه شده است و اجرای طرح‌های گردشگری در محدوده شهری نیز شامل عوارض، قوانین و مقررات شهرداری می‌شود.

وحید امیری افزود: تعامل با شهرداری کرمانشاه سخت است؛ اگر شخصی بخواهد طرحی را در خارج از محدوده شهر راه اندازی کند به سرمایه‌گذاری زیادی برای طراحی نقشه، پرداخت عوارض و کارهایی از این قبیل نیاز ندارد اما در محدوده شهری شرایط متفاوت است.

امیری با بیان اینکه شهرداری کرمانشاه برخلاف بسیاری از شهرداری‌های دیگر کشور آنچنان که باید و شاید برای سرمایه‌گذاران در بحث مشوق‌ها و ایجاد طرح‌های گردشگری پای کار نبوده است، گفت: اگر شهرداری و شورای شهر کرمانشاه پای کار باشند و برای ایجاد طرح‌های گردشگری مشوق‌هایی مانند دادن تخفیف به متقاضیان در بحث عوارض‌ها را در نظر بگیرند قطعا رونق سراب قنبر به دلیل وجود اراضی مناسب بسیار بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: سراب قنبر یکی از سراب‌های دارای ظرفیت بالا در استان است؛ شهر کرمانشاه از لحاظ توسعه شهری به سمت و سویی رفته است که دیگر از شمال و جنوب راهی برای توسعه وجود ندارد و عملا توسعه شهر به سمت شرق و غرب در حال انجام است.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه گفت: یکی از روزنه‌هایی که در شهر برای توسعه گردشگری وجود دارد محله سراب قنبر آنهم به واسطه بکر بودن این محدوده است؛ اراضی‌های خوب با مساحت‌های قابل قبول برای ایجاد طرح‌های توجیه‌پذیر در حوزه گردشگری این منطقه وجود دارد که این امکان را برای افزایش طرح‌های گردشگری فراهم کرده است.

امیری خواستار همکاری و تشریک مساعی بیشتر شورای شهر و شهرداری کرمانشاه با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای رونق طرحهای مرتبط شد.

شهرداری کرمانشاه پای کار است/ تخفیفات خوبی برای سرمایه گذاران در نظر گرفتیم

در همین پیوند مدیر منطقه چهار شهرداری کرمانشاه گفت: شهرداری دست تمام سرمایه گذارانی که قصد فعالیت در سراب قنبر را داشته باشند می‌فشارد و برای آنان تخفیف و امتیاز خاصی در نظر دارد؛ علاقه‌مندیم بسیاری از پروژه‌های تفریحی و رفاهی در منطقه سراب قنبر به دست سرمایه گذاران بخش خصوصی انجام شود.

پژمان پژوهنده افزود: تا امروز فردی برای سرمایه گذاری در سراب قنبر به شهرداری کرمانشاه مراجعه نکرده است؛ شهرداری و شورای شهر کرمانشاه از تمام توان و ظرفیت خود برای حل مشکلات پیش روی سرمایه گذاران در این منطقه استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه اگر مشکلی برای یک سرمایه گذار پیش آمده به دلیل وجود ضوابط و قوانین کشوری بوده است، ادامه داد: مصمم هستیم تفرجگاهی امن برای گذران اوقات فراغت خانواده‌های کرمانشاهی در این منطقه فراهم کنیم.

مدیر منطقه چهار شهرداری کرمانشاه گفت: در ادوار گذشته ساماندهی خاصی در سراب قنبر انجام شده است؛ 2 مسیر شرقی و غربی پیاده رو سراب قنبر سنگ فرش شد، بلوار اصلی ترمیم و آسفالت این خیابان به صورت کامل روکش و یک میدان و چند دور برگردان نیز در محدوده شهری خیابان احداث شده است؛ همچنین کارهای زیباسازی از قدیم انجام و همچنان در حال گسترش است.

پژوهنده افزود: سراب قنبر کرمانشاه ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به تفریح مناسب خانواده‌ها دارد؛ در این سراب درختانی به قدمت 150 سال یا بیشتر وجود دارد که ظرفیت مناسبی برای ایجاد تفرجگاه به حساب می‌آید، همچنین وجود چشمه‌های زیاد در دره سراب قنبر که آب شرب بخشی از شهر را نیز تامین می‌کند یکی دیگر از ظرفیت‌های بالای منطقه است.

شناسه خبر 79663