شناسه خبر:79688
1402/12/1 11:38:27

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: طی سال‌جاری بیش از 10 هزار و 200 تن سیب‌زمینی از کردستان به کشورهای عراق، دبی، عمان و ازبکستان صادر شده است.

به گزارش سپهرغرب پیمان اسکندری با اشاره به فعالیت 130 هزار بهره‌بردار کشاورزی در سطح استان کردستان، اظهار کرد: 35 درصد ازاقتصاد کردستان وابسته به بخش کشاورزی است از این رو توجه به این صنعت ضرورت جدی دارد.

وی خاطرنشان کرد: دو مجوز صنایع تبدیلی و فراوری سیب‌زمینی در شهرستان‌های قروه و مریوان صادر شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان تصریح کرد: فرایند احداث واحد صنایع تبدیلی شهرستان مریوان با پیشرفت فیزیکی مناسبی در حال اجراست و یک واحد فراوری سیب‌زمینی همزمان با دهه فجر امسال در شهر سنندج به بهره‌برداری رسید.

به گفته اسکندری، کارهایی در حوزه ایجاد صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی در سطح استان انجام شده اما تا جایگاه مطلوب راه طولانی داریم.

وی در ادامه اذعان کرد: در اوایل شروع به کار دولت سیزدهم 35 هزار تن ظرفیت سردخانه‌ای در استان وجود داشت که این آمار در حال حاضر به 95 هزار تن رسیده که رشد قابل توجهی نسبت به گذشته داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: سردخانه یکی از نیازهای اساسی محصولات باغی و کشاورزی است به همین جهت، 2.7 برابری ظرفیت سردخانه‌ای در دو سال اخیر در استان افزایش یافته است.

اسکندری به مشکلات فروش سیب‌زمینی استان و اقدامات و پیگیری‌های دولت اشاره و اعلام کرد: با پیگیری‌های استاندار کردستان هیچ محدودیتی برای صادرات داخلی سیب‌زمینی نداریم بلکه مشکل اصلی در صادرات خارجی این محصول است و این به علت عدم نیاز بازارها در آن سوی مرزها است.

وی اضافه کرد: با پیگیری‌هایی که صورت گرفت برای کمک به کشاورزان بیش از 10 هزار و 200 تن سیب‌زمینی به عراق، دبی و عمان صادر شده است.

وی گفت: طی چند روز اخیر سیب‌زمینی استان به کشور ازبکستان صادر شده و تعاون روستایی هم برای تنظیم بازار، بیش از 6 هزار تن سیب‌زمینی از کشاورزان استان خریداری کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان عنوان کرد: تولید بیش از 350 هزار تن سیب‌زمینی در کردستان می‌طلبد باید به دنبال بازارهای جدید صادراتی و ایجاد صنایع تبدیلی باشیم.

اسکندری تصریح کرد: با اقدامات انجام گرفته در زمینه الگوی کشت، 12 هکتار زیرکشت سیب‌زمینی به هشت هزار هکتار کاهش یافته است.

 

 

 

شناسه خبر 79688