شناسه خبر:79713
1402/12/2 09:36:05

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه یکی از موانع پیش روی تجار استان برای صادرات را نامناسب بودن زیرساخت‌های مرزی دانست و گفت: برای نمونه استان کرمانشاه اگرچه پنج مرز رسمی دارد اما بسیاری از این مرزها حتی از جاده دسترسی مناسب نیز برخوردار نیست.

حیدر کدیور روز سه‌شنبه افزود: تعدد مراجع تصمیم گیری و نبود فرماندهی واحد در مرزها نیز به چالش مهمی پیش روی صادرات تبدیل شده است؛ مانع مهم دیگر حمل یکسره است که هزینه و اتلاف منابع و زمان فراوانی را به صادرکنندگان تحمیل و باعث می‌شود نیازمند سرمایه‌گذاری برای فراهم کردن زیرساخت مرزی استان باشیم.

وی در ادامه سخنانش از دیگر مشکلات تجار استان کرمانشاه را تعهدات ارزی دانست و گفت: شاید اصلی‌ترین مانعی که امروز نه تنها تجار کرمانشاهی بلکه کل کشور با آن مواجهند رفع تعهدات ارزی است که فعالیت تجاری و صادرات را تحت تاثیر خود قرار داده و مانع رشد در این حوزه‌ها شده است.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه اضافه کرد: از چند سال قبل با بروز مشکلات ارزی در کشور و با تاکید بانک مرکزی مقرر شد همه صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات خود را به کشور برگردانند و در سامانه مربوطه به ثبت برسانند.

وی با بیان اینکه هیچ صادر کننده‌ای مخالف بازگشت ارز صادراتی خود به کشور نیست، خاطرنشان کرد: صادرکنندگان برای ادامه فعالیت تجاری و تولیدی خود نیاز دارند ارز صادراتی که انجام داده اند را برگردانند اما مشکلات انتقال ارز، تفاوت ارز بازار آزاد و سامانه نیما و مشکلاتی از این دست برگشت ارز را دشوار کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه رفع تعهدات ارزی را باعث ایجاد مشکلاتی برای صادرکنندگان دانست که همچنین باعث شده بسیاری از تجار توانمند از عرصه صادرات کنار روند و به علاوه امکان جهش صادرات نیز فراهم نشود.

بیش از 2 میلیارد و 500 میلیون دلار صادرات از مرزهای کرمانشاه انجام شد

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه در ادامه به رشد صادرات استان اشاره کرد و با بیان اینکه ظرفیت و پتانسیل مرزی زیادی در کرمانشاه وجود دارد، گفت: طی 10 ماهه نخست سال جاری 2 میلیارد و 587 میلیون دلار کالا از گمرکات استان کرمانشاه به خارج از کشور صادر شده که این میزان صادرات کالا در مقایسه با مدت مشابه سال 1401 از لحاظ ارزش 19 درصد و از حیث وزن رشدی 9 درصدی داشت.

وی افزود: استان کرمانشاه با داشتن پنج مرز رسمی (خسروی، پرویزخان، سومار، شیخ صله و شوشمی) و همچنین بازارچه‌های مرزی امکان مراودات تجاری با هر 2 بخش مرکزی و اقلیم کردستان عراق را دارد.

کدیور با بیان اینکه طی 10 ماهه امسال استان کرمانشاه جزو استان‌های برتر صادراتی کشور بوده است، ادامه داد: در این مدت بیشترین سهم در زمینه صادرات زمینی به کشور عراق مختص به این استان بوده است.

کدیور بیان کرد: در این مدت عمده کالاهایی که از مرزهای استان به مقاصد بازارهای جهانی و به خصوص کشور عراق صادر شد شامل میل گرد و آهن آلات، کاشی و سرامیک، سنگ ساختمانی، میوه و تره بار، لبنیات، محصولات پلاستیکی و ظروف یک بار مصرف می‌شود.

اتاق بازرگانی فراگیرترین تشکل اقتصادی استان است

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه در ادامه گفت: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، فراگیرترین تشکل اقتصادی استان است که با هدف کمک به فراهم آوردن موجبات رشد و توسعه اقتصاد کشور، تبادل افکار و بیان آرا و عقاید مدیران صنعتی، معدنی، کشاورزی و بازرگانی فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه کمیسیون‌ها و تشکل‌ها بازوهای توانمند اتاق بازرگانی هستند و به عنوان پل ارتباطی بین اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی عمل می‌کنند، ادامه داد: بسیاری از مسائل و مشکلاتی که در شورای گفتگو مطرح و بررسی می‌شود از مسیر تشکل‌ها و کمیسیون‌ها به اتاق آمده است.

کدیور افزود: در حال حاضر نزدیک به 10 تشکل اختصاصی در اتاق بازرگانی کرمانشاه فعالیت دارند که برخی از آنها مانند شورای ملی نخود رویکرد ملی دارند.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه گفت: شورای ملی نخود ایران، خانه معدن، اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده، انجمن ارگانیک، انجمن صنایع دستی، انجمن صنعت ساختمان، انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان روغن کرمانشاهی، انجمن شرکت‌های صنعت پخش، کانون کارآفرینان استان از مهمترین تشکل‌های کرمانشاه هستند.

وی با بیان اینکه کمیسیون‌های تخصصی از دیگر بخش‌های مهم اتاق بازرگانی است که با حضور حداکثری اعضا تشکیل شده و به مباحث مختلف اقتصادی می‌پردازند، بیان کرد: 10 کمیسیون مشورتی شامل کمیسیون فنی و مهندسی و احداث، کمیسیون معدن و صنایع معدنی و کمیسیون گردشگری جزو این کمیسیون‌ها هستند.

کدیور افزود: همچنین صنایع دستی، فرش و هنر، توسعه صادرات، حمل و نقل و ترانزیت، کشاورزی و صنایع غذایی، انرژی و زیرساخت، کسب و کارهای نوین و دانش‌بنیان، صنعت، سرمایه‌گذاری ‌و تامین مالی و همچنین کمیسیون حقوقی و حمایت قضایی و مقررات دیگر کمیسیون‌ها هستند.

اتاق بازرگانی هیچ وظیفه قانونی و ساختاری در ایجاد شغل ندارد

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه در ادامه سخنانش گفت: اتاق بازرگانی به عنوان یک تشکل خصوصی و خودگردان که بودجه و اعتباری از دولت نمی‌گیرد هیچ وظیفه قانونی و ساختاری در ایجاد شغل ندارد اما می‌تواند با توجه به جایگاه مهمی که به عنوان مشاور سه قوه در حوزه اقتصاد دارد به تسهیل فرآیند اشتغالزایی کمک کند.

وی ادامه داد: اتاق بازرگانی یک اهرم توانمند به نام شورای گفتگو دارد که در این شورا بسیاری از موانع و مشکلات پیش روی فعالین اقتصادی و سرمایه‌گذاران حل و فصل می‌شود.

کدیور با بیان اینکه حل مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان هم می‌تواند به تسهیل سرمایه‌گذاری‌های جدید در استان کمک کند، افزود: همچنین این کار منجر به احیا ظرفیت واحدهای راکد شود که هر دو در افزایش اشتغال اثرگذار است.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه گفت: از سوی دیگر اتاق بازرگانی با تعامل سازنده با بازارهای صادراتی از طریق اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری و همچنین فراهم کردن شرایط حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی می‌تواند به توسعه صادرات کمک کند که این امر خود برکاهش نرخ بیکاری اثر می‌گذارد.

شناسه خبر 79713