شناسه خبر:79768
1402/12/3 11:20:10

سپهرغرب، گروه خبر: مسئول مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی ایلام گفت: جوشانده ریشه «کهورک» برای درمان ناراحتی‌های قلبی بسیار مفید است و مردم استان ایلام جهت تصفیه خون و باز کردن رگ‌ها از آن استفاده فراوان می‌کنند.

علی فرضی‌نژاد اظهار کرد: ایلام یکی‌از مهم‌ترین رویشگاه‌های انواع مختلف گیاهان وحشی در کشور به شمار می‌رود، در استان از 1000 گونه گیاهی موجود، افزون بر 330 گونه از این گیاهان دارویی محسوب می‌شوند که این تعداد می‌تواند ظرفیت عظیمی در موضوع اقتصاد باشد.

وی با بیان اینکه ترویج نسبی مصرف گیاهان دارویی در استان ایلام، متأسفانه باعث برداشت بی رویه از منابع طبیعی شده است، خاطرنشان کرد: این پدیده بعضاً برخی از گونه‌های ارزشمند را با خطر انقراض مواجه کرده است که در کوتاه مدت ممکن است جدا از نابود شدن رویشگاه‌ها و زیست‌بوم‌های طبیعی، از منظر گردشگری و بوم‌گردی نیز ظرفیت‌های موجود را به مخاطره بیندازد چراکه استان ایلام با دارا بودن طبیعت بکر، مراتع غنی و پوشیده و همچنین شرایط اقلیمی متنوع می‌تواند به‌عنوان یک ظرفیت مهم در عرصه گردشگری مورد توجه قرار گیرد.

مسئول مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی ایلام گفت: یکی از این گونه‌ها گونه دارویی «بلاوه رو» یا «کهورک» است که سالیان متمادی است که به عنوان دارو از این گیاه استفاده می‌شود و تقریباً اکثر مردم با خواص و فواید این گونه دارویی آشنا هستند.

فرضی‌نژاد تصریح کرد: کهورک با نام علمی (prosopis farcta) از تیره Papilionaceae و نام محلی «بلاوه رو» معروف است، این گیاه یکی از گونه‌های دارویی بومی استان ایلام است. درختچه‌ای پر شاخه با پوست خاکستری مایل به سفید، اغلب شیاردار، برگ‌ها شانه‌ای زوج، گل‌آذین سنبله‌ای و نیام رسیده ارغوانی.

وی افزود: گیاه «بلاوه‌رو» برای بهبود سرخک، سوزش ادرار، بیماری سوزاک، اسهال و سرما خوردگی نیز مفید است، همچنین برای کاهش دردهای مربوط به قلب یا قفسه سینه و برای مدیریت دردهای مربوط به قلب و عروق خونی استفاده می‌شود.

شناسه خبر 79768